שתף קטע נבחר
 

הסיבה להרג הנזירות: "מלכודת בצד הדרך"

גילויים חדשים בפרשת "תאונת הנזירות" וקוביית הבטון הקטלנית שגרמה למותן: המדען הראשי של משרד התחבורה מכנה אותה "מלכודת בצד הדרך", מהנדס התנועה הארצי מצביע עליה בחקירתו, וכך גם בכיר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ובכל זאת, האחראים לקוביית הבטון לא משלמים כל מחיר

חשיפת ynet: המדינה מודה בכשלים שגרמו למות שלוש נזירות בתאונת דרכים, בדצמבר 2010. מעדויות חדשות הנחשפות כאן לראשונה, עולה כי בכירים במשטרה, משרד התחבורה והרשות לבטיחות, קבעו כי בכביש שבו נהרגו שלוש נזירות בתאונה קטלנית היו ליקויי תשתית חמורים. ליקויים אלה - ובעיקר קוביית הבטון שהוצבה ללא הגנה ובניגוד להנחיות - החמירו באופן דרמטי את תוצאות התאונה, ולמעשה לא הותירו לשלוש מחמש הנוסעות במכונית כל סיכוי לשרוד.

 

עוד בנושא תאונת הנזירות הקטלנית:

 

"אין הסדר אשר יגן מפני בסיסי הבטון" (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
"אין הסדר אשר יגן מפני בסיסי הבטון"(צילום: חגי אהרון)

 

מידע חדש מאשר את החשד

על-פי מידע שהגיע ל-ynet, מהנדס התנועה הארצי של אגף התנועה, רפ"ק ערן סדן, ציין בדו"ח חקירה כי קוביית הבטון שבה התנגשה מכונית הנזירות, לא נטמנה כנדרש באדמה - וזאת בניגוד לנוהל משרד התחבורה, שקובע כי לא יותר מ-5 ס"מ יבלטו מעל-פני הקרקע. עוד מצא המהנדס כי בעבודות שבוצעו במקום לא הוצב מעקה בטיחות, שיכול היה לבלום את סטיית המכונית ולמנוע את פגיעתה בבטון הקטלני.

 

מידע נוסף שהגיע לידי ynet מעלה כי בכיר ברשות לבטיחות - מנהל אגף ההנדסה ברשות, הראל אמיר - קבע חד-משמעית כי "בקטעים שהעבודה (בכביש, ש.ה) עדיין לא מתבצעת, אין כל הסדר אשר יגן (על הנהגים) מפני בסיסי הבטון". יש לציין כי הראל, בעברו מהנדס באגף התנועה, משמש כיום בתפקיד בכיר בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה).

 

גם המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, סבור כי תשתית הכביש החמירה משמעותית את תוצאות התאונה. לדבריו, התאונה שבה נהרגו שלוש הנזירות היא דוגמה לתאונות אשר בהן יש "מלכודות בצדי הדרכים". התייחסות זו מנוגדת להצהרת שר התחבורה, ישראל כץ, שהבהיר בעבר כי הנהגת לבדה היא האשמה בתאונה, כאשר אמר כי "לא הממשלה נהגה במכונית".

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

למרות גילויים אלה, עד כה לא הוגש כתב אישום נגד קבלן מע"צ שביצע עבודות במקום, וגם אחריותה של מע"צ לכשלים לא נחקרה במשטרה. על-כך בדיוק כתב אתמול (ב') השופט אבישי קאופמן, בפסק דינו של נהג אוטובוס שהורשע בגרימת מותם של חמישה נוסעים. לדבריו, המדינה אינה נוקטת הליכים משפטיים נגד גורמים נוספים מעבר לנהגים, גם כאשר נמצאים ליקויים חמורים בתשתית שתורמים או אף גורמים לתאונות.

 

כך הוצבה מלכודת בצד הדרך

בכתב אישום שהגישה המדינה נגד נהגת המכונית, נכתב כי רשלנותה היא הגורם היחיד למותן של שלוש הנזירות בתאונה. עוד נכתב שם כי הכביש היה תקין - זאת כאמור בניגוד מוחלט לעמדת מומחי הבטיחות הבכירים ביותר באגף התנועה, הרשות לבטיחות ומשרד התחבורה.

