חיילים לא ייסעו חינם ברכבת ביום ראשון בבוקר
ההסכם שייכנס לתוקף בעוד שבועיים, יגביל את נסיעות החיילים בקווים מת"א צפונה וחזרה בין 6:00 ל-9:00. כחלופה, יוצבו אוטובוסים בתחנות הרכבת. חיילי המילואים ימשיכו לנסוע חינם
בוקר יום ראשון - זמן קשה לחיילים גם כך - עומד להפוך למורכב הרבה יותר. חיילי צה"ל, שנהנו עד כה מנסיעה חינם ברכבת בקווים שחולפים מהצפון למרכז וחזרה, ייאלצו כעת לשלם מחיר מלא בימי ראשון, בין השעות 6:00 ל-9:00 בבוקר, זאת בעקבות הסכם חדש שהושג היום (א') בין משרד הביטחון לבין רכבת ישראל.
עוד בערוץ החדשות :
לפני כתשעה חודשים, חשף ynet את מאמצי הצדדים להגיע להסכם ברוח דומה. מנכ"ל הרכבת דאז, יצחק הראל, הצהיר כי בעקבות הסדר שנחתם בין הרכבת ומשרדי הביטחון והאוצר, יוכלו חיילים קרביים להגיע לבסיסיהם בשעה מאוחרת יותר. על פי ההסכם, שאמור היה להיכנס לתוקף בתחילת חודש אפריל, חיילים קרביים לא ייסעו ברכבת בימי ראשון בבוקר ובימי חמישי בערב. יום לפני כניסת ההסכם לתוקף, עם זאת, דחו בצבא את מימושו.
ההגבלה החדשה, שתיכנס לתוקף ב-22 בינואר, תחול על הקווים שיוצאים מתחנת ההגנה בדרום תל אביב ועד לתחנה הצפונית במדינה, בנהריה, ובכיוון השני. כחלופה, יוצעו לחיילים אוטובוסים בחינם, שייצאו מכל התחנות לאורך הקווים וינועו בהתאם לתוואי הרכבת. עם זאת, חיילים שיעדיפו להשתמש בכל זאת ברכבת, ייאלצו לשלם מחיר מלא על הנסיעה. ההסכם החדש לא ישפיע על קווי הרכבת מתל אביב דרומה או מזרחה, לכיוון ירושלים, והוא ייושם רק בימי ראשון.
המהלך מתייחס לכל החיילים המשרתים בחובה ובקבע, אך לא לחיילי המילואים, שיוכלו להמשיך לנסוע בחינם באותן שעות. בחודש הראשון לאחר כניסתו לתוקף, יציב צה"ל קצינים ונגדים בתחנות הרכבת שמהן ייצאו האוטובוסים, ואלו ישמשו כסדרנים. על פי צה"ל, האוטובוסים ייצאו לדרכם לאחר שיתמלאו בחיילים, אולם בכל מקרה לא ימתינו בתחנה יותר מחצי שעה. בשבועות הראשונים, הודגש, יונחו מפקדים להתחשב בחיילים מאחרים לאור השינוי.
בצה"ל הסבירו כי ההסכם אינו מתבסס על עקרונות כלכליים או על צורך בהוזלת עלויות או בקיצוצים, אלא במענה לבקשת הרכבת, שסבלה מתלונות רבות של נוסעים על צפיפות ודוחק בשעות האמורות. לדברי גורמים בצבא, אמור השינוי לשפר את מהירות ההגעה, מאחר שחלק מהאוטובוסים - כמו אלו שייצאו מתל אביב ישירות לנהריה או מנהריה לבאר שבע - ייסעו דרך כביש 6. אוטובוסים אחרים מתחנות חיפה יעברו דרך מנהרות הכרמל.
לטענת הרכבת, המצב כיום, בעיקר בזמן שהוגדר בהסכם, אינו מאפשר מתן שירות ברמה נאותה לכלל הנוסעים. על פי הנתונים, נוסעים בשעות אלו כ-18,500 חיילים, המהווים כ-36% מכלל הנוסעים ברכבת באותן השעות. כתוצאה מכך, נוצר עומס כבד במרבית הקווים וצפיפות רבה, עד כדי 200% מקיבולת הרכבות. העומסים הגדולים מחייבים עצירות ארוכות יותר ברציפים וגורמים לאיחורים משמעותיים בלוחות הזמנים.
המהלך מתווסף למגבלה נוספת שבה מתמקדים כעת בצה"ל, ולפיה חיילים עורפיים היוצאים מדי יום לביתם יכולים ליהנות
מעשר נסיעות חינם שבועיות בלבד - ולא יותר משתיים יומיות. "אנחנו מקבלים דיווח שוטף על כך מהרכבת, שמזהה כל נוסע, ואם יש חריגות אנחנו מענישים וקונסים את היחידות, אך לא את החייל", הסביר גורם בכיר בצבא.
בחלק מהיחידות מזהירים את החיילים שלא לחרוג מהמגבלה המוטלת עליהם, אולם רוב תקציב התחבורה הציבורית של צה"ל - כ-560 מיליון שקל בשנה - אינו מפוקח. "נעבור בשנה הקרובה לכרטיס חכם גם באוטובוסים, כך שהמגבלה והפיקוח יכללו גם את האוטובוסים", הסבירו בצבא.