המהפך של המנהל
התיכון הירושלמי הכושל הפך למודל של הצלחה - מנהל תיכון "סליגסברג," רוני הרניק: "אנחנו מעריכים את התלמידים לא על פי הציונים, אלא על פי היותם בני אדם ערכיים"
בית-הספר התיכון "סליגסברג" שבשכונת תלפיות מזרח בירושלים עמד בפני סגירה על רקע מיעוט נרשמים, שיעורי זכאות נמוכים לבגרות, בעיות אלימות ודימוי שלילי שלא הותיר הרבה אפשרויות בפני מקבלי ההחלטות. כעת, 5 שנים לאחר שמנהל בית הספר רוני הרניק נכנס לתפקידו, מהווה התיכון מודל עירוני להצלחה.
שיעורי הזכאות שדשדשו סביב 45% אחוזים עלו ל-ֵ,78% נרשמה עלייה תלולה במספר התלמידים ושיעור הגיוס לצה"ל עומד על .90%
תפיסת העולם שהביא איתו הרניק - אחיו של גוני הרניק, מפקד סיירת גולני שנפל בכיבוש מוצב הבופור, ואשר שכל לאחר מכן את רעייתו איילת באסון אולמי ורסאי - אומר: "לימודים הם אמצעי ולא מטרה בחיים. אנחנו אומרים לתלמידים שנאהב ונעריך אותם על-פי היותם בני אדם ערכיים, אכפתיים ותורמים לעצמם ולסביבה, ולא לפי הציונים בבגרות. התפקיד שלנו כמחנכים לדאוג שהנערים יהיו מאושרים. כדי שנער יצליח בלימודים ויגיע להישגים הוא צריך להיות מאושר ולהרגיש טוב בבית הספר." לדבריו, הישגי התלמידים מוכיחים שתפיסה זו מביאה לצמיחה ולמימוש עצמי של התלמידים.
הרניק מפציר בתלמידיו שלא לקבל כל החלטה בבית-הספר מבלי לבקש הסבר ממנו ומהמורים. "חובתנו להגיד לכם מה השיקולים," הסביר לתלמידים.
הפתיחות והקשר הבלתי אמצעי שמקיים הרניק עם התלמידים ועם הוריהם מתנהלים בתוך קווים אדומים - כמו, למשל, אלימות, הפרת סמכות מורית, עישון סיגריות ואי הקפדה על תלבושת אחידה - שמי שאינו מקפיד עליהם נשלח הביתה. בבית-הספר הוקמה תנועת נוער והתלמידים מעבירים פעולות לתלמידים הצעירים.
"החיים הם חד פעמיים וקצרים," הוא מציג את תפיסת עולמו, "ובידינו לדאוג אם הם יהיו טובים או רעים. כל אחד צריך לקחת אחריות על חייו, לעשות ולא רק לדבר, ואם יש חלומות - לממש אותם. חשוב להיות אנשים טובים, לתת לאחרים ולדאוג שהעולם יהיה טוב יותר לכולנו."