שתף קטע נבחר
 

גרושים אוהבים אסטרולוגיה? מפת האינטרנט

כמה גולשים יש בישראל? איפה אפשר למצוא כמעט רק גברים? ואיך מנהלים נוהגים לבדר את עצמם? סקר ועדת המדרוג מלא כרימון במידע חדש, ראשוני כמעט, על הרגלי הגלישה של המשתמש הישראלי

בחודש שעבר החלה ועדת המדרוג לאסוף מידע על הגלישה באתרים ישראלים, והשבוע אנחנו נחשפים, לראשונה בישראל, לנתוני אמת על הרגלי הגלישה שלנו.

 

רגע, מה זאת אומרת בפעם הראשונה? יכול להיות שעד הימים האחרונים של שנת 2011 לא היו לנו נתונים על הרגליו של הגולש הישראלי? ובכן, כן, פחות או יותר: עד כה, הסקר המקיף היחיד על הרגלי הגלישה שלנו היה סקר TIM. הסקר הזה הוא סקר הזכרות טלפוני – כלומר, הוא מבוסס על שיחות טלפון, שבו הנסקרים נידבו בעצמם את המידע, איפה גלשו. מיותר לציין שזו דרך פרימיטיבית למדי לאסוף מידע בעולם שבו שרתי אינטרנט אוספים על כל גולש מידע מפורט ועשיר. אתרי האינטרנט הגדולים עצמם אוספים בקפידה את המידע הזה – אבל מסיבות ברורות, הם לא ששים לשתף אותו זה עם זה.

 

עוד ב-ynet מחשבים:

 

מה זה "משתמש אמיתי"?

שיטת איסוף המידע של ועדת המדרוג כולל קוד המושתל בכל האתרים הגדולים שמשתתפים בו, כמו גם תוכנת מעקב שהותקנה אצל כמה עשרות אלפי גולשים (שהתנדבו, כמובן). כמה מאות אלפי גולשים אחרים התבקשו לענות על סקר, שמקנה לנו הצצה לאופי ולזהות של הגולשים בישראל: מהי ההכנסה שלהם, במה הם עובדים, איפה הם גרים וכמה ילדים יש להם, ואפילו תחומי העניין שלהם.

 

הפילוח מוגבל לאתרים המשתתפים בסקר. מלבד אתרים לא-ישראלים כמו פייסבוק וגוגל, לא מופיעים בסקר כמה אתרים אחרים: האתרים הגדולים של הקהילות החרדית, כמו "בחדרי חרדים" ו"כיכר השבת", לא חברים בוועדה ואינם נספרים. Panet, אתר חדשות גדול דובר ערבית, לא מופיע בסקר הזה וגולשיו לא נספרים. בשלב הזה, גם אתרים ישראלים עבריים כמו כלכליסט, אתר הכלכלה והעסקים של קבוצת ידיעות אחרונות, Winwin, אתר הקניות של אותה הקבוצה, ויד2 לא נספרים.

 

הסקר מכניס לשימוש מושג חדש: משתמשים אמיתיים (Real Users). הנתון הזה מנסה לאמוד כמה בני אדם יחידים גולשים לכל אתר במציאות שבה כמעט כולנו גולשים מכמה מחשבים ומכשירים שונים: במחשב שבבית, במחשב שבמשרד, ובדרך בין שני אלו דרך הטלפון הנייד שלנו.

 

ניווט בנתונים האלו הוא לא פחות ממרתק: לראשונה אפשר לראות תמונת אמת של מפת הגלישה בישראל. אספנו כאן כמה טיפות מידע מתוך ים הנתונים הזה.

 

כמה גולשים יש בישראל?

אם נאמין לנתוני ועדת המדרוג, הרי שבנובמבר 2011 ביקרו באתרים החברים בוועדה (כלומר, לא בפייסבוק ובגוגל) 4.48 מיליון גולשים, והם צפו ב-1.4 מיליארד דפים. כל גולש ביקר באתרים האלו בממוצע 61 פעם, כלומר פעמיים ביום.

 

53% מתוך הגולשים בישראל הם גברים, 47% נשים; 81% מהם, או 3.7 מיליון, מעל גיל 14. רק 10% מהם מזדהים כעולים חדשים. בקרב האתרים שנסקרו, החילונים הם עדיין הרוב - 42% - לעומת 32%, שמגדירים את עצמם כמסורתיים, דתיים או חרדים. גם הקשישים מצטרפים לאינטרנט - 6% או 280 אלף מהגולשים הם בני 65 ומעלה.

  

לאן גולשים מחדר הילדים?

אחד הפילוחים המרתקים בנתוני ועדת המדרוג הוא מאיפה מגיעים הגולשים לאתרים – האם הם נחים בסלון? נהנים מכתבה או שתיים בין שיחות טלפון בעבודה? השאלה הזו הופיעה גם בנתוני סקר TIM, אבל בנתוני ועדת המדרוג אפשר לראות נתונים טובים בהרבה.

