תביעה נגד אל על: "לא מובילה קופים לניסויים"
שבעה מוסדות מחקר ואוניברסיטאות מרחבי הארץ תובעים את חברת התעופה "אל על" בטענה כי היא מערימה קשיים בהטסת קופים ובעלי חיים לניסויים ומחקר ביו-רפואי בישראל. ועד ראשי האוניברסיטאות: "פגיעה אנושה במאבק להצלת חיים אדם". ארגונים למען בע"ח: "ניסיון חמור לכפות הטסת בע"ח לניסויים"
בספטמבר 2010 נחשף לראשונה ב-ynet כי חברת התעופה "אל על" שינתה את מדיניותה בנושא הובלת בעלי חיים לצורכי ניסויים בחו"ל והכריזה כי היא מפסיקה להוביל משלוחים של בעלי חיים למטרות של מחקרים ביו-רפואיים.
ההחלטה זכתה לתמיכה נרחבת בקרב ארגונים למען בעלי חיים בארץ ובעולם, אך בקרב חלק ממוסדות המחקר והאוניברסיטאות בישראל, היה חשש כי ההחלטה עלולה לפגוע בפעילות המחקר הביו-רפואי בישראל.
ל-ynet נודע כי ביום חמישי שעבר, הגישו שבעה מוסדות מחקר ואוניברסיטאות (הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטאות בר אילן, תל-אביב, חיפה, בן גוריון והאוניברסיטה העברית בירושלים) בקשה לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, בדרישה להוציא צו קבוע שיורה ל"אל על" להמשיך ולהטיס בעלי חיים לצרכי ניסויים ביו רפואיים, ביניהם קופים, עבור מוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
קוף במעבדת ניסויים בצ'ילה (צילום ארכיון: CDA)
"חברת "אל על" מערימה קשיים להטסת קופים למחקר"
בכתב התביעה שהגיע לידי ynet טוענים נציגי האוניברסיטאות כי במסגרת פעילות המחקר, הם עורכים גם ניסויים בבעלי חיים. "ניסויים אלה הכרחיים להצלת חיי אדם, פיתוח תרופות ומציאת דרכים לטיפול במחלות שונות וריפויין. הם חיוניים לשם פיתוח תכשירים וחיסונים ושיטות חדשות להצלת חיים, לריפוי מחלות ולתיקון פגעים, לטיפולי פוריות, לקידום שיטות ניתוחיות ולמניעת מגפות. וכן הם הכרחיים לקידום המחקר המדעי בכללותו".
לדברי התובעים, הניסויים נערכים על פי היתרים מטעם המדינה, תחת פיקוח וטרינרי ואתי מחמיר בניסויים עצמם ובתנאי האחזקה והבקרה של בעלי החיים, בהתאם לחוק צער בעלי חיים. הם ציינו בכתב התביעה כי לכל מוסדות המחקר "יש מחוייבות עמוקה לרווחת בעלי חיים". לדבריהם, הניסויים הינם רק חלק מניסויים הנערכים ב-55 מוסדות מחקר בארץ, ביניהם מוסדות אקדמאיים ובתי חולים תוך שיתוף פעולה בין לאומי.
לטענתם, הקופים מהווים חלק זעיר בניסויים בבעלי חיים ומוסדות המחקר נמנעים ככל הניתן מניסויים בבעלי חיים בכלל ומעדיפים שימוש בהדמיות מחשב או תרביות רקמה, צמחים או תאים. הם ציינו כי 85 אחוז מהניסויים מבוצעים על חולדות, עכברים ומכרסמים אחרים. עם זאת, הדגישו כי הניסויים בבעלי חיים הם "חיוניים לקידום המחקר הביו-רפואי, בפיתוח תרופות וגישות טיפוליות חדשות ובשמירה על החיים".
בפנייתם לבית המשפט, הסבירו כי לאחר עשור בה הטיסה "אל על" בעלי חיים וקופים בפרט, בהתאם לבקשות מוסדות המחקר, הוחלט בספטמבר 2010 "על רקע לחץ פסול מצד ארגונים קיצוניים המתנגדים עקרונית לניסויים כלשהם בבעלי חיים, החלו להופיע פרסומים לפיהם הנתבעת לא תטיס יותר חיות לניסויים בחו"ל" ואף ציינו כי חברת "אל על" נמנעה מלאשר או להכחיש את הפרסומים בתקשורת בנושא.
