מאחורי תנאי השימוש החדשים של גוגל
גוגל מנסה לבאר ולפרש מה היא רוצה לדעת עלינו בתנאי השימוש החדשים שלה. עדיין מדובר באוסף מסמכים ארוך. ספוילר: גוגל לא רוצה לדעת עלינו הרבה יותר מבעבר
בשבועיים האחרונים מי שנכנס לתיבת הג'ימייל שלו או לשירות אחר של גוגל קיבל הודעה שהחל מאחד במארס 2012, מדיניות הפרטיות של החברה תשתנה. "אנו נפטרים מיותר מ-60 נוסחים שונים של מדיניות פרטיות ב-Google ומחליפים אותם במדיניות קצרה יותר וקלה יותר לקריאה", אומרים בגוגל.
"קל" ו"קצר"
המדיניות החדשה "משקפת את הרצון שלנו ליצור חוויה פשוטה ואינטואיטיבית אחת בכל רחבי גוגל". פוליטיקאים וארגוני פרטיות חוששים שהמיזוג הזה דווקא עלול להפר את הפרטיות שלנו, בגלל ריכוז של פרטים עלינו ממספר מקורות שונים. אחרים מאמינים שהמדיניות ברורה וסבירה. מה שווה לדעת על המדיניות החדשה?
את מדיניות הפרטיות שתיכנס לתוקף אפשר לקרוא כבר עכשיו, ובעברית. אלא ש"קצרה יותר וקלה יותר לקריאה" זה עניין יחסי. הטקסטים אכן נהירים יותר, אבל יש הרבה מהם. מלבד הסקירה הכללית, ישנה מדיניות הפרטיות עצמה, תנאים והגבלות, שאלות נפוצות, עקרונות פרטיות, עקרונות פרטיות מפורטים, הסברים בבלוג, מסגרת הסדרה עצמית ונוהלי פרטיות ספציפיים למוצרי גוגל. תנאי שימוש, בכל תוכנה ושירות רשת, הם ארוכים, מורכבים ומעייפים ולפעמים כתובים בשפה משפטית וטכנית מבלבלת. סביר להניח שרבים מאיתנו לא טורחים לקרוא אותם. למי שחושש לפרטיות שלו ורוצה לדעת בדיוק מה עושים עם המידע שלו מומלץ מאוד להשקיע ולקרוא את כל מה שרלוונטי עבורו. אנחנו ננסה לגעת בדברים העיקריים.
מה גוגל רוצה לדעת?
גוגל מתחייבת לא לאסוף יותר מידע אחרי השינוי (יש לציין שזה לא מעט), אלא לאחד את המידע שהיא אוספת עלינו בכל השירותים השונים שלה: הסרטונים שאנחנו בוחרים לצפות בהם ביוטיוב, האימיילים שאנחנו מקבלים בג'ימייל, וכן הלאה. במידה זו או אחרת, איחוד המידע בין השירותים התרחש גם עד כה. המידע הזה לא נשלח לגורם אחר ולא נמכר, לפי גוגל, אלא מעובד בשביל להציג לכם פרסומות. גוגל תמסור את המידע שלכם הלאה אם תחוייב לעשות כך מבחינה משפטית.
בגוגל אומרים גם כי "מונעים את הגישה לפרטים אישיים ומאפשרים גישה רק לעובדים, לקבלנים ולסוכנים של Google הזקוקים למידע כדי לעבד אותו עבורנו, והם כפופים לחובות סודיות מחייבות, ואם יפרו אותן, יינקטו כלפיהם צעדים משמעתיים או שנסיים את החוזה עימם". כלומר, כמו במאגרי מידע אחרים, הגורם האנושי משחק פה תפקיד. אירועים כאלה נדירים, אבל עשויים לקרות.
איך גוגל יודעת, למשל, אם בחיפוש "טיטניק" התכוונתם לספינה ששקעה בים לפני 100 שנים או לסרט שמשום מה יוצא עכשיו בגרסת בתלת ממד? אם נתתם +1 בגוגל פלוס לפרסומים על הסרט, וצפיתם בטריילרים ביוטיוב, יתכן שזה יעזור להטות את התוצאה לטובת הסרט כשתחפשו את השם הזה.
מי אנחנו?