 

19% מהגולשים נוהגים לבקר באתרי אינטרנט ישראלים מהמשרד. 164 אלף ישראלים גלשו בנובמבר ממקומות ציבוריים, כמו בתי קפה. באופן מפתיע, רק 75% מהגולשים גלשו מהבית. מהבית גולשים יותר לוואלה (58%) מאשר ל-ynet (48%). במשרד התוצאה הפוכה: כמעט 69% ל-ynet, אותם 58% לוואלה.

 

דרך אגב, ynet ווואלה הן שתי התוצאות הראשונות כמעט בכל פילוח של הגלישה בישראל. אבל יש הבדל בין הגולשים בשני האתרים האלו: נתח השוק החזק ביותר של וואלה הוא ילדים בין הגילאים 7-14. שיא הגלישה ל-ynet הוא בגילאים 25-45.

 

אפשר לראות את השוני הזה גם אם מסתכלים על הערוצים החזקים בכל אתר: חמשת ערוצי התוכן הפופולרים ב-ynet בנובמבר הם החדשות, התרבות והרכילות, הספורט, הכלכלה והבריאות. חמשת הערוצים הגדולים בוואלה הם שירות וואלה מייל, אתר מקושרים, אתר הווידאו, החדשות והעולם הווירטואלי לילדים מוגובי. (וואלה מייל, אתר מקושרים ומוגובי הם אמנם שירותים, חלקם אתרים חיצוניים, ולא אתרי תוכן, אבל הם כלולים בסקר).

 

אז למה גרושים אוהבים ניו אייג'?

מודים ועוזבים: אין לנו מושג. ועם זאת ההוכחות לפניכם: 20% מקרב גולשי ערוץ הניו אייג' של msn הצהירו על עצמם כגרושים; 13% ממבקרי ערוץ האסטרולוגיה של ynet ראו את הרבנות לפחות פעמיים; ואילו 11% ממבקרי ערוץ האסטרולוגיה של וואלה כבר החזירו את הטבעת. מדוע זה? האם זה בגלל שכשמתערערת האמונה באהבת נצח, מתחילים להאמין בכוכבים?

 

נשים ממשהו, גברים ממשהו אחר לגמרי

לא תתפלאו לשמוע שגברים אוהבים ספורט יותר מנשים, ועם זאת, נחמד לאשר את חוכמת האנשים המלומדה הזו בנתונים מוצקים: 78% מגולשי ynet ספורט היו גברים, וכך גם 80% מהגולשים באתר ספורט 5, המייצרים יותר טסטוסטרון מאסטרוגן. דרך אגב, גם אתם, גולשי ynet מחשבים, יכולים להתגאות בכרומוזום מסוג Y, וכך גם 68% מחבריכם.

 

ומה לגבי הנשים? גם כאן עובדים הנתונים לטובת, ולא נגד, הקלישאות החבוטות ביותר בנושאי מגדר ותחומי עניין: כמעט 80% מהגולשים באתרי אופנה הן גולשות. דווקא באתר הלייפסטייל של קבוצת ידיעות אחרונות, xnet, המצב מאוזן יחסית: רק 57% מהגולשים הן גולשות. גם אסטרולוגיה חביבה על המין החביב – למרות שאנחנו לא יודעים אם יש קלישאה המתאימה לנתונים האלו: 76% מגולשי ynet אסטרולוגיה הן נשים, וכך גם 78% מגולשות וואלה אסטרולוגיה.

 

כמה דתיים גלשו לערוץ הגאווה של מאקו?

התשובה היא 3,374. הנה עוד נתון מפתיע: רק 31% מגולשי ynet יהדות מגדירים את עצמם כדתיים או חרדים. הדתיים והמסורתיים אוהבים את הגרסאות דוברות האנגלית של ynet (רבע מגולשי ynetnews.com) ושל הארץ (20% מגולשי haaretz.com).

 

מי פנוי באיזור חיוג 02?

ישראל היא מדינה קטנה, ולמרות מה שמספרים לנו בחדשות – הומוגונית למדי: חמשת האתרים הנצפים ביותר – נצפים ביותר בכל האיזורים. אבל הסדר שונה: באיזורי החיוג 03, 02, ו-09 האתר הנצפה ביותר הוא ynet; ב-04 וב-08 האתר הנצפה ביותר הוא וואלה. תפוז תופס את המקום השלישי בכל איזורי החיוג, מלבד 04; שם הוא האתר החמישי בגודלו, ונענע הוא האתר השלישי. נענע הוא האתר החמישי בגודלו בכל איזור חיוג אחר; מה שהופך את מאקו לאתר העקבי ביותר: מקום רביעי בכל איזורי החיוג.

 

את מי אוהבים המנהלים?

מנהלים מעדיפים את ynet (בשיעור של 57%) על פני וואלה (43%), והם אוהבים מאוד את ערוץ הכלכלה שלנו (21%), אבל בעשירייה הראשונה שלהם מתחבא נתון מפתיע: יותר מנהלים גולשים לערוצי הבידור והרכילות שלנו (19%) מאשר לאתר דה מרקר (17%). לזכות המנהלים יאמר שבדה מרקר לא מספרים לנו איפה בילתה אסתי גינזבורג את הערב.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי אתה, גולש ישראלי?
צילום: shutterstock
מומלצים