התגלתה "אחותה התאומה" של המונה ליזה
המונה ליזה במוזיאון פרדו במדריד נחשבה עד כה רק להעתק של הציור המפורסם של ליאונרדו דה וינצ'י, אך שכבות של צבע ולכלוך שהוסרו ממנה חשפו את הסוד: הציור הוא למעשה פרי יצירתו של אמן שפעל בסדנתו של דה וינצ'י וצייר במקביל אליו את אותו המודל.
עוד חדשות מהעולם:
מרחיבים את המשפחה: ויל וקייט התחדשו בכלב
מצרים: 73 הרוגים בתום משחק כדורגל
במוזיאון סיפרו שלשום (יום ג') עם פרסום התגלית, כי לא היו מודעים לחשיבות הציור עד שלא עבר שחזור לאחרונה. באמצעות צילום רנטגן לבחינת השכבות שמתחת לצבע, הגיעו עובדי המוזיאון למסקנה כי הציור שברשותם נוצר באותו הזמן שבו צוירה המונה ליזה המקורית, ככל הנראה בידי תלמיד של דה וינצ'י.
עד כה האמינו החוקרים כי מקור הציור הרבה לאחר מותו של איש הרנסנס ושהוא רק אחד מעשרות החיקויים של המונה ליזה מהמאות ה-16 וה-17, אף שבפועל מדובר בהעתק הראשון בהיסטוריה של היצירה המפורסמת.
גם לפני השחזור הוצגה בציור אותה דמות נשית מוכרת - עם שינוי קל בהצללת הגבות - אך הרקע כוסה בצבע שחור ובלכה. לפי העיתון "ארט", שדיווח לראשונה על התגלית, הסרת הצבע השחור מההעתק חשפה "פרטים עדינים של נוף טוסקני", שמזכיר בבירור את הנוף ביצירתו של דה וינצ'י.
לפי העיתון, התגלית משמעותית במיוחד מאחר שהציור המקורי מכוסה בשכבות של לכה ישנה וסדוקה, ולא ניתן לשחזרו מבלי לפגוע בפרטיו. חשיפת הציור כבר גרמה לחוקרים לשנות מסקנותיהם ולשער כי האשה ששימשה המודל ליצירת המופת של דה וינצ'י הייתה בראשית שנות ה-20 לחייה, בעוד שגילה של הדמות שמוצגת במוזיאון הלובר בפריז הוערך כמבוגר יותר.
"ניתן לראות את העיניים שלה, שהן מפתות למדי, ואת החיוך המסתורי", סיפר גורם במוזיאון. "למעשה זה גורם לה להיראות צעירה בהרבה". הציור עוד צפוי לעבור עבודות שחזור נקודתיות, אולם החל מחודש מרס יוצג גם הוא בלובר, שם יוכלו המבקרים להשוות בעצמם בין שתי הגרסאות.