שתף קטע נבחר
 

חינוך מאוחד

תלמידים מבית-ספר רגיל בעיר לומדים ועורכים פעילויות משותפות עם חבריהם מהחינוך המיוחד. המנהלות בטוחות: "כל הבוגרים יהיו אזרחים עם ערך מוסף"

שיתוף פעולה ייחודי בבית-שמש: תלמידים מהחינוך המיוחד לומדים ועורכים פעילויות עם תלמידים מהחינוך הרגיל, מנפצים דעות קדומות ויוצרים יחסי חברות.

 

מדובר בבית-הספר היסודי "שלב" שבו לומדים תלמידים מהחינוך המיוחד ובבית-הספר היסודי "הראל" שנמצא לצידו. בין המוסדות מפרידה גדר. מטבע הדברים נוצר ריחוק, וזאת בגלל רתיעה משני הצדדים. מנהלת "שלב" נעמה אילוז ומנהלת "הראל" מירב צדוק החליטו לשבור את המחיצות ולקיים לתלמידים פעילויות משותפות.

 

ההצעה לוותה בהסתייגויות של חלק מההורים, אבל הפרויקט הייחודי, שנקרא קמפוס משולב, יצא בסופו של דבר לדרך. במסגרתו מבלים הילדים יחד בהפסקות, משתתפים יחד במקהלה ובתזמורת, יוצאים יחדיו לטיולים, וחלקם אפילו לומדים בכיתות משותפות. הגדר בין המוסדות נותרה, אבל השער פתוח ואפשר לעבור מצד לצד. בעקבות ההצלחה שקצר הפרויקט קיבלו שני בתי-הספר כמה פרסים והרבה מחמאות וחיזוקים.

 

"התלמידים מיישמים את התפיסה שלפיה ילד בעל צרכים מיוחדים הוא שווה זכויות ככל ילד‭,"‬ אומרת צדוק. לדבריה, שילוב כזה מחייב פתיחות וקבלה גם מצד התלמידים וגם מהמורים. היא סיפרה כי הפרויקט לווה בתחילתו בחבלי לידה. "החלום של ילדים והורים מהחינוך המיוחד הוא שהם ישתלבו בבית-ספר רגיל, אך הדבר מלווה בקשיים ובחששות, משום שבחינוך המיוחד הילדים נמצאים בחממה‭,"‬ מסבירה אילוז, מנהלת "שלב‭."‬ "השנים הראשונות לא היו פשוטות. כיום השילוב יותר טבעי, ויש פתיחות לקבלת השונה‭,"‬ היא מספרת. לדבריה, הודות לפרויקט עוברים מדי שנה כמה תלמידים מהחינוך המיוחד לחינוך הרגיל.

 

עובדים יחד לעתיד טוב יותר (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
עובדים יחד לעתיד טוב יותר(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

דבר אחד ברור לשתי המנהלות: "בוגרי בתי הספר יהיו אזרחים עם ערך מוסף. השילוב הזה גורם לילדים מהחינוך המיוחד להרגיש שווים לחבריהם, ואנחנו חשות על כך סיפוק וגאווה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כולם ביחד
צילום: אלכס קולומויסקי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים