למ"ס: פחות הרוגי תאונות ב-2011. בעצם, יותר
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה היום (ג') כי מספר ההרוגים בכבישי ישראל היה נמוך יותר ב-2011 לעומת 2010. אלא שהמספרים אותם פרסמה, מדווחים בדיוק ההיפך. משחק מספר ההרוגים על כבישי ישראל נמשך גם השנה
הקטל בדרכים: ב-2011 נפגעו 28,369 בני אדם בתאונות, מהם 380 הרוגים. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זו שנה שנייה ברציפות בה נרשמת הרעה במספר התאונות הקטלניות וההרוגים בכבישים: מ-2009 עלו מספר התאונות הקטלניות וההרוגים ב-9%. גם בהשוואה ל-2010 נרשמה הרעה, עם עלייה של כ-2% במספר ההרוגים ו-4% במספר התאונות הקטלניות.
- גם אשתקד: כך "נעלמו" 47 הרוגי תאונות דרכים
עוד בנושא מספר ההרוגים:
- בזכות מי נרשם מספר הרוגים נמוך על הכביש?
יש לציין כי נתוני הלמ"ס מדווחים על ירידה של 2% במספר ההרוגים אשתקד. אלא שסיכום כל הנתונים הרלוונטיים, כולל כבישי מדינה ביהודה ושומרון, מלמדים על עלייה מדאיגה. ראוי גם להזכיר כי על-פי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות, שאומצה על-ידי ממשלת ישראל ב-2005, מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-2011 אמור היה להיות נמוך מ-340. הוועדה גם קבעה כי על המדינה להפחית את מספר ההרוגים בשיעור של 6% מדי שנה. בשני יעדים אלה לא עמדה המדינה.
שיפור משמעותי יחיד נרשם במספר התאונות המוגדרות על-ידי המשטרה כ"קשות": מספרן ירד אשתקד בכ-20% לעומת 2010. מספר הנפגעים שמצבם הוגדר על-ידי המשטרה כ"קשה" ירד בשיעור דומה. עם זאת, חשוב להדגיש כי נתוני הלמ"ס מבוססים על דיווחי המשטרה, ולא על אלו של בתי החולים.
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים הסבירו בעבר כי "בכל הנתונים שמצביעים על חומרת הפגיעה, ישנו חוסר התאמה משמעותי בין נתוני המשטרה לנתוני בתי החולים... חוסר ההתאמה גורם לכך שהנתונים המפורסמים על-ידי הלמ"ס אודות פצועים קשה, שכאמור מתבססים על סיווג המשטרה בלבד, עלולים לסבול מתת-דיווח".
לאן נעלמים נפגעי התאונות?
במהלך השנים האחרונות הוכח כי מספר ההרוגים עליו מדווחת משטרת ישראל, ואשר מדווח על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אינו זהה כנדרש למספר ההרוגים עליהם מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הניזונה אף היא באופן תמוה מאותם נתוני משטרה. אלא שחמור מכך, מספר ההרוגים עליהם מדווחים כתבי החדשות, גבוה משמעותית מהמספר אותו מעבירה המשטרה לידי הלמ"ס והרשות לבטיחות - אשר כאמור, אף הם לא מציגים מספר אחיד.
הסיבה לכך נעוצה במספר גורמים, ובראש ובראשונה היעדר דיווח מלא של המשטרה על כל תאונות הדרכים (למשל כאשר מדובר ברכב לא ישראלי), "היעלמותן" של תאונות שהוגדרו "תחת חקירה" (כמו במקרה חשד להתאבדות או התקף לב שגרם לאירוע), והתעלמות מתאונות שבהן נהרגו לא-יהודים בשטחים מעבר לקו הירוק. בעבר הצהירו אנשי הרשות הלאומית כמה פעמים, כי הבעיה מוכרת וכי צפוי שינוי בשיטת הספירה, במטרה להגיע למספר אחיד.
אלא שעד היום, דבר מזה לא קרה. למעשה, בדיקה מדוקדקת שערך ynet בשנים האחרונות, העלתה כי בעיית "היעלמות" הרוגים מהנתונים הרשמיים רק הולכת ומחמירה.