מחקר: 45% טוענים ששינו את הרגלי הצריכה
38% מהצרכנים שהשתתפו במחקר טוענים שהסיבה לכך היא המחאה החברתית. 46% מהגימלאים השיבו כי הם "קונים רק מה שהכרחי" וגם 28% מנסקרי העשירון העליון טוענים ששינו הרגלים בחודשים האחרונים. התופעה הבולטת: מרד צרכנים
45% מהנסקרים שהשתתפו במחקר של נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, פרופ' אבי דגני, טוענים ששינו את הרגלי הצריכה שלהם בחודשים האחרונים. 38% מהם טוענים שעשו כן בעקבות המחאה החברתית והצרכנית .
- כיצד השפיעה המחאה על המחירים בסופר השנה?
פרופ' דגני שאל 500 נסקרים מהאוכלוסיה היהודית בארץ כיצד הם שינו את הרגלי הצריכה שלהם, במטרה לבחון האם חלו שינויים כאלו בעקבות השפעת המיתון או המחאה החברתית. המחקר לא בדק שינוי ממשי בהרגלי הצריכה, ולא בחן את הירידה ברכישות של המשתתפים במחקר, או אם אירע שינוי בסל הרכישות שלהם, אלא רק בדק מה אומרים הצרכנים על שינויים בהרגלי הצריכה שלהם.
37% מהמשתתפים במחקר טענו כי שינו במידה מסויימת או רבה את סוגי המוצרים והמותגים שהם קונים היום. שליש מהצרכנים שהשתתפו בסקר טענו כי הם מוציאים היום פחות בכל תחומי הצריכה. נשים, תושבי הצפון, מזרחים ובעלי שכר ממוצע הצהירו כי הם חוסכים יותר מאחרים. מסורתיים, מזרחים תושבי הדרום וירושלים טענו יותר מאחרים כי יש לכך קשר למחאה החברתית.
מותגים יצטרכו להצדיק את ערכם או להוריד מחירים
46% מקבוצת הגמלאים שנסקרה הצהירו כי הם קונים "רק מה שהכרחי". גם 28% מהפנסיונרים האמידים שהשתתפו בסקר השיבו שהם מוציאים פחות. 28% מנסקרי העשירון העליון טענו כי גם הם שינו את הרגלי הצריכה שלהם בחודשים האחרונים. כ-32% מהנסקרים הללו טענו כי הם קונים היום מותגים זולים יותר, ורק חלקם הסביר זאת באיפוק כלכלי שהם נוקטים בשל חשש ממיתון כלכלי במשק.
"התופעה היותר בולטת שעלתה במחקר,היא מעין מרד של צרכנים, המושפע מהפקעת מחירים של יצרני מותגים רבים ושל עולם הממכר, המבקש לעצמו, יותר ויותר, נתחי רווח מופקעים", הסביר פרופ' דגני.
"על כן, שני שלישים מהנסקרים טענו שהם בוחנים היום מחדש את הערך האמיתי של כל מותג - האם שווה לשלם עבורו את המחיר המבוקש? לתופעה זו קוראים ריסטרט: 'איתחול מותגים' – ReBrrandQuity או: Reset of Brand's Equity, קרי, כל מותג יצטרך מעתה להצדיק את מחירו, משום שהצרכנים עוצרים כעת במודע את התאווה המסורתית לרכוש מותגי יוקרה, מפני הצורך והמודעות שאין סיבה לרכוש אותם בכל מחיר נתון. על המותגים להוכיח שוב את ערכם או שירדו במחיר".
התופעה תגרום לירידת מחירים
דגני מסיק כי "תרומת המחאה, לא עיקרית אבל חשובה מאוד, בכך שפתחה, מחד גיסא, מודעויות לעוצמת יכולת התגובה של הצרכן, ומאידך גיסא, חשפה את עוצמת המחירים המופקעים בישראל, של רבים מיצרני המוצרים ושל חלק מהרשתות הממכר הקמעונאי (לא רק במזון).
"תופעת אתחול המותגים היא תוצר של תובנות שרכש הצרכן הישראלי כתוצאה מהמחאה, עם התוודעות (באמצעות המדיה המקצועית) ל"טרנדים" בינלאומיים. התופעה תתרום בהכרח, גם לירידות מחירים אפילו שחלקים ניכרים מהחברה עדיין ירכשו מותגי יוקרה יקרים וגם להגברה משמעותית של תשומת לב הקמעונאים לנושא השרות ולהעצמת חווית הקנייה של הצרכן.
ירידות מחירים יעצימו את תופעת 'עידן הפריפריות' ע"י הגדלה משמעותית של תופעת ההתפשטות של קניונים, "פאואר סנטרס" וחנויות רשת, לעיירות הפריפריה, על חשבון הערים הגדולות".
איציק אלרוב, מנהיג מחאת הקוטג':"הציבור בחר לומר את דברו בצורה הברורה ביותר והוא כבר אינו מוכן לשלם בסופר כל מחיר. לצורך כך הוא מוותר על ההרגלים הישנים ובוחר בדרך של דחיית סיפוקים. זו גם אמירה מאוד ברורה לרשתות וליצרנים. אנחנו לא צרכנים אוטומטים אלא צרכנים חושבים. כשהמחירים יקרים אנחנו בוחרים להשאיר את המוצר על המדפים. זו הדרך שלנו למחות כנגד יוקר המחיה".