קל-אוטו או היבואנית - מי אשם באי ביצוע ריקול?
רוכש רכב משומש מחברת קל-אוטו, גילה לפתע שאינו יכול לחדש את רישיון הרכב. הסיבה: איש לא ביצע כנדרש קריאה לתיקון. קל-אוטו: "לא קיבלנו שום מכתב מהיבואנית"
רוצים לדעת אם הרכב המשומש שאתם עומדים לרכוש מאדם פרטי, סוחר רכב או חברת ליסינג, עבר נוהל "קריאת תיקון", זאת כדי שלא להיתקל בבעיות כשיגיע מועד חידוש רישיון הרכב השנתי (טסט)? אז אתם רוצים. בשבוע שעבר התפרסם כי משרד התחבורה הודיע ל-22 אלף בעלי רכב שזומנו לריקול לפני 2011, כי עד שיבצעו את התיקון או הבדיקה הנדרשים, רכבם לא יעבור טסט. הודיעו, אבל לא סיפרו שאין להם כל דרך להציע לבעל רכב משומש עדכון ראוי באשר לקריאת תיקון כזו.
כך למשל ע. שרכש לפני כשנה מכונית סוזוקי מדגם SX4 מחברת קל-אוטו. כאשר ביקש לשלם לפני מספר שבועות את אגרת הרישוי באמצעות האינטרנט (מועד חידוש, 26.1.2012), גילה כי באמצעות האינטרנט ניתן לשלם עד שבועיים לפני מועד הטסט. כאשר ניסה את מוקד משרד התחבורה, ענתה לו המוקדנית כי במחשב שלפניה מופיעה הודעה לפיה יש בעיה בחידוש הרישיון, ועליו לפנות למשרד הרישוי. ולא, לא ניתן למסור בטלפון את המידע.
בלית ברירה ניגש למשרד הרישוי, ושם גילה כי לרכב שלו הייתה בעבר קריאת תיקון (ריקול), אותה איש לא ביצע. המשמעות - אי חידוש רישיון רכב. ע. שאל עצמו כיצד ומדוע אפשרו לו להעביר בעלות מבלי להתריע על כך. בנוסף, לא הבין מדוע קיבל הודעת תשלום אגרה לטסט, מבלי שצוין בה כי לא ניתן להעביר טסט לרכב. עוד שאל מדוע לא נמסר המידע בטלפון, אלא נדרש להגיע למשרד הרישוי כדי לשמוע את ה"בשורה". כאשר פנה אגב לחברת קל-אוטו ושאל מדוע לא בוצע הריקול, נענה כי "ריקול היא בעיה של היבואן. עליך לפנות אליו".
פנינו למשרד התחבורה כדי לקבל הסברים, והנה הפתעה אחת לטובה: תוך מספר שבועות תושלם הפעלת מערכת מחישוב לכל קריאות הריקול, ואז תפורסם גם רשימה של כלי הרכב להם בוצעה קריאת ריקול. כך יוכל כל אזרח לבדוק אם סוג הרכב שהוא מתעתד לרכוש ניכלל ברשימה. עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, הסביר כך: חברת קל-אוטו קיבלה הודעה על הריקול, אבל לא ביצעה אותו. מאחר שטרם עברו שישה חודשים הנדרשים לביצוע הריקול, קיבל ע. הודעת תשלום רגילה. מאחר שפנה באיחור, אמרה לו המוקדנית שאינו יכול לשלם באמצעות השרות הזה. כיוון שלמוקדנית אין מידע על מהות הבעיה, הפנתה אותו למשרד הרישוי".
ומה מסבירים אנשי קל-אוטו, בנוגע לאי ביצוע הריקול? "בתאריך העברת הבעלות לא התקבלה עדיין בקל-אוטו הודעה רשמית על הריקול. הגורם שאמור ליידע את הנהגים על הריקול הוא משרד התחבורה, שהיה אמור לעדכן את הלקוח כפי שקורה כל העת". אמרו, אבל לא שכנעו אותנו. שכן בדיקה במשרד התחבורה העלתה שהריקול דווקא כן נערך בעת שהרכב היה בחזקת ובבעלות קל-אוטו, וכי החברה התעלמה מהצורך לבצע את התיקון. איך הגיבו לכך בקל-אוטו? התעקשו שלא קיבלו, ולמרות שביקשו שוב, היבואן לא העביר את הקרואה גם עתה.
האמת, עד עכשיו לא ברור לנו מי פספס כאן - יבואן הרכב שאולי לא שלח את ההודעה, קל אוטו שאולי לא ביצעה את התיקון, או משרד התחבורה שמנע את העברת הטסט ואולי שלא בצדק. מה שברור הוא - רוכש הרכב שוב יוצא קירח, עקב כישלון המערכת.