משרד הביטחון נגד הקמת מתקן גז טבעי בעכו
בלעדי ל"כלכליסט": קבוצת דלק רכשה ביולי קרקע כדי להקים מתקן לייצוא גז מהמאגרים שבשליטתה. במהלך דיון של ועדה לבחירת מיקום מתקן הקליטה, התגלה כי השטח נמצא סמוך למפעל רפאל "ויש השפעות הדדיות" שמונעות את בניית המבנה
האם השקעה של 114 מיליון שקל ירדה לטמיון? משרד הביטחון מתנגד להקמת מתקן לקליטת הגז הטבעי בפאתי עכו, כך נודע ל"כלכליסט".
- הפגנה: להקים את מפעלי הגז בים - לא ביבשה
- יצחק תשובה: ב-2013 יגיע הגז למדינת ישראל
- תמר תספק גז ב-5 מיליארד דולר לדליה אנרגיה
קבוצת דלק רכשה את הקרקע בעכו בחודש יולי האחרון מתוך הערכה שיוקם במקום מתקן ליצוא גז מהמאגרים שבהם הקבוצה שותפה. עלות רכישת הקרקע המשוערת עמדה על כ-43 מיליון שקל, ובנוסף שילמה קבוצת דלק חובות על הקרקע לעיריית עכו בגובה של כ-71 מיליון שקל, כלומר שילמה על הקרקע 114 מיליון שקל.
מדובר בקרקע בהיקף של יותר מ-400 דונם שזוהתה כמזוהמת בחומרים כימיים. הקרקע עמדה במשך כמה שנים ללא דורש, לאחר שהמדינה סגרה ב-2003 מפעל שעמד עליה בטענה של זיהום הסביבה. בשלוש השנים האחרונות, עם גילוי מאגרי הגז בים התיכון, עלתה האפשרות להקים במקום מתקן צפוני לקליטת הקידוחים.
רכישת הקרקע על ידי קבוצת דלק בחודש יולי, שבוצעה באמצעות הנאמן עו"ד נחמה סנה, הוסתרה מעיני הציבור כדי לא לעורר חשד שמא דלק רוכשת קרקע מזוהמת ונטושה. הרכישה בוצעה על ידי דלק תוך ידיעה מוקדמת לכאורה שהמדינה שוקלת להקים במקום מתקן קליטה למאגרי הגז הטבעי.
לפני כשנה וחצי התקשרה קבוצת דלק עם קיבוץ מעין צבי שסמוך לחוף הכרמל במטרה להקים שם מתקן קליטה לגז שלה. אולם, מאבק של ארגונים ירוקים ותושבי הסביבה שכנע את משרד הפנים לזנוח את התכנית. בעקבות זאת רכשה הקבוצה את הקרקע בעכו.
האזור דורג במיקום נמוך
ועדת העורכים של משרד הפנים - בה חברים אנשי משרדי איכות הסביבה, הפנים, האנרגיה והמים והביטחון - קיימה לאחרונה דיון בבחירת מקומות מועדפים להקמת נקודת קליטה יבשתית לקידוחי הגז.
עיון בפרוטוקול הוועדה שהגיע לידי "כלכליסט" מעלה שנציג משרד הביטחון בוועדה, אלון ישעיהו, הודיע לחבריה כי הוא מתנגד לבחירה באופציה הממוקמת על הקרקע בעכו מכיוון "שיש השפעות הדדיות עם מתקן של רפא"ל". בשל התנגדות זאת דורג האזור כמקום בעל סיכוי נמוך להקמת מתקן לייצוא או קליטת גז טבעי מקידוחי הים התיכון.
עם זאת, ההחלטה לא להקים את המתקן בעכו אינה סופית. אף כי הדירוג הנמוך של המקום ברשימת האתרים, כמו גם התנגדותו הרשמית של משרד הביטחון מטילים ספק כבד על ההיתכנות של הקמת מתקן לטיפול או יצוא בגז טבעי על ידי קבוצת דלק.
אישור ההחלטה ישאיר את הקבוצה בלי קרקע לקליטת קידוחי הגז, ורק עם מתקן ימי צף שנבנה בימים אלו בשיתוף דייהו הקוריאנית. ההבדל העיקרי בין האפשרויות הוא בעלויות: הקמת מתקן קליטה יבשתי היתה אמורה לעלות לחברה כ-150-100 מיליון שקל, ואילו הקמת מתקן ימי הוא פרויקט שונה וגדול פי כמה שגולל גם טיפול, הנזלה ושילוח של הגז בעלות של כ־20 מיליארד שקל.
קבוצת דלק היא שותפה במאגרי הגז תמר, לוויתן וים תטיס באמצעות החברות דלק קידוחים ואבנר שבשליטתה (31.3% במאגר תמר, 45.3% בפרוספקט לוויתן ו-53% במאגר ים תטיס). רכישת קרקע להקמת מתקן לקליטה או יצוא גז עשויה להעניק לשותפות במאגרים, ובראשן לקבוצת דלק, יתרון מסחרי על פני השחקנים האחרים בשוק הגז. יתרון שיאפשר להן לצבור לקוחות וליצור תזרים מזומנים קבוע למימון קידוחים נוספים.
19 חלופות למיקום המתקן
כפי שנחשף בספטמבר האחרון ב"כלכליסט", המדינה בחנה לא פחות מ-19 חלופות להקמת מתקן קליטה לגז הטבעי. עיון נוסף בפרוטוקול הוועדה מעלה שפרט לחלופת עכו, מספר חלופות דורגו אף הן כבעלי סיכוי נמוך לקליטת מתקן הגז: אתר השפד"ן שבדרום ראשל"צ; אזור לב השרון; אזור מעברות; אזור יער חדרה; אזור חוף הכרמל; אזור ניר עציון; אזור קיסריה ואזור מאגרי הדלק במפרץ חיפה.
לעומתם, המיקומים שעלו לשלב הבא במירוץ להקמת נקודת קליטה לגז הם יקום; אזור עמק חפר; אזור חדרה; אזור מחצבת עין איילה ומאיר שפייה (שמסומנים כיחידה אחת); אזור זכרון יעקב מזרחית לכביש 2; כפר מסריק ואזור קרקעות הצפון שבמפרץ חיפה. בנוסף נבחנת אפשרות להקמת מתקן ימי. ההחלטה הסופית אמורה להתקבל עד סוף 2012.
תחרות? רק ב-2015
נתון לא פחות מעניין מתייחס למספר ספקי הגז למשק הישראלי. נציגת רשות הגז הטבעי דורית הוכנר העריכה במסגרת הוועדה שספק גז נוסף יצטרף למשק רק ב-2015, וגם אז יכולת האספקה שלו תהיה כ-0.5 מיליארד מ"ק גז טבעי, כמות ששקולה לכ-10% בלבד מהיקף הצריכה ב-2011, ולכ-5% מהביקוש הצפוי ב-2015.
מדובר בבשורות טובות לקבוצת דלק ולחברות שפועלות תחתיה כיוון שבין כניסת מאגר תמר באמצע 2013 לכניסת הספק הנוסף הן יפעלו לבד בשוק.
שלשום חזר לזרום הגז המצרי בתפוקה נמוכה, זאת לאחר שעד פברואר 2012 הוא החזיק 40% מהביקוש בשוק. סדרת הפיגועים במערכת ההולכה מידרה אותו מהשוק, עובדה שהעירה את עיניו של הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה שכבר איים על דלק ושותפותיה שהוא יכריז עליהן כמונופול באמצע 2013.