הצינור של האינטרנט: פעם חכם, פעם טיפש
כשספקיות האינטרנט רוצות, הן רק צינור טיפש שמעביר מידע בלי לדעת מה הוא. אבל הצינור יכול להפוך לחכם כשהן צריכות לחסוך בתעבורה
מחקר בינלאומי טוען שספקיות האינטרנט הגדולות בישראל, 012 סמייל, 013 נטוויז’ן ובזק בינלאומי, פוגעות בנייטרליות הרשת בכך שהן מציצות לסוגי התעבורה של לקוחותיהן (deep packet inspection) כדי להאט את השימוש בפרוטוקול שיתוף הקבצים ביטורנט. החברות מכחישות; אבל לפחות במקרה של ספקית אחת, כבר היו מקרים של הכחשות שאינן אמת.
עוד בחדר 404
- מיקי מאוס סכיזופרן, לצ’יקן ליטל יש תסמין משיח ועוד הפרעות נפשיות של גיבורי דיסני
”מדובר במוסר כפול”, אמר עו"ד אביב אילון ל-ynet מחשבים. “הספקיות טוענות למעלה מעשור שהן זכאיות להגנת החוק מפני תביעות להפרת זכויות יוצרים, כי הן מספקות גלישה ואינן מפקחות על התכנים, כלומר, הן רק צינור המוביל מידע, ואין בסיס הגיוני לכך שספקים ינטרו את המידע העובר באמצעותן למשתמשי הקצה. כעת, כשניטור הקבצים מועיל למחזור הכספי של החברות, הן דואגות לזכויות. נניח שהם באמת מודאגים מהפרת זכויות יוצרים, למה הם לא חוסמים אתרים שעושים עבירות אחרות?”
המוסר הכפול של ספקיות האינטרנט בלתי נסבל: הן מוכרות לנו אינטרנט מהיר בידיעה שהוא מיועד להורדות פיראטיות, מפרסמות אותו כמיועד להורדות פיראטיות, ולפעמים אף מודות שהורדות פיראטיות מניעות את השוק, וכל זה תחת הכסת”ח של “אנחנו רק צינור טיפש להעברת אינטרנט אנחנו לא אחראים אם מישהו עושה משהו לא חוקי”. כשאנחנו בוחרים להשתמש במוצר הזה למטרה שלשמה נמכר לנו, הן הופכות פתאום לצינור חכם שמחליט מה מותר ומה אסור, ופוגעות בהורדות כדי שלא יהיה להן עומס על הרשת, במקום להגדיל אותה בהתאם לביקוש הלגיטימי.
כשאיגוד תעשיית הטלוויזיה והקולנוע למלחמה בפיראטיות, זיר”ה, ביקש מבית המשפט צו לחסימת אתרי שיתוף קבצים (בזמן ש-yes, החברה באיגוד, מוכרת סטרימר שחלק נכבד מהשימוש בו הוא צפיה בתכנים פיראטיים, ונציגה שלה אף מעודדת לקוח להוריד פיראטית תכנים של המתחרה הוט, החברה גם היא באיגוד), היה זה בשלב שבו טרם התקיים משפט וטרם נקבע אם האתרים מפירים את החוק. ספקי האינטרנט חזרו אז למוד צינור טיפש וצייתו בלי להשמיע אפילו ציוץ של התנגדות, בדיוק כפי שעשו כשהמשטרה הוציאה צו מפוקפק חוקית לחסימת אתרי הימורים ואתר לכרטיסי תשלום משולמים מראש.
הצינור, ראינו, מודולרי: הוא יכול להיות חכם או טיפש. ומה עם הציבור?