 

יש להזכיר כי כביש 90 שבו נסעו הנזירות, נחשב כבר שנים ארוכות לבעייתי ורווי ליקויי בטיחות. כשלושה ק"מ בלבד ממקום התאונה, קיים "מוקד סיכון" מוכרז של הרשות לבטיחות ומע"צ. על-פי דו"ח הרשות, בקטע המסוכן, באורך של כשני קילומטרים, יש ליקויים רבים - ובהם "שוליים צרים מאוד, עקומות אופקיות ואנכיות חדות, והגבהות צדיות לא מתאימות".

 

האם ליקויים אלה או דומים, גרמו לנהגת לאבד את השליטה במכונית? אין לכך כל התייחסות בכתב האישום שהגישה נגדה הפרקליטות. וזה אינו הפרט החשוב היחיד שבאופן תמוה אינו זוכה להתייחסות. על-פי דו"ח שהוכן ברשות לבטיחות, עבודות מטעם חברת מע"צ בוצעו בזירת התאונה בכמה מקטעים, כאשר התנועה מנותבת במעין "סלאלום", ותוך סגירה של אחד הנתיבים לסירוגין. בכתב האישום - כאמור - לא מוזכר אפילו כי במקום התאונה התבצעו עבודות כלשהן.

 

עם זאת, על דבר אחד מסכימים כל מומחי הבטיחות שבחנו את זירת התאונה: העבודות שהתבצעו במקום הפכו את הטעות הרגעית של הנהגת לקטלנית.

 

"להציב הסדר תנועה זמני"

מהדו"ח שהגיש מנהל אגף ההנדסה ברשות - ואשר הוסתר תקופה ארוכה על-ידי מנכ"ל הרשות, רון מוסקוביץ' - עולות כמה נקודות מטרידות. לדברי מנהל האגף, "יש להציב הסדר תנועה זמני, אשר יתריע על המכשול בקטעי הכביש בהם בסיסי העמודים (קוביות הבטון, ש.ה) אינם מוגנים על-ידי מעקה בטיחות". אם כך אכן נדרשה מע"צ לעשות לאחר התאונה, מדוע לא דאגה החברה להסדר שכזה מלכתחילה, כאשר קוביות הבטון הוצבו לצד הכביש?

 

יש לציין כי בעבר אמרו במע"צ ל-ynet כי קבלן המשנה שביצע את העבודות, ערך שינויים בתוכנית העבודה מבלי להתייעץ עם גורמים רלוונטיים בחברה. שינויים אלה עשויים להסביר את היעדרם של הסדרי הבטיחות הנדרשים. אלא שאת השינויים האלה בדיוק אמורים היו לזהות מפקחים מטעם מע"צ, בביקורת שגרתית אותה עליהם לבצע.

 

רק לאחר התאונה המחרידה הותקנו במקום מעקות בטיחות, שאמורים ויכולים היו למנוע ממכונית הנזירות את הפגיעה הקטלנית בקוביית הבטון. לא ברור מדוע נעשתה ההתקנה רק לאחר התאונה, אך ראוי לזכור כי כך בדיוק נהגה מע"צ לאחר תאונת "אוטובוס התיירים" בסוף 2008, בה נהרגו 24 תיירים מרוסיה. מעקות הבטיחות בזירת התאונה, שוועדה מקצועית קבעה כי היו מיושנים ולא מתאימים לתקנים מודרניים, הוחלפו רק בלילה שלאחר התאונה.

 

תגובות

מאגף התנועה של המשטרה נמסר ל-ynet בתגובה כי "כתבי אישום בתאונות דרכים קטלניות מוגשים על-ידי הפרקליטות בלבד, ולא על-ידי משטרת ישראל - שאף אינה ממליצה בתיק. יש לציין כי כלל חומר החקירה הועבר לפרקליטות בתום החקירה המשטרתית, ולפיכך יש לפנות אליהם בנדון".

 

מפרקליטות מחוז הצפון נמסר כי "חומר החקירה הועבר על ידי המשטרה לבחינת הפרקליטות. התיק נמצא בטיפול וטרם התקבלה החלטה סופית בעניין האחריות הפלילית של המעורבים בתיק". יש לציין כי תגובה דומה העבירה הפרקליטות לפני כחצי שנה, באוגוסט 2011.

 

בקשת ynet לשוחח עם מהנדס התנועה הארצי במשטרה, רפ"ק ערן סדן, נענתה בשלילה. גם מנהל אגף ההנדסה לשעבר ברשות לבטיחות סירב לדבר עם ynet. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, סירב אף הוא להגיב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קוביית הבטון לא השאירה לנזירות סיכוי לשרוד
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים