שתף קטע נבחר

 

העלאת מחיר החשמל לאזרחים - כמו לפגוע בש"ג

השבוע התבשרנו שוב שמחיר החשמל יזנק בחודש הבא. לא יאומן, אבל היו מי שאמרו כי מדובר בצעד חיובי. רק כך נלמד לחסוך, הטיפו לנו. אז הטיפו. חברות החשמל באירופה מספקות כלים לצרכנות נבונה יותר, כמו תוכניות מותאמות אישית, רשת חשמל חכמה ועוד. טור תגובה

לאחרונה חוזר הניגון כי יש להעלות את מחירי החשמל, בגלל שהם נמוכים ממחירי החשמל בשווקים השונים. מחירי החשמל בישראל אינם נמוכים משמעותית ממחירי החשמל באירופה (לעיתים הם אף יקרים יותר) והם גבוהים משמעותית ממחירי החשמל בארצות הברית. באירופה התעריף כולל מרכיב משמעותי למימון התייעלות אנרגטית בבתי הצרכנים, הממומנת במלואה על ידי חברת החשמל והרגולטור. חיסכון בחשמל? כן; תוכנית מתאר למשק החשמל? כן; על חשבון הצרכנים? ממש לא.

 

 

הידעתם שבאירופה חברות חשמל מחויבות לספק ללקוחות מערכות לניטור צריכת החשמל בחינם? הידעתם כי באירופה חברות החשמל שולחות צוותים שיבצעו בידוד במבנים בחינם? הידעתם כי באירופה חברות החשמל מתחזקות חנויות מקוונות לממכר מוצרים חוסכי אנרגיה במחירי עלות?

 

התקציב לכל זה (העומד על מאות מיליוני אירו) מגיע ממרכיב במחיר החשמל אשר מיועד למימון הדברים האמורים. כלומר, חברת החשמל האירופאית גובה יותר על חשמל, אך מחזירה זאת באופן ישיר לצרכן ומסייעת לו לחסוך בחשבון החשמל. הפתרון השגוי הוא להאשים את הצרכן שלא חסך ולהעלות את התעריפים כל כמה חודשים - שיטת הש.ג. המוצלחת.

 

כמה אלטרניבות ראויות להתייעלות אנרגטית צרכנית נבונה בשיתוף הרגולטור:

 

1. מתן תוכניות צריכה מותאמות אישית ללקוח. – בישראל קיים תעריף צריכה קבוע ותעריף צריכה משתנה. מרבית הצרכנים מחוברים לתעריף הקבוע, היות שהתעריף המשתנה יקר ומורכב ואינו כלכלי לצרכן הביתי שאין ביכולתו לשלוט בשעות הפעלת המכשירים, או לדעת מה עלות החשמל בכל רגע נתון.

 

כיום נהוג להתאים לצרכנים מסלולי צריכה אשר מותאמים להרגלי הצריכה הפרטניים. ממש כמו מסלולי שיחות בסלולר. מסלולים אטרקטיביים אשר משרתים את עומסי רשת החשמל מובילים להורדת העומס על רשת החשמל וחשבון חשמל נמוך יותר בסוף החודש לצרכן. כמו כן, תוכניות שכאלו יצירה של מסלולים למגזרים ספציפיים, כגון אוכלוסיה מבוגרת.

 

2. הסברה והגברת מודעות הצרכנים להרגלי השימוש בחשמל. כל אזרח במדינת ישראל יודע כמה הוא משלם על רוחב פס האינטרנט שלו בבית, מה עלות חבילת השימוש שלו במכשיר הסלולרי וכמה הוא משלם על ערוץ הספורט או החיים הטובים. אבל כמה אנשים באמת יודעים מהי עלות צריכת החשמל השנתית של הטלוויזיה? המחשב של הילדים? המקרר?

 

העלות של כל אחד מאלה מתחילה במאות שקלים לשנה ועלולה להגיע לאלפי שקלים בשנה למכשיר יחיד. התייעלות אנרגטית אמיתית בסדר גודל ארצי תתאפשר רק כאשר כל אחד מאיתנו יקבל כלים בסיסיים, אשר יאפשרו לו להתמודד עם הנעלם, אותה קופסה שחורה, קנס שמהווה בעבורנו חשבון החשמל.

 

הפתרון טמון בחלוקה או סבסוד של מכשירים פשוטים לניטור אנרגיה, אשר ניתנים להתקנה על ידי כל אדם, הפקת דו"חות צריכה מדויקים יותר לצרכנים, עידוד החלפת מכשירים זוללי אנרגיה ועוד מגוון רחב מאוד של אפשרויות.

 

3. הטמעה של יישומיי רשת חשמל חכמה Smart Grid בעידוד משרד האנרגיה והמים ורשות החשמל . רשתות החשמל העולמיות עוברת מהפכה טכנולוגית הדומה למעבר מרשת הטלפוניה האנלוגית (מכשירי חוגה) לרשת הטלפוניה המתקדמת כיום. רשת חשמל חכמה תאפשר הן לצרכנים והן לחברת החשמל לשלוט בעומסי הצריכה ובכך להפחית הן את הצריכה הביתית והן את עלות החשמל לצרכן.

 

לדוגמא, דודי חשמל צורכים חשמל רב, אך לצרכן אין אלטרנטיבה לחימום מים בחורף וככל שעלות החשמל גדלה, מתייקרת עלות הדלקת הדוד. כמו כן, הדלקה מרובה של דודים ברחבי הארץ יוצרת עומס רב ביותר לחברת החשמל ולכן יכולת שליטה מרוחקת בדודי החשמל תאפשר הפעלה מוקדמת של הדודים שלא בשעות העומס, בתמורה לתעריף מופחת. דבר זה יפחית את עלות הדלקת הדוד לצרכן ואת עומס הצריכה לחברת החשמל. מלבד זאת, כולנו כמובן היינו מעוניינים לשלוט בדוד החשמל מהמכשיר הנייד.

 

אנו נמצאים היום בתחילתו של משברון חשמל. אם הרשויות ימשיכו באופן הטיפול הלקוי ויתעלמו מבניית פתרון יסודי וארוך טווח, תוך כדי המשך העמסת הנטל על הצרכנים באופן של העלאת מחירים, יהפוך משבר החשמל תוך כמה שנים ךזהה בחומרתו למשבר המים כיום. טיפול בבעיה כיום יחסוך מאמרי ביקורת עתידיים.

 

ונקודה לא פופולרית לסיום: לדעתי אין להפנות אצבע מאשימה כלפי חברת החשמל. היא לא קובעת את תעריפי החשמל ובסך הכל משתדלת למקסם את ייצור החשמל ממקורות זולים, כדי למקסם רווחים ולמזער את הגירעון. במקרה הנתון אין קשר בין רמת התייעלות הארגון לעלויות החשמל. האחראים לדבר הינם משרדי הממשלה השונים - רשות החשמל, משרד האנרגיה והמים ובעלי עניין אשר ביכולתם לעשות יותר, הרבה יותר, כדי שאנו הצרכנים נשלם פחות, הרבה פחות, על חשבון החשמל.

 

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת Gnrgy, בעל ניסיון בין לאומי בתחום רשת חשמל חכמה והתייעלות אנרגטית


פורסם לראשונה 05/01/2012 17:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים