שתף קטע נבחר
 

כבר לא מדע בדיוני: כך תעקוב אחריכם המדינה

מצלמות וידאו באיכות סופר-גבוהה שיפוזרו בערים, בכבישים עירוניים ומהירים, מצלמות רמזור ואכיפת מהירות, מערכות איתור מקום ותוכנות שידעו לסנכרן בין כל פריטי המידע. מערך המעקב הגדול של ישראל עושה צעדים ראשונים, באמצעות משרד התחבורה, משטרת התנועה ומע"צ. המלצה לפני קריאה: הכינו את הרגיעון

ב-19 בינואר 2010 פרצו מתנקשים אל חדרו של מחמוד אל-מבחוח במלון בדובאי, ועל-פי דיווחים בכלי תקשורת זרים הזריקו לו חומר רעיל שגרם לו להתקף-לב קטלני. פחות מחודש לאחר מכן, חשפה משטרת דובאי צילומי וידאו שתיעדו את מסלולם המדויק של המתנקשים, מרגע הגעתם לשדה התעופה ועד יציאתם מהמלון, אחרי החיסול. יכולת המעקב של משטרת דובאי, אשר הביאה לחשיפת זהות המתנקשים, זכתה לשבחים בכל העולם.

 

אלא שרק מעטים מודעים לכך שלא מדובר ביכולת טכנולוגית השמורה רק לנסיכויות עשירות או שירותי ביון. למעשה, כבר השנה תתחיל המדינה לעקוב ללא הפסקה אחר 1,200 נהגים ומכוניות. כל פעולה שיבצעו תדווח בזמן אמת למערך איסוף מידע, במסגרת ניסוי מוקדם שנועד לבחון הנהגת מס חדש. וזה רק ניסוי אחד מני רבים, במסגרת מהלך כולל שיאפשר בעתיד למדינה לבצע מעקב שיחל ברגע שתתניעו את מכוניתכם, ויימשך ברציפות עד שתכבו אותה.

 

מצלמות מעקב, מצלמות אכיפה ומערכות איתור - כך תעקוב אחריכם המדינה.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

"מערכת הסקת תובנות מווידאו בזמן אמת"

במסגרת פרויקט "עיר ללא אלימות" שמקדם המשרד לביטחון פנים, מתוכננת הקמת מערך מצלמות וידאו בכל עיר בישראל. מצלמות אלה יזהו מקרי אלימות והפרות סדר, החל מרעש חריג בגנים ציבוריים ועד פעילות חבלנית. אלא שלמערכת זו צפוי עתיד מתוחכם הרבה יותר מזה אליו נחשף הציבור עד כה.

 

לאחרונה פרסמה המשטרה מכרז, שמטרתו קבלת מידע אודות "מערכת הסקת תובנות מווידאו בזמן אמת". המערכת אמורה לנתח עצמאית צילומי וידאו, ולזהות אירועים חשודים ומסוכנים. למשל, זיהוי השארת חפץ במקום ציבורי, אשר "עלול להעיד על הנחת מטען חבלה או אמל"ח". אבל מתברר שלא רק מקרי אלימות ופח"ע מעניינים את המדינה.

 

על-פי המכרז, המערכת החכמה תידרש לזהות גם "נהיגה מסוכנת": מהירות גבוהה, עקיפה מסוכנת, נסיעה של "רכבי ספורט, טרקטורונים ואופנועים", פגיעה בעצמים, וכן לוחיות זיהוי לא תקינות. וכך, בלי שתשימו לב, תוכל המשטרה לעקוב אחר המכונית שלכם כבר עם יציאתכם מהבית. וכמו שמיד תראו, זו רק תחילתו של מעקב דיגיטלי רצוף, שעלול ללוות אתכם לאורך כל הדרך.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

זהו השוטר האוטומטי

התנעתם ויצאתם לדרך? זמן קצר לאחר שמצלמות עירוניות יתעדו אתכם, תעברו למעקב מצלמות האכיפה החדשות של אגף התנועה, אשר יתקין 300 מהן: 200 לתיעוד עבירות מהירות, ו-100 לעבירות חציית צומת באור אדום. אלא שמצלמות כבר נחשבות למיושנות. מצלמות אכיפה חדשות - ומתקדמות בהרבה - יבחנו כבר בשנה הקרובה, ויתעדו מגוון גדול הרבה יותר של עבירות.

 

למשל - חציית קו הפרדה לבן, כניסה לצומת לא פנוי, סטייה מנתיב הנסיעה, נסיעה נגד כיוון התנועה, ואי-מתן זכות קדימה להולך רגל או כלי רכב. חלק מהמצלמות יותקנו בעמדות קבועות, חלק "ידלגו" בין כמה עמדות, וחלק יותקנו בניידות. וכולן, כמו המצלמות של "עיר ללא אלימות", יידרשו לזהות ולתעד אוטומטית את ביצוע העבירות.

 

על-פי מכרז ראשוני שפרסמה המשטרה, המצלמות גם יידרשו לספק שלושה נתונים בכל צילום וידאו: מספר רישוי, תאריך וזמן מדויקים, וכן מיקום. אמנם המצלמות אמורות לשמש לתיעוד בלעדי של נהגים המבצעים עבירות תנועה, אך לא דרוש כל שינוי טכנולוגי כדי להשתמש בהן גם לצורך מעקב אחר כלי רכב - כל רכב. למעשה, גם את זה אפשר יהיה לבצע אוטומטית, באמצעות מערכת קיימת ומוכרת בחניונים שונים, המפענחת לוחיות זיהוי (ALPR).

