רב-קו בפקודה, סוף לנסיעות החופשיות באוטובוס
החל מיוני יצוידו החיילים ואנשי הקבע בכרטיס חכם שיוטען בהתאם למקום מגוריהם וכמות היציאות שלהם הביתה. "הצבא לא צריך לממן לחיילת נסיעה מחולון לסבתא בחיפה", אמרו בצבא על המהלך שאמור לחסוך 25 מיליון שקלים בשנה
עוד מהפך בצה"ל שלא ישמח את החיילים: אחרי שלקחו מהם את הרכבות ביום ראשון בבוקר, החליטו בצבא על שינוי דרמטי לגבי השימוש של חיילי הסדיר ואנשי הקבע באוטובוסים. מחודש יוני הם לא יוכלו עוד לנסוע בתחבורה הציבורית ללא הגבלה וייאלצו להשתמש בכרטיס חכם שייטען מראש בהתאם לכמות הנסיעות והמרחק מהבית לבסיס.
המהלך המדובר, שמאחוריו עומד סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה, אמור לחסוך לצבא 25 מיליון שקלים בשנה, אך יפגע בכיס הפרטי של החיילים. אם עד עכשיו הם היו יכולים לנסוע לכל מקום בארץ (חוץ מקו באר שבע-אילת) כשהם על מדים, מעתה הם יצוידו בכרטיס חכם ואישי, שנועד לוודא שהצבא לא מממן עבורם נסיעות שאינן הכרחיות במסגרת השירות.
איך זה יעבוד? כרטיסו של חייל המשרת בקריה בתל אביב וגר בחיפה יוטען בעשר נסיעות בשבוע בקו תל אביב-חיפה. לעומת זאת, חייל קרבי שיוצא בערך אחת לשבועיים הביתה, גר באשקלון ומשרת בשכם, יוטען ב-6 עד 7 נסיעות בחודש בקווי האוטובוס המקשרים בין שני היעדים.
בימים הקרובים צפויה להתקיים פגישה בין אנשי משרד התחבורה לנציגי הצבא במטרה לגבש את המתווה הסופי של כרטיס הנסיעה, באופן שייתן מענה גם לחיילים שמעת לעת יוצאים לקורסים בבסיסים מרוחקים, לטיפולים רפואיים ולמקרים חריגים נוספים. כמו כן, ייקבע בין הצדדים אחת לאיזו תקופה - חודש, רבעון, חציון או שנה - ימסרו החיילים את כרטיסי הרב-קו שלהם לטעינה מחודשת. בתום השירות הצבאי הכרטיס המגנטי צפוי להתבטל באופן אוטומטי.
ומה עם המילואימניקים?
עד לפני כעשור חילק צה"ל לחיילים כרטיסיות נסיעה מנייר, שאפשרו כמות מוגבלת של נסיעות. לאחר מכן עבר הצבא לשיטת הנסיעה החופשית עם הצגת כרטיס חוגר. בשנים האחרונות חיילים עורפיים היו מוגבלים לעד עשר נסיעות רכבת בשבוע, אך בפועל האכיפה של ההחלטה הייתה רופפת ביותר.
מי שלא יצטרכו להסתגל למציאות החדשה הם חיילי המילואים, שימשיכו בינתיים להשתמש בתחבורה הציבורית באמצעות שוברי נסיעה בודדים שיחולקו להם בצמוד לשליחת צו הגיוס. בחודשים הקרובים יימשכו בצבא הדיונים אם להפסיק את "שיטת השוברים" ובמקום זאת להעניק למילואימניקים החזרי נסיעות, מכיוון שגם כך רבים מהם מגיעים במכונית פרטית למילואים.
"עם כל הכבוד, הצבא לא צריך לממן נסיעה של חיילת עורפית שגרה בחולון ורוצה לבקר את סבתה בחיפה", הסביר ל-ynet גורם צבאי שאמון על הנושא, "לפני שנה ביצענו פיילוט שהצליח, וכיום
אנחנו נאלצים לשלם לחברות האוטובוסים מחיר גלובלי, לפי סקרים, שכידוע אינם מדויקים, שבוצעו בשנת 2000 ו-2008. צריך להפסיק לקרוא לנסיעות האלה נסיעות חינם כי הם לא".
תקציב הנסיעות בתחבורה הציבורית בצה"ל עומד כיום על 560 מיליון שקלים בשנה, מתוכם 130 מיליון שקלים הולכים לרכבת ישראל, שמקבלת כסף על כל נסיעה של חייל. באוטובוסים, לעומת זאת, כלל אין פיקוח על מאות המיליונים שמועברים לחברות השונות.
ביום ראשון הבא, ללא קשר למעבר לרב-קו, יבוטלו הנסיעות לחיילים ברכבת בימי ראשון בבוקר בין השעות 6:00 ל-9:00, מהצפון לתל אביב ולהפך. כחלופה יוצעו לחיילים אוטובוסים מתחנות הרכבת. זאת, לאור בקשת רכבת ישראל מצה"ל למנוע את הצפיפות בקרונות בשעות העומס של תחילת השבוע.