השוק הדו-גלגלי ב-2011 - מי שעלה וזה שנפל
ניתוח דו"ח מכירות הרכבים הדו-גלגליים לא מבשר על שינוי מהותי בשוק הישראלי. מותגים חדשים נכנסו לשוק אך המובילים נותרו במקומם
השבוע התפרסם סיכום נתוני מכירות הכלים הדו-גלגלים בישראל בשנה החולפת, שלא הביאה עמה כצפוי בשורה גדולה, עם כ-15 אלף יחידות חדשות. את המספרים הגדולים כבר פרסמנו, כך שנותר בעיקר לבדוק מי מכר כמה, מי יותר גדול ומי חייב לשאול עצמו האם מכירת קטנועים או אופנועים הוא באמת הביזנס בו הוא מעוניין להשקיע את מרבית שעות יום העבודה.
- 14,993 אופנועים וקטנועים עלו לכביש השנה
וראשית, המותגים
ניתוח החברות הפופולריות-יותר בישראל, לא מביא עמו הפתעות. סאן יאנג ממשיכה להוליך שת השוק הדו-גלגלי בישראל עם כ-5,900 כלים חדשים שנמסרו ב-2011, לפני קימקו עם כ-3,700 מסירות. כדאי רק להזכיר כי למרות הנתונים המרשימים ביחס לשוק המקומי הקטן יחסית, שני המותגים רשמו ירידה בולטת השנה לעומת אשתקד - סאן יאנג בכ-9.5%, קימקו בכ-14%.
מכיוון שגודלו של השוק נותר דומה לאשתקד, הירידה הניכרת של שני הגדולים, יצרה חלל אותו יכולים היו למלא המותגים הקטנים יותר. כך רשמה למשל פיאג'ו זינוק של 41% עם כמעט 1,500 מסירות, אך המרוויחה הגדולה באחוזים היא הונדה שזינקה ביותר מ-72% - הרבה תודות למכירת כלים זולים כמו הויז'ן החדש שמקורם במפעל הונדה בסין.
מותג | 2011 | 2010 | הפרש |
סאן יאנג | 5,892 | 6,506 | 9.4%- |
קימקו | 3,662 | 4,254 | 13.9%- |
פיאג'ו | 1,466 | 1,039 | 41%+ |
הונדה | 1,136 | 659 | 72.3%+ |
ימאהה | 1,018 | 1,145 | 12.1%- |
ק.ט.מ | 297 | 231 | 28.5%+ |
סוזוקי | 292 | 347 | 15.9%- |
קאוואסאקי | 240 | 255 | 5.9%- |
פיז'ו | 205 | ----- | ------ |
ב.מ.וו | 150 | 129 | 16.2%+ |
TGB | 89 | ---- | ----- |
לונסין | 81 | 15 | 440%+ |
גאס גאס | 78 | ----- | --- |
דוקאטי | 69 | 54 | 27.7%+ |
הוסקווארנה | 63 | 38 | 65.7%+ |
ניפוניה | 39 | ----- | ----- |
HM | 34 | 29 | 17.2%+ |
אפריליה | 33 | 32 | 3.1%+ |
קסנגיו | 32 | 37 | 13.5%- |
הארלי דייוידסון | 28 | 36 | 22.2%- |
קיוואי | 27 | 76 | 64.5%- |
טאיזהו | 27 | 11 | 145.5%+ |
TM | 13 | ------ | ----- |
אנפילד | 10 | 12 | 16.6%- |
אחרים | 11 | 53 |
ימאהה הוא המותג החמישי בגודלו בישראל, עם מסירות של כ-1,000 כלים השנה, תוך ירידה של כ-12% לעומת אשתקד. ק.ט.מ שישית עם עליה מרשימה של קרוב ל-30%, וכמעט 300 כלים חדשים. סוזוקי, פעם שליטה בלעדית בשוק, מכרה השנה רק 292 כלים חדשים - ירידה של כ-16%. קאוואסאקי שמוכרת רק אופנועים ירדה קלות ל-240 כלים חדשים השנה, 6% פחות מאשתקד.
המותג פיז'ו שחזר לשוק הישראלי לאחר היעדרות ארוכה, מסר השנה 205 כלים, הישג נאה, אך רחוק מנתוני שנות הזוהר (ראשית שנות ה-2000) של המותג בישראל. גאס גאס יכולה לכנות עצמה הפתעת השנה, עם מכירה מרשימה כבר בשנת החדירה לארץ - 78 יחידות, עקב תמחור אגרסיבי וטרייד-אין נדיב. מי שדווקא אכזבו הם המותגים הסינים. למרות שניתן להניח כי מיתון במשק אמור "לדחוף" את הרוכבים לכלים זולים במיוחד, מותגים סינים - בניגוד ליפנים (הונדה) או אירופים (פיז'ו) המייצרים שם - לא זכו לאהדה. קטנועי לונסין המיובאים על-ידי חברת המאגר אמנם רשמו זינוק של 440% במכירות השנה, אך עדין מדובר ב-81 כלים בלבד. שאר הסינים רשמו נתונים זניחים.
נפח (סמ"ק) | 2011 | 2010 | 2009 |
עד 50 | 133 | 213 | 278 |
50-125 | 7,699 | 8,167 | 9,807 |
125-250 | 4,734 | 4,303 | 4,782 |
250-500 | 1,470 | 1,456 | 1,769 |
500-750 | 477 | 420 | 562 |
750 ויותר | 419 | 388 | 483 |
חשמלי | 61 | 11 | 57 |
סך הכל | 14,933 | 14,958 | 17,738 |
ומה עם היבואנים?
מטרו מוטור (ימאהה, קאוואסאקי, סאן יאנג) ממשיכה להוביל את השוק הישראלי עם 7,150 כלים שנמסרו ב-2011. אך יש לזכור כי מדובר בירידה של כמעט 10%, וכי נתח השוק של החברה הצטמצם מכמעט 53%, לכ-48% "בלבד". אחרי מטרו ממוקמת כמובן חברת עופר אבניר (סוזוקי, פיאג'ו, קימקו) עם 5,453 מסירות וירידה של 5.6%, ונתח שוק כמעט זהה לאשתקד - 36.5% לעומת 37.9%. המשמעות היא כי שתי היבואניות האלה שולטות עדיין - למרות הירידות - בכ-85% משוק הדו"ג בישראל. אגב, מאיר (הונדה) היא היבואנית השלישית בגודלה עם 7.6% מהשוק הישראלי, ואילו ד.ל.ב מוטוספורט (פיז'ו) שמסרה השנה למעלה מ-500 כלים, מכפילה את נתח השוק שלה המסתכם ב-3.3%.