מדריך לצילום החורף
תמונות חורף מסקרנות אותנו מאוד בעיקר כי אנו תוהים מי הוא האמיץ שיצא לצלם בכאלו רוחות. במדריך הבא תוכלו ללמוד למה אנו זקוקים כדי לצלם בתנאי מזג אוויר סגרירי, ואיך אפשר להוציא ממנו את המיטב
נסו לדמיין רגע את צילום המאקרו האחרון שראיתם, בטח מדובר באיזה גמל שלמה חתיך, או מאות עיניים קטנות של זבוב - אני משוכנע שהתלהבתם מאותה התמונה. נסו לחשוב עכשיו על אותו החרק, מטייל אצלכם בבית, או מעופף מעל קערת המרק המהביל שלכם. מגעיל, נכון? הסיבה שתמונת המאקרו נראית יפה בעינכם היא מפני שהיא מציגה משהו שאתם לא רואים בדרך כלל או לא רגילים לראות.
עוד מדריכי צילום:
בשלב הזה אתם חושבים לצאת מהכתבה, כי חשבתם שמדברים על צילום בחורף, ומה פתאום מבלבלים לי עכשיו על חרקים ומאקרו? הסיבה שפתחתי בדוגמא הזו, היא כדי להסביר לכם מה כל כך יפה בצילומי חורף, צילומי גשם, ברד וחורף נראים לנו כל כך יפים בגלל שמעטים האמיצים שיצאו בתנאים קשים לצלם, ולכן התמונות שלהם מיוחדות בעינינו.
אחד היתרונות הגדולים של החורף היא העובדה שאין שמש. אנחנו חיים במדינה בה ישנם כ - 290 ימי שמש, והחיסרון בכך הוא הקונטרסט המאוד קשה שנוצר בעת צילום בשמש ישירה. עננים משמשים לנו כמעין אוהל תאורה ענק שמספק תאורה רכה, אחידה ונעימה מכל כיוון. לכן מאוד מומלץ לנצל את התקופה הזו לצילומים בחוץ, או לטוס לחו"ל.
אז מה בעצם אנחנו צריכים בשביל לצלם בכל אחד מתנאי מזג האוויר העומדים בפנינו ואיך להוציא ממנו את המיטב?
גשם
המצרכים הנדרשים:
- ענני גשם.
- מטריה ומישהו שיחזיק אותה, או לחילופין כיסוי אנכי מפני הגשם.
- ביגוד חם ומעליו מעיל ומכנסיים דוחי מים (עם אופציה למגפיים).
- לאמיצים שבינינו - כיסוי גשם למצלמה או מארז צלילה.
מים הם החיים, הם אמנם תופעת הטבע הכי נפוצה עליה נדבר, אך גם הכי פחות מצולמת, וזאת מכיוון שמים וחשמל לא ממש הולכים ביחד. הדבר מונע מצלמים רבים לצאת החוצה ולסכן את הציוד שלהם כמובן שלא מומלץ לקחת דוגמן או דוגמנית להצטלם בחוץ ביום גשום, אלא אם הם משוגעים כמוכם, אבל אתם בהחלט יכולים לנצל את המצב ולצלם אנשים שהגורל גרם להם לצאת מהבית עם או בלי מטריה. אנשים נאבקים במטריות וברוח תמיד מצטלמים נהדר. נסו לרדת לגובה הרצפה, ולצלם טיפות פוגעות בשלוליות. אם אתם אוהבים צילומים חמים, תקבעו את האיזון הלבן על עננות או צל.
לגשם יש כמה תופעות לוואי נהדרות שיוצרות מצבי צילום טובים במיוחד כמו הקשת, הבנאלית אך יפה תמיד, או השלוליות הרבות - נסו למצוא השתקפויות מעניינות בשלוליות ולהכניס אותן לתוך התמונה כחלק מהקומפוזיציה. אל תשכחו להכניס גם אלמנטים רגילים שנמצאים מסביב לשלולית, כדי לבלבל את הצופה (ניתן במקרה הזה לבצע גם היפוך של התמונה, במידה וההשתקפות מספיק ברורה).
הפתרון הקל: הישארו בבית, מקדו את העדשה על החלון הרטוב, כך תקבלו צילום נהדר של טיפות על חלון, עם רקע מטושטש וקודר בחוץ.
טיפ מהפולנייה: חצי שעה לפני שחוזרים הביתה, תבקשו ממישהו שידליק לכם את דוד המים החמים.
ברד
המצרכים הנדרשים:
- ענני קומולונימבוס
- מחסה מוצק (מטריה לא תספיק כאן)
- לאמיצים שבינינו - קסדה.
הסיכוי לצלם ברד בארץ הוא נמוך, אך הוא גבוה יותר מהסיכוי לצלם שלג, כך שאפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה. הבעיה עם ברד היא העובדה שהוא נמשך מעט זמן, על כן צריכים לעבוד בזריזות.
