הבימה שלו: 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר' חוזר
חמש שנים אחרי שנעל את המשכן, המחזמר 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר' חוזר לתיאטרון הבימה. הפעם, אבי קושניר לא רק מופיע בתפקיד כפול, אלא גם שותף לבימוי. "אתה לובש את אותן התלבושות ומשחק מול אותה תפאורה, וזה קסם", הוא אומר
כשירד המסך בפעם האחרונה על ההפקה "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", ב-15 במרס 2007, אף אחד לא שיער בנפשו שעד הפעם הבאה שבה יפציעו מחדש המלך וכפילו הסנדלר השתיין על הבמה, יחלפו חמש שנים תמימות.
השחקן אבי קושניר עמד אז בתום ההצגה על הבמה ובהתרגשות גדולה אמר לקהל: "כבוד גדול נפל בחלקנו להיות מסיימי התקופה המפוארת של הבימה. נמשיך לעשות הצגות בכל מיני אולמות בתל אביב ואתם תמשיכו לבוא, אבל כיוון שעד עוד שנתיים כבר תשכחו את ההצגה, בואו נקבע להיפגש במקום הזה בדיוק בעוד שנתיים". הפגישה, כאמור, התמהמה בשלוש שנים.
עם חזרתו של התיאטרון הלאומי לבניין הקבע שלו, היה ברור לכל כי המחזמר המזוהה כל כך עם הבימה, חייב גם הוא לשוב לבמה הגדולה. הערב (ה') זה יקרה באולם רובינא המחודש, וההתרגשות מאחורי הקלעים רבה.
במהלך החודשים האחרונים נפרקו ארגזי תלבושות, נשלפו חלקי תפאורה שאוחסנה ונשתמרה להפליא, נוער האבק מעל הדמויות שהוקפאו ולהקת השחקנים, שמרביתם רכש חדש שלוהק במיוחד לחידוש, נכנסה לתקופת חזרות אינטנסיבית. אבי קושניר, שחזר לתפקיד הכפול של המלך והסנדלר, קיבל על עצמו תפקיד כפול נוסף: שחקן ועוזר במאי.
"כל שלב בחזרות שימח וריגש אותי", אומר קושניר מתוך החזרות להפקה המחודשת, אך מודה באותה הנשימה שדבר לא ישווה לרעד שחש עם העלייה הראשונה לבמה עם התלבושות והתפאורה המוכרים לו כל כך. "זה היה כמו לחזור אחורה בזמן. עברו חמש שנים, מי היה מאמין? ופתאום רגע לפני שנכנס קהל אתה עומד שוב על הבמה היפהפיה הזו, רק הפעם באולם חדש שמעבר ליופיו - ככלי עבודה בשבילנו השחקנים הוא פשוט מדהים בזכות האינטימיות והאקוסטיקה.
"ואז אתה לובש את אותן התלבושות ומשחק מול אותה התפאורה, וזה קסם. זו חוויה מדהימה וממש מצמררת. אז זו היתה בשבילי הצגה מאוד מיוחדת והיום, כשאני חוזר אל הטקסטים של אלתרמן, הלחנים של סשה ארגוב והעיבודים של יוני רכטר, אני פשוט נרגש".
אתה מדבר על הטקסטים של אלתרמן ואני תוהה - האם כמו את התלבושות שנשלפו מהארגזים, גם אתה פשוט שלפת את הטקסטים מהזיכרון?
"לקחתי את המחזה ליד ואמרתי לעצמי: 'יאללה, בוא נתחיל ללמוד בעל פה'. אבל מתברר שהכל היה בפנים. ככה זה, 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר' זו מגרה קיימת אצלי בראש".
"לא העלינו על הדעת שזה ייקח כל כך הרבה זמן"
אילן רונן, מנהלו האמנותי של תיאטרון הבימה ובמאי ההצגה, אומר: "היה לנו ברור שהעלאה מחודשת של ההפקה היא חלק מחוויית החזרה לבניין. זו הפקה שעלתה בצמוד לתקופה שבה נכנסתי לתפקיד והיא מאוד מיוחדת בשבילי. זו הצגה שהפכה לסמל של הבימה".
