המו"מ התפוצץ: רכבת ישראל תושבת מיום שני
השיחות על עתיד רכבת ישראל בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני לבין יו"ר דירקטוריון הרכבת אורי יוגב, עלו על שרטון. החל משבוע הבא תושבת לחלוטין פעילות הרכבת - בתחילה רק בימים זוגיים
שוב מתכון לכאוס: עובדי רכבת ישראל ישביתו את תנועת הרכבות. ההסתדרות וועד עובדי הרכבת מודיעים היום (ה') כי ביום שני בבוקר תושבת לחלוטין פעילות הרכבת בכל רחבי הארץ. בכוונת העובדים לשבש את תנועת הרכבות לסירוגין: בימים שני, רביעי ושישי תושבת תנועת רכבות הנוסעים לחלוטין, ובימים שלישי וחמישי הן יפעלו כסדרן. בהסתדרות ובוועד מאיימים כי השביתה תימשך עד להודעה חדשה. מנגד, בהנהלת החברה אומרים כי בכוונתם לפנות לבית הדין לעבודה, בבקשה שיוציא צווי מניעה לעובדים, ויחייבם לעבוד כרגיל.
- לפני שישה שבועות - איום זהה שהוסר לבסוף
בהסתדרות מסבירים כי השבתת הרכבת מגיעה לאחר כשלון משא ומתן בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר רכבת ישראל, אורי יוגב. השניים מנהלים בשבועות האחרונים מגעים במטרה להגיע לפשרה בעניין תחזוקת מאות קרונות חדשים, שעל-פי התכנון תבוצע על-ידי היצרנית שתספק אותם לרכבת ישראל, חברת בומברדייה.
יש לציין כי לפני כחודש איימו בהסתדרות ובוועד העובדים להשבית את תנועת הרכבות, אך כשעתיים בלבד לאחר פרסום הודעתם, ביטלו את השיבושים. הסיבה לביטול באותה עת, הייתה פתיחת משא ומתן ישיר בין יו"ר ההסתדרות ויו"ר הרכבת - משא ומתן שכאמור נכשל.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה להודעת ההסתדרות כי "צר לנו שיו"ר הוועד ממשיכה להיות עסוקה בפלגנות, תוך הטעיית העובדים והציבור הרחב, ותוך שימוש במונחים שאינם רלוונטיים למציאות. זאת, במקום לנהל משא ומתן ענייני ולהביא לפתרון המחלוקות הקיימות. אנחנו מקווים כי יו"ר הוועד תבחר בסופו של בדרך של משא ומתן, ולא בפגיעה בציבור הנוסעים".
"אני מקווה שהציבור מבין"
לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הנהלת הרכבת אינה מוכנה לקבל את הצעת הפשרה שמעלים העובדים. "הצענו לממש את כל היעדים לגבי עמידה ביעדים ותפוקות, והצענו גם לבחון את העמידה במטלות אלו לאחר תקופה שתיקבע", הוא אומר היום. "הדבר היחיד שביקשנו הוא לא להביא עובדי קבלן. לצערנו הרב, משרד האוצר ויו"ר הדירקטוריון מתנגדים".
יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, חוזרת היום על טענה שהעלתה כבר לפני תקופה ארוכה, ולפיה מטרת הנהלת החברה ומשרד האוצר היא להחליף את עובדי הרכבת בעובדי-קבלן. "ניהלנו משא ומשא במטרה להגיע להבנה", היא אומרת. "אבל לא ניתן שדור העתיד של הרכבת יהיה במעמד נחות ובהעסקה קבלנית. עשינו הכל כדי להפחית את הפגיעה בציבור הנוסעים, ואני מקווה שהציבור מבין היום שעניין עובדי הקבלן הוא עקרוני".
מקורות ברכבת ישראל אישרו ל-ynet כי קיימים פערים גדולים בעמדות שני הצדדים, וכי השביתה היא ככל הנראה צעד בלתי-נמנע. גם בהנהלת החברה וגם במשרד האוצר מסרבים להתפשר בנושא התחזוקה של הקרונות החדשים, וטוענים כי רמת התחזוקה ברכבת ישראל אינה גבוהה מספיק. בהנהלה ובאוצר גם מציינים כי רק העברת התחזוקה לידי היצרנית תאפשר את קליטתם של הקרונות החדשים, שיקלו על הצפיפות הקשה וישפרו את רמת השירות לנוסעים.
בתגובה רשמית שפרסמה היום הרכבת, נטען כי להנהלה "אין כל תוכנית להפרטה, ולא תהיה כל פגיעה בעובדי הרכבת הקיימים. השינויים נועדו לחזק את החברה וליצור תשתית מתאימה להרחבת פעילותה של הרכבת. הרכבת לא מתכננת לקלוט 'דור עתיד בהעסקה קבלנית' כפי שמתארת יו"ר הוועד, ובכוונתה להמשיך לקלוט עובדים תחת ההסכם הקיבוצי".
"נזק שייקח הרבה שנים לתקן"
"כנראה שאין שכל, לא בהסתדרות ולא בוועד", אומר היום ל-ynet מקור בחברה. "אסור לפגוע בציבור הנוסעים. זה דבר שרק מוביל לכך שהציבור בישראל שונא את כולנו. כבר היום אנחנו עדים לנזק העצום שיו"ר הוועד גרמה לנו בתקופה האחרונה - וזה נזק שייקח הרבה מאוד שנים לתקן".
לדברי המקור, בימים אלה מתגבשת קבוצת עובדים שבכוונתה לפעול להדחת יו"ר הוועד. "אני יכול להבטיח שבתקופה הקרובה נגבש דרך פעולה להדחתה של אדרעי, ולשינוי שיטת הבחירה הלא-שוויונית של הוועד כיום. לצערי, הוועד הזה לא עושה את עבודתו, ולא דואג לרווחתם של 2,200 עובדי החברה".
המקור מציין כי בכוונת עובדים להתייצב לעבודה גם בשבוע הבא, אם כי יתכן שייתקלו באיומים מצד הוועד. לדבריו, הטענות שמעלים אדרעי וההסתדרות, לפיהן בכוונת הממשלה להפריט את הרכבת, אינן נכונות. "אנחנו יודעים שלשר התחבורה אין כוונה להפריט את החברה, או לפגוע בעובדים", הוא מסביר. "הכוונה היחידה היא לשפר את החברה, ולעשות אותה ליותר טובה ובטוחה. וזו בדיוק הכוונה שלנו".