אין טעם לנסות לצלם את הברד בזמן נפילתו אל הקרקע, הוא יראה די דומה לטיפות גשם אלא אם יש לכם עדשת מאקרו והמון אור (כדי להגיע למהירויות תריס גבוהות). נצלו את העובדה כי ברד מכסה משטחים שלמים בלבן כדי לקבל תמונות יפות או שתצלמו אותו ברגע הפגיעה בשלוליות, כי אז המים משפריצים גבוה יותר.
ברד נמס לאט יותר על דשא וצמחיה ומאפשר צילומים יפים של משטחים לבנים, אך מצטלם נפלא גם על גגות רעפים, שולחנות עץ שנשארו ערומים בחוץ או כבישים ומדרכות שנותנים קונטרסט טוב לברד הלבן.
הפתרון הקל: גם כאן ניתן להישאר ולצלם דרך החלון, אך מומלץ לעשות זאת בקומה גבוהה, בה ניתן לתפוס ברד על רעפים אדומים.
ברקים
המצרכים הנדרשים
- חצובה.
- עדשה רחבה (עדיף)
- מטען חשמלי שלילי גדול מאוד.
- מחסה מוגן מגשם וברקים.
- לאמיצים שבינינו - מוט מתכת ארוך תקוע באדמה במרחק מסוים מכם.
צילום ברקים הוא קל יחסית, כל הדרוש הוא מחסה יבש מפני הגשם (ייתכן ויתמזל מזלכם, ותזכו לסופת ברקים ללא גשם) וברקים. השאר זה רק טכניקה ומזל.
בעקרון, יש להעמיד את המצלמה עם חצובה לכיוון הסופה, לכוון את הפוקוס של העדשה לאינסוף, ולהעביר אותו למצב ידני (כדי שהמצלמה לא תמשיך לחפש פוקוס בין לחיצה ללחיצה). מכוונים את מהירות התריס ל 10 שניות וסוגרים את הצמצם לסביבות ה-8F.
יש לשמור על ISO נמוך ופשוט לצלם ולקוות שבזמן החשיפה ברק יאיר את השמיים. מכיוון שהשמיים חשוכים, אין בעיה בחשיפה הארוכה, מכיוון שהחיישן ייצרב רק ברגע הפריקה של הברק. אם אתם ידועים כאנשים בעלי מזל רב, תנסו להגדיל את אורך המוקד, וכך הברק יכסה שטח גדול יותר בתמונה, אך בזאת אתם מגדילים את הסיכוי לפספוסים.
,
טיפ מהפולנייה: הישמרו ממקומות גבוהים בולטים על פני השטח, הברק נוטה לפגוע בהם, בעיקר אם הם מוליכים טובים (מוט ברזל נמוך ליד עץ גבוה יהיה זה שיזכה למכת הברק מפני שהוא מוליך טוב יותר).
שלג
המצרכים הנדרשים:
- קור קיצוני.
- שקית ניילון.
- כרטיס טיסה לארץ מושלגת (או שווה ערך בכסף, מפני שכניסה לחרמון עולה לא פחות).
- ביגוד תרמי, עליו בגדים חמים ועליהם דובון או מעיל.
- פילטר פולרייזר יכול לעזור.
- לאמיצים בינינו - חבר חתיך בתחתונים (מצטלם נהדר בשלג).
הבעיה הגדולה של צילום בשלג הוא החזרי הבוהק מהשלג הלבן. השלג מאוד מסנוור, ומשגע את המצלמה מבחינת מדידת האור. כדאי לצלם ב RAW או לבחון כמה אפשרויות של איזון לבן (WB) על מנת לוודא שאנחנו מקבלים את הגוון הנכון או הרצוי בצילום. כדאי לצלם בפיצוי חשיפה שלילי על מנת לצמצם אפשרות לחלקים שרופים בתמונה.
אם צילמתם דמות והיא כהה מידי, זה מפני שבזמן מדידת האור המצלמה רואה הרבה שלג לבן, ורוצה להכהות את התמונה כדי שזו לא תישרף, במקרה הזה כדי להשתמש דווקא בפיצוי חשיפה חיובית כדי לקבל את אותה הדמות בחשיפה טובה. (יש סיכוי שחלק מהשלג יישרף)
רוב המצלמות יצליחו לצלם בטמפרטורות נמוכות, אך תאלצו לעשות שני דברים - א. אם הסוללה נגמרת מהר, תכניסו אותה לכיס פנימי כדי שתתחמם קצת ובאורח פלא תגלו שהיא "התמלאה מחדש". ב. במעבר ממזג אוויר קר, חזרה לתוך מבנה מחומם יש להכניס את המצלמה לשקית ניילון ולתוך תיק, ולהוציא אותה רק לאחר כמה דקות כשהתיק מתחמם מעט, וזאת כדי למנוע התעבות של נוזלים בתוך העדשה והמצלמה במעבר בין טמפרטורות קיצון.
הפתרון הקל: תעבירו את הטלוויזיה לערוץ 1 אחרי השעה 12 בלילה.
טיפ מהפולנייה: כדאי לשים ביגוד תרמי צמוד לגוף, מעליו חולצה ומכנסיים, ומעל זה דובון מלא, האוויר בין השכבות ילכד ויתחמם, וכך לא תקפאו למוות.
ניר גייגר הוא צלם ומדריך בגליץ בית ספר לצילום