לדברי רונן עם תחילת שיפוצי הבניין לפני כחמש שנים היו ניסיונות חוזרים ונשנים להמשיך ולהריץ את ההפקה באולמות שונים, בהם תיאטרון נגה, אך הדבר לא הסתייע. "זו הפקה מורכבת מבחינה טכנית ולכן נאלצנו להקפיא אותה, אבל לא העלינו על הדעת שזה ייקח כל כך הרבה זמן".
המפגש המחודש עם החומר הוא רק חלק מהגורמים להתרגשות הרבה של רונן לקראת שובו של המחזמר לבמה. "מה שהכי מרגש, בעיני, זו ההתגייסות המדהימה של העובדים והצוותים הטכניים לשחזר במדויק את ההפקה. כיוון שהתפאורות שכבו במחסנים, נדרש רענון ופשוט צריך לראות באיזו קפדנות שוחזרו הצבעים המקוריים. עמודי הארמון של שלמה חזרו לגוון המקורי שלהם. זה פשוט מקסים. וישנה כמובן ההתגייסות של חבורת שקטק, שאחראית על הכוריאוגרפיה בהפקה והעבודה שהם עשו עם צוות השחקנים החדש נהדרת.
"אבל הדבר המרכזי זו העבודה של קושניר כבמאי שותף לשחזור ההצגה. קושניר עבד עם הקורוס שמושתת על קבוצת הצעירים, כולם בוגרי בית צבי, שהצלחנו לשמר בקושי רב במהלך השנים מחוץ לבית ואני מאוד שמח שהם איתנו. אליהם כמובן מצטרפים שחקנים ששיחקו בהפקה המקורית כמו גלית גיאת, פיני קידרון, אורי בנאי ואחרים".
לנעליה של מירי מסיקה, ששיחקה בהפקה המקורית את הנסיכה המצרייה נופרית, תיכנס טלי אורן, שמכירה היטב את התפקיד לאחר ששימשה בעבר לא פעם כמחליפה. "מסיקה יוצאת בימים אלה עם מופע חדש וקיבלנו החלטה משותפת שבמקום להקפיץ כל יומיים מחליפה, לשנות ליהוק.
התעקשנו לקחת שחקנים מתוך התיאטרון וכיוון שטלי היא זמרת ושחקנית נהדרת והיא גם מכירה את התפקיד, זה נראה לנו טבעי", אומר רונן. חילוף נוסף בהפקה המחודשת הוא של רבקה גור, ששיחקה בתפקיד האם אך כיום משחקת בתיאטרון בית ליסין. "היה לנו חשוב ללהק לתפקיד שחקנית עם יחס מיוחד לשפה העברית והבחירה הטבעית היתה לבנה פינקלשטיין", אומר רונן.
איך היתה העבודה עם קושניר?
"בואי נאמר שקושניר מילא תפקיד משמעותי ביותר בחידוש ההפקה. הוא נשא על גבו את כל תהליך העבודה עם הצוות החדש, וגילה כושר מנהיגות וכישרון בימוי והפקה מפתיעים. בלעדיו לא הייתי יכול להתמודד עם זה. זו היתה תקופה קשה, כי הייתי צריך במקביל להכין את אירוע הפתיחה של הבניין ולסיים חזרות על ההצגה 'ביקור הגברת הזקנה', ובימים הקרובים אנחנו מתחילים חזרות לקראת העלאת המחזה 'הסוחר מוונציה'. הידיים שלנו מלאות ובלי שותף שכזה זה לא יכול היה להיעשות".
אחרי שמוני מושונוב ורמי הויברגר התחילו לביים, יכול להיות שיש בזה סימן להמשך גם מבחינתו של קושניר?
"בואי נאמר שהוא נתן לי חומר למחשבה. יש לנו שיחות בעניין הזה".