אין שוק למיחזור צמיגים בארץ - איפה הפנצ'ר?
מנכ"ל חברה למיחזור צמיגים סבור שיש בישראל רגולציה, אכיפה והירתמות של המגזר הפרטי לתחום. רק דבר אחד חסר - פתיחת השוק המקומי לגומי הממוחזר. בינתיים הוא משווק את רוב המוצרים שלו בחו"ל. מה אפשר לעשות? דעה
אנחנו נורא רוצים למחזר דברים ולשמור על איכות הסביבה. אנחנו לובשים בגדים מפליז ממוחזר, אנחנו משליכים את בקבוקי הפלסטיק למיכלים המיועדים לכך, אנחנו שולחים את ילדינו לשחק בגני שעשועים מרוצפים בגומי ממוחזר, ואפילו הולכים לתערוכות אמנות ותצוגות אופנה על טהרת החומרים הממוחזרים. אבל בענף מיחזור הצמיגים יש עדיין פער גדול מאוד בין כוונת המחוקק ומשרדי הממשלה, לביצוע בפועל.
מדי שנה נפלטים בישראל מחוץ לשימוש, כ-40 אלף טון צמיגים מכלי רכב פרטיים וכבדים. חוק סילוק ומחזור הצמיגים, שנכנס לתוקף בשנת 2007 מחייב מתווה יורד של הטמנה, עד שבשנת 2013 תיאסר ההטמנה באופן גורף.
המגזר העסקי השכיל להיערך לכך ולפני כשנתיים וחצי הקמנו מפעל מתקדם למחזור צמיגים והפיכת הפסולת למשאבים יקרים, דוגמת משטחי גומי לגני ילדים, אריחי גומי, פתיתי גומי היכולים לשמש כחומרי גלם לבנייה, סלילת כבישים ועוד. במפעל שלנו נקלטים כ-50% מהצמיגים הנפלטים משימוש בישראל, ובקרוב יקום מפעל נוסף מסוג זה בבאר שבע.
אך למרות ההתקדמות בנושא בשנים האחרונות, המדינה עדיין רואה עצמה – ובטעות – כמי שאחראית רק על רגולציה וחקיקה, ואינה מעודדת מספיק ביקוש לחומרים הממוחזרים. חומר ממוחזר הוא בהגדרה יקר יותר, כי תהליך ההפקה שלו מורכב יותר. משום כך, על המדינה לסייע גם בפתיחת שווקים חדשים למוצרים אלה.
כך למשל, אם בנוסף לרגולציה על יבואני הרכב, הייתה המדינה קובעת תיעדוף של החומר הממוחזר במכרזים של חברות תשתית ובנייה ממשלתיות ופרטיות, היינו מצליחים למחזר 20 אלף טון צמיגים משומשים, במקום 7,000 טונות הממוחזרים כיום.
בנוסף, לו הבירוקרטיה הייתה פחות מסורבלת והתהליכים לא היו לוקחים חודשים ארוכים - היה ניתן להשתמש בגומי הממוחזר בסלילת כבישים בכל רחבי הארץ. כך למשל, קטע ניסיוני בכביש 85 כבר הוכתר בהצלחה.
לאירופאים אין יתרון על פנינו מבחינת הטכנולוגיות הדרושות למיחזור, אבל מהפיכות לא מתרחשות ביום אחד. לרוב, הן תהליך שתחילתו בשינוי בדעת הקהל, המשכו בהתארגנות של יחידים לחברות ולקבוצות השפעה, ובדרך כלל רק בסופו מוסדות המדינה מקבלים עליהם את דין התנועה.
הפוטנציאל של תעשיית המיחזור בישראל ככלל ומיחזור הצמיגים בפרט, הוא עצום. ברגע שנפסיק להסתכל רק על כדאיות כלכלית לטווח קצר, ובדומה לעולם המערבי נתקדם גם אנחנו לעבר הפנמת אורח חיים בר-קיימא, שום דבר לא יעצור אותנו מלהפוך למעצמה בתחום המיחזור.
הכותב הוא מנכ"ל טיירק, החברה למחזור צמיגים