עלייה בביקוש ללמוד הוראה: "כסף זה לא הכול"
נתוני משרד החינוך מצביעים על עלייה של 62 אחוז במספר הסטודנטים הניגשים למסלולי הוראה במכללות לעומת שנת 2007. "כסף זה לא הכול", הסבירה אחת מהם. שר החינוך מרוצה, אך יש מי שמצביע על חיסרון מסתמן בלימודי המדעים
האם מעמד המורה בישראל בדרך למעלה? כך לפחות עולה מנתונים חדשים שפרסם הבוקר (יום ד') משרד החינוך, המצביעים על עלייה בשיעור של 62 אחוז בביקוש ללימודי הוראה במכללות להכשרת מורים בארבע שנים. עם זאת, הביקוש ללימודי מדעים עדיין נמוך.
בשנת 2007 היה הביקוש להוראה בשפל, כשכל מי שביקש ללמוד התקבל. בשנה האחרונה בא השינוי במגמה לידי ביטוי, כשעל כל מכסה ללימודי הוראה היו שלושה מועמדים. עוד מראים הנתונים כי בתשע"ב התקבלו במכללות להוראה 18,060 פניות לקבלה ללימודים לעומת 11,100 בתשע"א ו-6,090 בלבד בתשס"ט. הנתונים מצביעים על עלייה חדה בארבע השנים האחרונות גם בציון הפסיכומטרי הממוצע: מ-518 ל-542.
עוד בחדשות ynet:
עלייה נרשמה גם במספר הלומדים במסלולי הכשרה מתקדמים לתואר שני: 3,552 (תשע"ב) לעומת 2,827 (תשע"א), ובביקוש לתוכנית המצוינות הדורשת ציון משולב בפסיכומטרי של 630 (447 סטודנטים נרשמו השנה לעומת 327 בלבד בתשס"ט).
"אני חושבת שכסף זה לא הכול בחיים", אומרת ליטל לוי, סטודנטית להוראת מתמטיקה מהמכללה לחינוך "שאנן" בחיפה, שקיבלה בפסיכומטרי 741, ובכל זאת בחרה במסלול הוראה. "למרות שלכאורה יכולתי לבחור ללמוד במקצועות יוקרתיים יותר, בחרתי בחינוך. אני רואה חשיבות רבה בעיצוב הדורות הבאים. בשנים האחרונות השכר עלה גם בהוראה ואני שמחה שאני יכולה ללמוד ולעסוק במקצוע שבו גם איהנה וגם אוכל לתרום לחברה".
נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך, פרופסור לאה קסן, ציינה כי העלייה בביקוש מאפשרת לעשות סינון ולברור רק את הטובים ביותר להוראה. "אין ספק שהעלאת סף הקבלה בפסיכומטרי לציון של 525 וכן הרפורמות 'עוז לתמורה' ו'אופק חדש' הפיחו רוח חדשה וחיובית, שמעודדת סטודנטים להצטרף להוראה", אמרה קסן. "אנשים מבינים שהשיח הציבורי באשר לחינוך השתנה ויש צורך באנשים טובים שיצטרפו למערכת. השינוי במדיניות הקבלה מחלחל גם למכללות להוראה, כך שלפעמים אנחנו מוכנים לוותר על תקנים ולא להתפשר על איכות הסטודנטים".
גורם בהשכלה הגבוהה מצנן קצת את החגיגה ומציין כי הביקוש ללימודי המדעים עדיין נמוך, ובקרוב עלול להיווצר מחסור במורים. "על אף הרפורמות שכרו של מורה למתמטיקה עדיין נמוך משמעותית משכרם של
מתמטיקאים ופיזיקאים המועסקים במשק", אמר אותו גורם. "אם רוצים לגייס מורים איכותיים למדע חייבים לראות בנושא תוכנית לאומית ולשפר את שכרם של המורים בצורה משמעותית, שתהפוך את הוראת המדעים לאטרקטיבית עבורם".
שר החינוך, גדעון סער, הביע סיפוק מהנתונים החדשים וייחס זאת לשינויים במערכת. "הנתונים מעודדים ומעידים על מגמה ברורה של עלייה בביקוש להוראה ובאיכות הפונים להוראה, אך הדרך עוד ארוכה", אמר. "המגמה הברורה מלמדת על מפנה שחל במערכת לאחר שנים ארוכות של משבר. אין ספק שהרפורמות במערכת והעלייה בשכר המורים משפיעות על המגמה של עלייה בביקוש להוראה".