גוגל מציעה לנו להוסיף למייל, למסמכים שכתבנו ולפגישות שאנחנו כותבים כל מיני אנשים מפנקס הכתובות שלנו. עכשיו היא תציע לנו אנשים שאנחנו בקשר קבוע איתם באחד ממוצרי גוגל האחרים. בעבר החברה נקנסה ונאלצה להתנצל על שימוש באנשי הקשר שלכם בגוגל באז, אחד הנסיונות הלא מוצלחים של גוגל לעשות רשת חברתית. סביר להניח שהפעם גוגל תהיה זהירה יותר.
"אם יש לך חשבון Google ואתה מחובר", כותבים בגוגל, "ייתכן שנשלב מידע שסיפקת משירות אחד עם מידע משירותים אחרים. בקיצור, נוכל להתייחס אליך כאל משתמש אחד בכל המוצרים שלנו". כלומר מספיק שאתם רשומים לג'ימייל, ליוטיוב, לגוגל דוקס או לשירותים אחרים ואם התחברתם לאחד, התחברתם לכולם. אם סגרתם את החלון של ג'ימייל ופתחתם חיפוש בגוגל, אתם עדיין מחוברים. תמיד אפשר ללחוץ Sign Out באחד ממוצרי גוגל ולדאוג לצאת מהאתר בשביל לא לשמור מידע. אתם יכולים גם להירשם בנפרד לכל שירות ושירות. זה פחות נוח, אבל שומר יותר על הפרטיות, אם אתם חוששים.
בגוגל "מבקשים פרטים אישיים כגון שמך, כתובת דוא"ל, מספר טלפון או כרטיס אשראי", כמו בשירותים רבים אחרים. "אנו עשויים להחליף שמות קודמים המשויכים לחשבון Google שלך כדי שיהיה לך ייצוג עקבי בכל השירותים שלנו", כותבים בגוגל, ואם יש לגולשים אחרים פרטים שלכם, הם יכולים לקבל את הפרופיל המלא. אתם לא חייבים לתת את כל הפרטים שלכם, ואם נתתם בעבר אתם יכולים לערוך מכאן ולהוריד את מה שמיותר.
מה אנחנו מחפשים?
"כמו רוב אתרי האינטרנט, גם השרתים שלנו מתעדים אוטומטית את בקשות הדפים שמתבצעות כאשר אתה מבקר באתרים שלנו", מסבירים בגוגל. כלומר: כל דף שביקרתם בו, וכן חיפוש שביצעתם מתועדים בגוגל, יחד עם כתובת ה-IP שלכם. עוד שומרים את סוג הדפדפן, והשפה - מאפיינים שעשויים לזהות אתכם באופן ייחודי. גוגל כמובן שומרת על המידע, אבל היו מקרים בעבר שמידע מסוג זה דלף. ב-2006 דלפה רשימה של מיליוני חיפושים שביצעו גולשי AOL וגם בלי לזהות את החיפושים לפי שמות או IP, היה ניתן לדלות מתוכם מידע ולהגיע לאנשים ספציפיים.
מה אפשר לעשות? מחפשים דברים כשלא מחוברים לגוגל (שוב - Sign Out), מחפשים באנונימיות. מחשפים ממחשבים שונים, מדפדפנים שונים עד כמה שאפשר. ומוחקים את ההסטוריה של החיפוש. עדיין מאוד קשה להסתתר ואפשר לזהות אתכם לפי הדפדפן שלכם. כמו כן, לא צריך להפוך כל חיפוש באינטרנט של חנות נעליים לפרויקט חשאי ולעשות את זה במחשכים - יש דברים שגוגל פשוט תדע.
בשורה התחתונה
גוגל לא רוצה לאסוף עלינו יותר מידע מבעבר. היא גם לא רוצה למכור אותו או להעביר אותו הלאה סתם כך. בסופו של דבר, יש לה אינטרס עסקי לשמור על המידע הזה כדי שלא יגיע למתחרים. תנאי השימוש החדשים בעיקר מאחדים את כל המוצרים שלה ואמורים להיות יותר קריאים על ידי גולשים שאינן מצויים במונחים טכניים ומשפטיים, ובמידה מסוימת זה יותר קל לקריאה. החברה גם מספקת כלים למחוק תיעוד שלנו כמו הדאשבורד, ושחרור המידע. לא צריך לחשוש מגוגל. ועם זאת, מומלץ לדעת למי אתם נותנים את המידע שלכם - ואיזה מידע אתם נותנים.