לא חלום רחוק: כך הופכים שכונה לבריאה
שבילי אופניים, אסתטיקה ותחושת ביטחון - אם אתם יוצאים בערב לרוץ ברחובות עירכם, יכול מאוד להיות שבלי לשים לב אתם מושפעים מתכנון עירוני נכון. התנאים לסביבה חיובית
המודעות לקשר שבין תכנון עירוני לבריאות התושבים גוברת בשנים האחרונות. מחקרים שבוחנים את הסביבה העירונית והשפעתה על נטיית תושבי המקום לעסוק בפעילות גופנית ולהישאר בריאים, מגלים כי תכנון עירוני המתחשב בצרכים הבריאותיים של תושבי האזור, מסייע לטיפוח שכונות בטוחות יותר ולהגברת הקשר בין תושבים בקהילה.
כותרות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה
- תחזית לעשור: התחממות, בצורת, מדבור והצפות
- חובות? באירופה מודאגים מבזבוז משאבי טבע
- מחיר החיסכון: השקיעו בסולארי ושילמו ביוקר
תכנון עירוני שאינו מתחשב בנושא הבריאותי, עולה ביוקר. בדיקות שנערכו בישראל הראו שעלות ההשמנה למשק מוערכת בכ-10 מיליארד שקל בשנה, הכוללים עלויות ישירות הקשורות בטיפול בהשמנה ובמחלות הנלוות, זאת בנוסף לעלויות עקיפות כמו אובדן ימי עבודה.
כאשר ניגשים לתכנן אזורים חדשים או כאשר מחדשים אזור קיים, חשוב לשים דגש על גישה ומתקנים לפעילות גופנית, שמעודדים פעילות התורמת לבריאות ומאפשרים ליצור קשרים חברתיים בקהילה. כמו כן, מומלץ לעודד פעילויות נוספות שיוצרות הזדמנויות ליצירת קשרים חברתיים.
כך למשל, גישה לטבע מאפשרת פעילות חינוכית ומגבירה את הקשר בין האדם למקום. קשר זה בשילוב תחושה של קהילה, תורמים לאיכות החיים בשכונה ולשמירה עליה. לבסוף, צמצום החשיפה לזיהום אוויר ומים בשכונה, וכן מתן גישה למקומות מוצלים, ישפרו את איכות החיים בשכונה ואת בריאות האנשים הגרים בה.
הליכה ורכיבה על אופניים הן פעילויות גופניות הזמינות לרוב האנשים. בתכנון וניהול אזורים יש לקחת בחשבון יצירת הזדמנויות לאנשים ללכת או לרכוב על אופניים בנוחות ובבטיחות. שכונות בעלות מאפיינים מגוונים של צפיפות בנייה, שימושי קרקע שונים וחיבור טוב בין אזורים, יעודדו הליכה ורכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה. דוגמאות לכך ניתן למצוא בשדרות רוטשילד או בטיילת.
תכנון טוב ניתן לראות גם בנמל תל אביב. שם יש רצף בין אזורים שמאפשר הגעה ברגל או באמצעי תחבורה כמו אופניים; שימושי קרקע מגוונים של מסחר וספורט; גיוון בצפיפות העירונית; אסתטיות הסביבה ויצירת מוקדי משיכה המעודדים בילוי בשכונה.
דוגמא חיובית לשכונות המכילות שימושי קרקע מגוונים, ניתן למצוא ברמת אביב ג' ושכונת צהלה. שכונות אלו מכילות אזורי מגורים, מסחר, בילוי וגנים ציבוריים, המאפשרים גישה נוחה ממקום למקום ברגל או באופניים. מנגד, פרברי שינה בערים שונות ברחבי הארץ, מהווים דוגמא שלילית לעירוב נכון של שימושי קרקע.
במקומות אלה, אזור המגורים מנותק כולו משירותים אחרים וכל סידור או בילוי מחוץ לבית דורש נסיעה ברכב. אזורים אלו מאופיינים בתחושת ריקנות בשכונה, שכן כל הפעילות מתרחשת בתוך הבית או במרכז המסחרי הסמוך אליו. דוגמה לכך ניתן למצוא בראשון לציון שהורחבה בשכונות שינה ללא מסחר ובילוי, ולכן נוצרו מתחמי בילוי נפרדים ענקיים כעיר הקניונים.
אסתטיות הסביבה
גם האטרקטיביות של השכונה נמצאה כתורמת לפעילות גופנית והליכה. לדוגמא שכונת נווה צדק בתל אביב, המכילה אמנות במרחב הציבורי. בשכונה זו ניתן למצוא אנשים רבים מטיילים ברגל ורוכבים על אופניים. שכונות אטרקטיביות במיוחד, אף מושכות מבקרים מחוץ לשכונה לאזור.
תחושת ביטחון
תפיסה תכנונית המצמצמת פשיעה יכולה להגביר את תחושת הביטחון של תושבי השכונה ובכך לעודד פעילות ובילוי במרחב הציבורי. תכנון זה יכלול תאורת רחוב, טיפוח אזורים, כגון גינות ציבוריות ומתקני ספורט וכן פעילות של שיטור קהילתי.
תכנון נכון צריך לקחת בחשבון את כל הפרמטרים שהוצגו ולבחון בכל אזור את מידת העירוב הנכון בין הנושאים השונים. אתגר גדול יותר קיים כאשר אנו ניגשים לתכנן מחדש שכונה קיימת. באזורים אלו קשה מאוד לשנות את מבנה השכונה או מידת שימושי הקרקע בה.
הכותב הוא מנהל תחום קיימות בחברת אקו סיטי אס.אל, מבצעת פרויקטים של התחדשות עירונית על פי תמ"א 38 ותכניות פינוי בינוי