יש הבטחות, אין מעשים: תוכנית הגריטה מצומצמת
למרות הצלחה מוכחת בצמצום הזיהום ושיפור הבטיחות בכל העולם, אשר הביאה להארכת תכניות והגדלת נפחן, בישראל הוחלט דווקא לצמצם את תכנית הגריטה להורדת כלי רכב ישנים מהכביש. הסיבה: חסרונם של כשני מיליון שקלים בשנה
יש לציין כי רק לפני כחודש הצהירו במשרד התחבורה כי עם חידוש התוכנית ב-1 בינואר, ניתן יהיה לגרוט כלי רכב משנתונים אלה (1993 עד 1997). על-פי נתונים שפרסם המשרד בעבר, כ-10% מכלל כלי הרכב שנגרטו מאז יישום התוכנית בתחילת 2010, היו בני 15 עד 20 שנה.
- חלם הגרוטאה: המדינה מוותרת על מאות מיליונים
עוד בערוץ הרכב של ynet:
כרטיס חכם באוטובוס: יודעים עליך, עוקבים אחריך
שיבושים ברכבת: אוטובוסים במקום קרונות
לאחרונה הודיע השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כי תוכנית הגריטה תורחב ב-2012, כך שתכלול כלי רכב פרטיים שגילם 18 שנה ויותר. עוד מתוכננת הגדלת סכום הכסף שמקבל מי שימסור את רכבו לגריטה, מ-3,000 שקל ל-3,500. לראשונה גם תתאפשר גריטת כלי רכב מסחריים המצוידים במנועי דיזל, וגילם 15 שנה ויותר.
עם זאת, הרחבת תוכנית הגריטה מותנית בהגדלה משמעותית של התקציב שמעביר כיום משרד האוצר: מכ-30 מיליון שקל בשנה ל-90 מיליון שקל בכל אחת מארבע השנים הקרובות, בין 2012 ו-2015. בשלב זה כלל לא ברור אם התקציב אכן יוגדל כנדרש, ואם אפשר יהיה להרחיב את התוכנית.
ראוי להזכיר כי בספטמבר 2011 הופסקה תוכנית הגריטה לשלושה חודשים, כאשר הסיבה הייתה זהה לזו שבגינה מצמצמים כעת את התוכנית: היעדר תקציב. כל זאת, למרות שבמשרדי התחבורה והגנת הסביבה טוענים כי הורדת כלי רכב ישנים מהכביש מצמצמת את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב, ואף תורמת לשיפור הבטיחות בדרכים.
על-פי הערכות שפרסמו המשרדים בעבר, התועלת "נטו" למשק הישראלי - לאחר קיזוז עלויות ההפעלה - מוערכת בסכום של עד 70 מיליון שקל לכל 10,000 כלי רכב שנגרטים. התועלת חושבה על בסיס אומדני החסכון בזיהום אוויר והפחתת מספר התאונות.