נלחמים על כל תלמיד
תיכון אמי"ת בקריית-מלאכי סבל מאלימות ומציונים נמוכים, תגבור שעות ומורים אכפתיים הובילו למהפך. המנהל: "נוסחת ההצלחה - אמונה שכל תלמיד יכול"
איך הפך בית-ספר למוסד חינוכי שאפתן ומצליח ששיפר את הישגי תלמידיו בצורה משמעותית? תשאלו את אלי כהן, מנהל תיכון אמי"ת בקריית-מלאכי.
מדובר בבית-ספר שחלק מ400- תלמידיו באים מבתים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. 40% מכלל התלמידים הם בנים לעולים מאתיופיה. במשך שנים סבל בית-הספר משיעורי נשירה גבוהים, מאלימות ומשיעור זכאים לבגרות של 32% בלבד.
לפני כחמש שנים נכנס אלי כהן לתפקידו כמנהל, הנהיג שיטת חינוך חדשה והפך את הקערה על פיה. שיעור הזכאים לבגרות עלה מאז בהדרגה והוא עומד עתה על .80% נוסף על כך רמת האלימות ירדה, והמוטיבציה של המורים ושל התלמידים עלתה פלאים.
"תוכנית העבודה התבססה על האמונה שכל תלמיד יכול להצליח," מגלה כהן את הנוסחה להצלחה. לדבריו, הצוות מיפה כל תלמיד - והוא קיבל סיוע בהתאם לצרכיו. נוסף על כך הוסיף בית-הספר שעות לימוד כיתתיות ופרטניות לכל תלמיד. "התהליכים איפשרו למידה באווירה נינוחה ובטוחה ללא אלימות," מספר כהן. "המשמעת חזרה, המורים שבו למעמדם הראוי, והתלמידים חשים שלמורים אכפת מהם. הנוסחה להצלחה היא בראש ובראשונה המגע האישי בין מורה לתלמיד, עירוב ההורים בהליך ומלחמה על כל תלמיד."
כך למשל נוהגת המורה להיסטוריה מילי גלילה להזמין תלמידים לביתה ולהעניק להם שם שיעורי תגבור לצד פינוקים וארוחות טעימות. וזו איננה משימה פשוטה, משום שלגלילה 5 ילדים. הם מגלים התחשבות ומפנים את חדריהם לטובת תלמידיה. המורה גם מסיעה את התלמידים במכוניתה לביתה באשקלון. "תלמידים זקוקים ללימוד בתנאים נינוחים עם יחס אישי ולאמונה ביכולתם," היא אומרת. "יש לנו בבית-הספר הנהלה מעולה וצוות מורים נהדר ומסור - וכך הגענו לתוצאות."
גילה קסטה מכיתה י"א: "לבית-הספר אכפת מאיתנו. לראשונה למדתי להאמין ביכולת שלי." מנכ"ל רשת אמי"ת ד"ר אמנון אלדר שיבח את עבודת הצוות החינוכי ואמר שההצלחה מדברת בעד עצמה. הוא ציין שבבית-הספר פועלת תוכנית במימון נשות רשת אמי"ת בארה"ב, הג'וינט ועיריית קריית-מלאכי - המאפשרת מימון שעות תגבור.