זינוק במספר הסטודנטים הישראלים ברשות
תופעה חדשה? לפי דו"ח המסתמך על נתוני הרשות, בשל קשיי השפה והפסיכומטרי מעדיפים רבים, בעיקר בדואים, ללמוד במוסדות פלסטיניים. השנה הגיע מספרם ל-1,300
דו"ח חדש של מרכז המחקר בכנסת מצביע על עלייה של 100% במספר הסטודנטים הישראלים, רובם מהמגזר הבדואי, הלומדים ברשות הפלסטינית. לפי הדו"ח, שיוצג השבוע בוועדת החינוך בכנסת, הסיבה העיקרית לכך היא קשיים שבהם נתקלים הסטודנטים בקבלה למכללות האקדמיות לחינוך בישראל, וכן קשיים בשפה העברית ובבחינה הפסיכומטרית.
עוד בערוץ החדשות של ynet:
מהנתונים בדו"ח עולה שכיום לומדים באוניברסיטאות בג'נין ובחברון כ-1,300 סטודנטים, מרביתם בתחומי ההוראה והחינוך. מדובר במספר כפול לעומת שנת 2011, אז עמד מספרם על 619. ב-2010 היה מספרם 336 בלבד. עם זאת, עורכי הדו"ח מדגישים כי מדובר בנתונים ראשוניים המתבססים על נתוני הרשות הפלסטינית בלבד, ועל כן יש להתייחס אליהם בזהירות. לפי משרד החינוך היעדר הנתונים נובע מכך שהמוסדות להשכלה גבוהה ברשות הפלסטינית אינם מעוניינים לשתף פעולה עם גורמים רשמיים בישראל.
יו"ר ועדת החינוך, אלכס מילר, ציין כי מדובר בנתונים מדאיגים המחייבים טיפול מיידי של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. לדבריו, "האוניברסיטאות ברשות הפלסטינית לא בהכרח עונות על הרמה האקדמית הדרושה בישראל, ועל כן הבוגרים מתקשים להשתלב במשק הישראלי ונדרשים לבצע השלמות". כמו כן לטענתו, "כיוון שהמוסדות הללו פועלים בתחומי הרשות קיים חשש לפעילות והשפעה של ארגוני טרור על הסטודנטים הישראלים".
ד"ר מוחמד עיסאווי, ראש המכללה הישראלית לחינוך "אל-קאסמי" בבקה אל-גרבייה, ציין בפני עורכי הדו"ח כי הסיבה העיקרית לפנייתם של סטודנטים ערבים מישראל ללימודים ברשות הפלסטינית היא הקושי שלהם להתקבל ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ובייחוד הקושי בשפה העברית ובבחינה הפסיכומטרית. לדבריו, "עקב האפשרויות המצומצמות העומדות בפניהם, מרבית הבוגרים האמורים מתקשים להשתלב בשוק העבודה הישראלי, ולפיכך פונים להסבה לתחום ההוראה".
עם זאת, עורכי הדו"ח מסייגים את הממצאים וטוענים כי משיחות שערכו עם אנשי אקדמיה ישראלים עולה כי מספר
הסטודנטים הישראלים הלומדים הוראה ברשות הפלסטינית הוא לכל היותר כמה עשרות, ובכל אופן לטענת המומחים הישראלים לא מדובר בתופעה.
משרד החינוך הדגיש בתשובתו לדו"ח כי המכללות האקדמיות לחינוך בדרום הארץ מקבלות כל מועמד ללימודים מהמגזר הבדואי אשר עומד בתנאי הקבלה. לטענתו אין מחסור במקומות לימוד במסלולים להכשרת מורים במכללות לחינוך עבור מועמדים מהמגזר הלא-יהודי, ומדי שנה מתקבלים ללימודים במכללות לחינוך כ-1,800 סטודנטים מן המגזר הלא-יהודי".