במהלך 2011 טענו נציגי מוסדות המחקר כי "אל על" החלה להערים קשיים על בקשות המוסדות להטסת קופים למטרות מחקר ואף סירבה להטיס משלוחים של חלזונות ימיים מארה"ב למטרות ניסויים. לדבריהם, גם לאחר פניות רבות של מוסדות המחקר ונציגיהם המשפטיים, המשיכה "אל על" "בהתחמקויותיה ושוב נמנעה מלהבהיר את עמדתם בנוגע לשאלת הטסת קופים לצרכי מחקר..."אל על" מספקת שירותי תעופה לציבור הרחב וזכיון התעופה שלה הינו משאב ציבורי שניתן לה על ידי המדינה, וכי אין ביכולתה לשים את עצמה מעל החוק".
האוניברסיטאות: "פגיעה אנושה במאבק להצלת חיים אדם"
ועד ראשי האוניברסיטאות אמר ל-ynet כי "הצעד בו נקטה אל-על מהווה פגיעה אנושה במאבק לריפוי מחלות ולהצלת חיי אדם. מחקרים אלה, הנעשים באופן המצומצם ביותר ותוך קיום הנהלים המחמירים ביותר, אפשרו בעשורים האחרונים פיתוח של תרופות וריפוי של מחלות שונות.
ללא מחקרים אלה לא היו בנמצא תרופות וטיפולים למחלות כגון שחפת, דלקת קרום המוח, מחלת הסרטן, סוכרת, מחלות ניווניות של מערכת העצבים ועוד. לא היו בנמצא חיסונים רבים, וניתוחים שונים לא היו אפשריים כלל כולל השתלות איברים.
חשוב להדגיש כי באותם מקרים מצומצים בהם נעזר המחקר בבעלי חיים, ישנה הקפדה יתרה על הקטנת הסבל של בעלי החיים, הקטנת מספר בעלי החיים בכל ניסוי למינימום האפשרי, ושימוש בחלופות אחרות ככל האפשר כמו הדמיות מחשב וכדומה. יתרה מכך, השימוש בחיות לניסויים בישראל נמוך יחסית למדינות אחרות בעולם המערבי".
ארגונים למען בעלי חיים: נסיון לכפות הטסת בע"ח לניסויים
בעמותות "תנו לחיות לחיות" ו"מאחורי דלתות המעבדה" אומרים ל-ynet כי הם רואים בחומרה את הניסיון של הנסיינים בבעלי חיים לכפות על "אל על" להטיס בעלי חיים לניסויים והודיעו כי ישקלו לבקש מבית המשפט להצטרף כצד לתביעה.
הם בירכו את חברת התעופה על "החלטתה המוסרית והאמיצה, ועל בחירתה להקשיב לרחשי הציבור המשתמש בשירותיה. אנו סבורים כי אי אפשר לחלוק על זכותה להימנע מלקחת חלק בסחר בבעלי-חיים למטרת ניסויים, כפי שעשו עשרות חברות תעופה בעולם שאינן מוכנות להטיס כיום בע"ח למטרות ניסויים".
"הובלת בעלי החיים למעבדות הינה חלק בלתי נפרד מן הפגיעה הקשה בבעלי החיים בתעשיית הניסויים – בעלי החיים מוטסים בתנאים קשים של צפיפות ודוחק במסע שאורך לעיתים עשרות שעות, סובלים ממצוקה פיזית ונפשית רבה, ולא אחת אף נמצאו בעלי חיים שמתו במהלך ההובלות.
כיום ישנן חלופות רבות לעריכת ניסויים בבעלי חיים, והנסיינים בבעלי-חיים, שזו עבודתם ופרנסתם, נוהגים לזרות חול בעיני הציבור באמצעות טענות נבובות על "חוסר ברירה", ובד בבד מסתירים ככל יכולתם את שמתרחש במעבדותיהם. תמוה בעינינו שהמוסדות האקדמיים בוחרים להשקיע את כספי הציבור ממנו הם ממומנים בתביעה כזו.
חברות תעופה שמטיסות בעלי חיים לניסויים לוקחות חלק ב"ציר הרשע" הזה של הניסויים בבעלי חיים, שככל שחולף הזמן נחשפים האכזריות והניצול הציני הטמונים בו. נדמה שדווקא מי שעשויים להיפגע ממנה בצורה הקשה ביותר – בעלי החיים – אינם מיוצגים כראוי בהליכים כאלו".
מחברת התעופה "אל על" נמסר בתגובה לפניית ynet כי "התביעה טרם התקבלה באל על".