ביקורת: הלובר הגזים בניקוי ציור של דה-וינצ'י
עולם האומנות כמרקחה: מומחי שחזור התפטרו בטענה שהמוזיאון ניקה את הציור "הבתולה וילד עם אנה הקדושה" יתר על המידה. ברקע סכסוך צרפתי-אנגלי ארוך שנים - מה עדיף בהיר או כהה?
עוד ידיעות מהעולם:
- ארה"ב: לא נאפשר שום הפרעה במפרץ הפרסי
שניים ממומחי השחזור במוזיאון, שהיו מעורבים בעבודות על הציור "הבתולה וילד עם אנה הקדושה", התפטרו מהוועדה המייעצת ללובר. השניים סירבו למתוח ביקורת בפומבי, אך מקור במוזיאון סיפר כי לדעתם הגזימו במלאכת השחזור וכי ננקטו צעדים ללא בחינה מספקת.
סגולן ברז'און לאנגל, אחת משני המתפטרים, הסכימה רק לומר שעזבה את תפקידה: "אני יכולה לאשר שהתפטרתי מוועדת היועצים הבינלאומית, אבל את סיבותיי אני שומרת לפגישה עם הנשיא-המנהל של הלובר, אנרי לוירט". שותפה לעזיבה, ז'אן-פייר קוזן, שהיה מנהל מחלקת הציורים בלובר בעבר, סירב להגיב גם הוא מעבר לאישור ההתפטרות.
לפי גורמים בלובר, מלאכת השחזור פיצלה את ועדת המומחים בין אלה שסברו שעתה שהציור זוהר מדי, ובין אלה שראו בניקוי התמונה צעד מתון. ההתפטרויות הן מבוכה פומבית ללובר, כמו גם לעמיתיהם של השניים לוועדה.
בדיווח נאמר כי המומחים האנגלים בוועדה היו אלה שדחפו לעבר הניקוי הנמרץ של הציור: "האנגלים לחצו הרבה. הם אמרו שהם יודעים שלאונרדו היה עדין מאוד, 'אבל אפשר להתקדם בלי לסכן את היצירה'". גם המקור הביע חשש מניקוי-יתר של הציור, אבל הוסיף כי הוא יגיב באופן רשמי כאשר הציור ייבחן שוב בידי המומחים בחודש הבא.
זוהי מחלוקת ישנה בנוגע לציוריו של דה-וינצ'י, שהחשש לגביהם הוא השפעתם של חומרים ממיסים המשמשים לניקוי על ה"ספומאטו", האפקט המיוחד של לאונרדו לערפול הצבעים שבהם השתמש. בפעם האחרונה שהדבר נוסה, לפני 17 שנה, החליטו בלובר לזנוח את מאמצי הניקוי.