 

מע"צ פוקחת עיניים

וכאילו זה לא מספיק, השנה תפרוס המדינה שכבה נוספת של תיעוד ודיווח. מדובר במערכת חדשה לחלוטין של מצלמות, אותן תתקין החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) - כ-90 מצלמות וידאו חדשות ומתוחכמות, שיחליפו את המצלמות האנלוגיות הקיימות.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

כמו המצלמות המוחלפות, גם החדשות אמורות לשמש למעקב אחר מצב התנועה בכבישים, כשהן מחוברות למרכז השליטה הארצי של החברה. כדאי להזכיר כי לא (רק) עובדי מע"צ יושבים מול המסכים, אלא גם שוטרי אגף התנועה. על-פי מסמכי מכרז שפרסמה החברה, כל צילומי הווידאו שיפיקו המצלמות יוקלטו באופן רצוף - שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. המצלמות יפעלו בכל תנאי התאורה ומזג אוויר, ויידרשו לספק צילומי וידאו באיכות גבוהה (HD).

 

והנה עוד פריט מידע שכדאי לדעת. מע"צ דורשת ממתקין המצלמות החדשות לאפשר העברת כל צילומי הווידאו המוקלטים "לצד ג'". אותו צד ג', כך מפרט מסמך של מע"צ, יוכל לצפות או להקליט את כל צילומי הווידאו שיפיקו המצלמות החדשות.

 

מאחר שכבר כיום מעבירה מע"צ למשטרה צילומים המתעדים תאונות או אירועים חריגים, המצלמות החדשות - שיהיו חדות ומדויקות פי כמה - יאפשרו העברת רצפי וידאו טובים מבעבר, בהם גם כאלה העשויים להפליל נהגים בביצוע עבירות.

 

איך נולד אח גדול

לא מספיק? בשנה הקרובה גם יחל ניסוי של משרד התחבורה, שיכול להפוך את המעקב אחר כולנו לצמוד הרבה יותר. הניסוי נועד לבחון דרכים להטלת "מס נסועה" - מס שייקבע על-פי מועד ומקום הנסיעות, ועשוי להחליף בעתיד את מס הקנייה שמטילה המדינה על מכוניות חדשות. אלא שגם מי שמסכים עם התוכנית, יוטרד כנראה מהעובדה שבכל מכונית תותקן מערכת מעקב - למשל GPS (מערכת איכון באמצעות לוויינים) - שתדווח על מיקומה בכל רגע נתון. המערכת גם תמדוד את מרחקי הנסיעות, ותוכל לספק מידע מפורט אודות זמני הביצוע שלהן.

 

כדאי לזכור כי מה שמתחיל כניסוי בלבד, עלול בעתיד הלא-רחוק להפוך לחובה חוקית. כך למשל מתכננת ממשלת הולנד להטיל כבר בשנים הקרובות מס נסועה, באמצעות חוק שיחייב את כל הנהגים להתקין מערכות GPS. ובמדינת ישראל, שסובלת מעומסי תנועה קשים - שרק יחמירו בשנים הקרובות - יתכן כי הטלת מס שכזה תהפוך להכרח עוד בעשור הקרוב.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

צילום יספיק להרשעה

אחת השאלות הגדולות הנוגעות לטכנולוגיית המעקב החדשה, היא מה תעשה איתה עמה המדינה. רמז מצוין אפשר למצוא ברפורמת ענישה שמקדמים בימים אלה משרדי הממשלה. על-פי אחד מסעיפיה, יוכל קצין משטרה לפסול את רישיונו של נהג על-סמך צילום בלבד. זאת בניגוד לחוק כיום, המאפשר הטלת פסילה מנהלית רק אם העבירה בוצעה לנגד עיני שוטר, או אם נהג נחשד בביצוע עבירה שגרמה לתאונה.

 

אותה רפורמה גם קובעת כי "צילום" יוגדר בצורה הרחבה ביותר האפשרית, אשר תכלול למעשה כל "מידע חזותי" - למשל צילומי וידאו שמפיקות מצלמות דיגיטליות קבועות וניידות. שני השינויים האלה, שניהם לכאורה מינוריים, יאפשרו למשטרה להשתמש ברשת הולכת וגדלה של אמצעי מעקב ותיעוד כדי לאכוף את החוק.

 

מה שברור הוא כי לצד אכיפת חוק, תצטבר בידי המדינה כמות הולכת וגדלה של מידע חזותי ואלקטרוני אודות תנועת כל אזרחיה. מהרגע שהם יוצאים מהבית, ועד הרגע שבו הם חוזרים אליו. ומידע שכזה, אשר ודאי ייאסף במאגרי מידע ייעודיים, יאפשר לכל רשויות המדינה לחדור עמוק מאי-פעם לפרטיות האזרחים. וכמו שהוכיחה הפריצה האחרונה למאגרי חברות האשראי, לחדירה הזו לפרטיות יכולים להיות יותר מדי שותפים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מדינת ישראל - איתך בכל דרך?
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים