אז, באיזה יום נכנסת השבת בסמואה?
מדינת האי צעדה קדימה, דילגה על יום שלם ועברה לצד השני של קו התאריך הבינלאומי, כדי להתיישר עם ניו זילנד ואוסטרליה. ליהודים המעבר יוצר בעיה, ויש רב שמדבר על "שבת של 49 שעות". אבל רגע, יש שם בכלל יהודים?
אז למה לא כל יום שבת? האי סמואה מעוות את תפישת הזמן של אזרחיו, משנה את קו התאריך הבינלאומי במדינה, ומעביר את המדינה היישר מיום חמישי בלילה ליום שבת.
עוד בערות החדשות של ynet
גינגריץ' בוכה, רומני עולה. מי ינצח באיווה?
המורה לשירה הטריד: אם תתפשטי תגיעי לנמוכיםגנבו מתנות לילדים מסנטה קלאוס - והחזירו אותן
אם בעבור תושבי סמואה פותר המעבר את השאלה המטרידה לגבי חייהם באיחור של 18 עד 23 שעות לעומת שותפות המסחר, אוסטרליה וניו זילנד, עבור היהודים באזור צצה בעיה חדשה: מתי נכנסת השבת? סוכנות הידיעות היהודית JTA, אשר דיווחה על הבעיה, הוסיפה תהייה קריטית לא פחות: האם יש בכלל יהודים בסמואה?
סמואה, אי קטן הממוקם בדרום האוקיינוס השקט, מנהל קשרי מסחר בעיקר עם אוסטרליה וניו זילנד. אך על אף שהמרחק בין סמואה וניו זילנד הוא כ-2,900 ק"מ - לא המןו במונחי האוקיינוס - יש בין השתיים הבדל של 23 שעות. כלומר, אם השעה הנוכחית בסמואה היא 16:30 ביום שישי, השעה בניו זילנד היא 15:30 ביום שבת. בעיה.
זו לא הפעם הראשונה שמדינה עוברת בין צדי קו התאריך הבינלאומי. סמואה עשתה זאת גם בעבר, ב-1892, כאשר רצתה להתאים עצמה לצרכי המסחר האמריקניים. גם אלסקה אימצה יום נוסף כאשר עברה מידיים רוסיות לידיים אמריקניות ב-1867.
איפה היהודים?
הרב דיוויד הבר, מרצה הלכה ומייעץ בענייני כשרות המתגורר בארצות הברית, הציב שאלה הלכתית בנושא: מתי נכנסת השבת בסמואה? החברה לה מייעץ הרב בענייני כשרות נוסעת לסמואה כדי לבדוק את כשרותם של דגים ומפעלי אוכל, ועל אף שאין משגיח כשרות במדינה, כתב הבר מאמר הלכה בן שני עמודים בנושא. המסקנה: יהודים שומרי שבת צריכים להימנע מנסיעות לאזור המדובר. אולם, אם הם חייבים לנסוע לניו זילנד, יפן או אזורים אחרים באוקיינוס השקט במהלך סוף השבוע, עליהם להתייעץ עם רב.
"בסמואה זה 'ספק שבת' בכל שבוע", אמר הבר, והתייחס לעובדה שלא ידוע מתי מתחילה השבת באי, "שבת תתחיל בכל יום חמישי עם שקיעת החמה, ותסתיים 49 שעות לאחר מכן, בשבת בערב".
"אין פלא שאף אחד לא בא לפה!" התבדח מקס לפושין על השבת הארוכה. לפושין, אזרח יהודי-אמריקני בן 25 המתגורר בסמואה כבר ארבע שנים, הגיע לסמואה לראשונה כמתנדב בחיל השלום. "המקום הזה כל כך מנותק", הוא אמר,
"יהדות בלי תחושת קהילתיות, זה דבר אחד – אבל אין פה קהילה כזו".
"אני לא חושב שיש אי בעולם שאין בו יהודים", טען הרב מנחם מנדל גולדשטיין, שליח בית חב"ד בניו זילנד, "אך אין כל אינדיקציה לכך שיש קהילה יהודית על האי". לפי רשמים בבית הקברות באפיה, בירת סמואה, "היהודי היחיד על האי", ארנו מקס גוראו נפטר בשנת 1961.
נכון להיום, לפושין מכיר עוד שני יהודים בסמואה, שניהם מתנדבים בחיל השלום, ונמצאים השבוע בחופשה. אם נכון הדבר, לפושין היה היהודי היחיד על האי בעת העברת התאריכים. לשבת, שלום.