מולטיטסקינג: רע לילדים שלכם
מחקר חדש מגלה שככל שילדים מנהלים את חיי החברה שלהם מול מסכי המחשב והסמארטפונים, כך נפגעת היכולת שלהם לתפקד בחברה. חוקר: "כדי ללמוד אמפתיה, צריך להסתכל לאנשים בעיניים"
אם חשבתם ששיחה בצ'אט או התכתבות ברשתות החברתיות תוך כדי שאתם צופים בטלוויזיה וקוצצים ציפורניים מסייעת לכם איכשהו, תחשבו שוב. לפי מחקר חדש, טכנולוגיית התקשורת מעודדת ריבוי משימות, דבר שפוגע בכישורים חברתיים בקרב ילדים. על פי המחקר, שנעשה באוניברסיטת סטנפורד, נערות שהעבירו את מרבית שעות היום במעבר תזזיתי בין יוטיוב, פייסבוק, תוכניות בטלוויזיה ושליחת מסרונים נטו לפתח יותר בעיות חברתיות.
עוד ב-ynet מחשבים:
איך הדבר בא לידי ביטוי? גם כאשר הנערות התבקשו לא לעסוק בדבר, הם התקשו להבדיל בשיחה בין עיקר לטפל, התקשו לנהל את זיכרון העבודה שלהם, ובאופן אירוני, התקשו אפילו לבצע מספר משימות במקביל, כאשר המשימות לא היו בעולם הדיגיטלי.
במחקר השתתפו 3,461 נערות בגילאי 8-12, אך לטענת החוקרים, המסקנות צריכות להיות תקפות גם לגבי בנים ונערים. ההחלטה להתמקד בגילאים אלו, לפי קליפורד נס (Clifford Nass), פרופסור לתקשורת שעמד בראש המחקר, היא בגלל שזהו השלב הקריטי בו נרכשות יכולות חברתיות. "ילדים צריכים ללמוד על רגשות, והדרך לעשות זאת היא על ידי מתן תשומת לב לאחרים, הם חייבים ממש להסתכל לאנשים בעיניים", אמר נס בראיון ל-BBC.
אך הטכנולוגיה מציעה לנו כלים שמאפשרים לנו גם ליצור קשר עין, כמו סקייפ, FaceTime (אפליקציה לשיחות וידאו של אפל) וה-Hangout של גוגל. האם כל אלו יכולים להחליף, במידה מסוימת, מפגש? לפי המחקר התשובה היא לא. גם כאשר אנו מנהלים שיחת וידאו מקוונת, אנו עדין מבצעים פעילויות נוספות, שפגועות ביכולת שלנו להתרכז בחבר שמולנו ולאמן את שריר האמפתיה.
מה הפתרון?
איך מתמודדים עם ההיפר-דיגיטליות הזו? תרופת הסבתא היא כמובן לערב את הילדים בכמה שיותר מפגשים אמיתיים. המומחים כמובן לא הצליחו לאמוד את מספר השעות המומלץ בהן הילדים יכולים לבלות בתקשורת מקוונת. לפי נס, קשר עין הוא חיוני לרכישת כלים חברתיים, ואם אתם משוחחים עם הילד בזמן שהוא משוטט עם אצבעותיו על האייפד, זה לא נחשב. נס טוען שהורים חייבים לדרוש מילדיהם קשר עין, "נכון שזה מעצבן, גם אותי זה עצבן כילד, אבל זה מעצבן בסיבה חשובה: זו עבודה קשה".