אושר בטרומית: סבסוד ביטוח הרוכבים יוגדל
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הגדלת הסיבסוד לביטוח החובה של רוכבי הדו-גלגלי. מגיש הצעת החוק, ח"כ כרמל שאמה: "אם לא יושגו הבנות עם האוצר, אפעל להשגת הוזלה נוספת בדרכים אחרות
מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית הצעת חוק, לפיה יגדל שעור סבסוד ביטוח החובה לאופנועים, על-ידי ייקור ביטוח החובה של בעלי מכוניות. הסבסוד המכונה "מרכיב העמסה", נקבע בעבר בחוק ושיעורו מגיע כיום ל-6%. לפי הצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה הכהן שעברה כאמור אתמול בקריאה טרומית, ינוע שעור הסבסוד החדש בין 5.5 ל-6.5%. 18 ח"כים תמכו בהצעה, וח"כ אחד נמנע. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה ראשונה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- אכיפת מהירות חדשה: אלה המקומות בהם תצולמו
הצעת החוק החדשה היא תוצאת מעקב שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת אחרי יישום חוק מרכיב ההעמסה, ולאחר שהתברר כי הסכמות שהושגו עם הממונה על הביטוח בדבר הוזלת ביטוח החובה לאופנוענים מתחילת 2012, לא הניבו את התוצאות הצפויות. במסגרת ההסכמה הועלה שעור הסבסוד לבעלי האופנועים מ-4 ל-6%, אלא שהתברר כי האוצר הוזיל את הביטוח רק לרוכבים צעירים ורק על חלק מהאופנועים - הקלים (והזולים) יותר.
באוצר טוענים כי בעלי הרכב מסבסדים היום את רוכבי הדו-גלגלי ב-203 מיליון שקל, בנוסף לסכום נוסף של 103 מיליון שקל שעובר לטובת רוכבי הדו-גלגלי באמצעות הסכם החצייה. הסכם לפיו בכל תאונה של אופנוע-מכונית, משתתף הביטוח של המכונית ב-50% מעלות הנזק. לפיכך טוענים באוצר כי הסבסוד הכולל לאופנוענים מגיע לכ-10%.
לטענת שאמה-הכהן, "ההערכה הייתה שהעלאת מרכיב ההעמסה מ-4% ל-6%, תעביר לפול עשרות מיליוני שקלים. בפועל היא העבירה לפול כ-16 מיליון שקל בלבד. לפיכך, ההוזלה לא מספקת ולא הייתה כפי שהח"כים ציפו. אם התוספת לפול היא רק 16 מיליון שקל, אז החוק יצר שמיכה קצרה מידי". שאמה הודיע כי "אם לא יושגו הבנות עם האוצר, אפעל להשגת הוזלה נוספת בדרכים אחרות".
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב בין היתר כי ב-2001 נערכה רפורמה במערכת ביטוח החובה ,במסגרתה התייקר ביטוח החובה לאופנועים עד פי חמישה. "למרות שלדעת המעורבים, ביטוח החובה לאופנועים הגיע למצב בלתי נסבל, שר האוצר והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, מעוניין להמשיך בייקור כדי להביא את תעריפי ביטוח החובה לאופנועים לרמה של פי 10 משיעורם ב-2001, כאשר במקביל קיימת ירידה של כ-50% בשיעורי תעריפי הביטוח של כלי רכב אחרים.
עוד נאמר כי בניגוד להחלטה ששיעור ההעמסה יגיע ל-6%, "בפועל, מזה מספר שנים, מפרשת הרשות את חובת ההעמסה כאפשרות לקבוע העמסה יורדת והולכת עד כדי 0%". לטענת שאמה, "משמעות הקטנת ההעמסה היא כי תעריפי ביטוח החובה לאופנועים ימשיכו להיות גבוהים יותר ויותר, והשוק הדו-גלגלי בישראל ימשיך להיות קטן ומנוון.
"תיקון החוק אינו מטיל עלות כלשהי על תקציב המדינה, בהיותו מכשיר להסדרת ביטוח החובה", אומר שאמה. "חברות הביטוח הרוויחו, מאז 2001 ועד 2008, סכום של כ-6.2 מיליארד שקלים בענף ביטוח החובה בלבד. אין זה ראוי שהמחוקק יפקיד בידי חברות הביטוח את הזכות להרוויח, ובמקביל ישלול את הפתרון".