שתף קטע נבחר
 

מחקר: אנשים חומרניים מקובלים פחות

לא חסרות סטיגמות שליליות כלפי אנשים חומרניים ובזבזניים, ולא רק זה – מחקרים מראים שמתנות חומריות עושות אותנו פחות מאושרים בניגוד לחוויות חברתיות, והן אפילו משפיעות על מידת הפופולאריות שלנו

גן החיות ברונקס מצא דרך מקורית לומר לבן הזוג שאתם אוהבים אותו: להעניק למקק את שמו ולתת לו לאכול אותו. ובכן, לא ממש אותו, אלא את דמותו בשוקולד כהה שקיבל גם הוא את השם COCOA-ROACH. בשנה שעברה עשו זאת אלפים. חלק מהם ניצלו את היום הזה כדי להעניק למקק את שמה של החותנת או של האקס או האקסית, אך רבים נתנו לו את שמו של בחיר ליבם.

 

 

המתנה הזאת הגיעה יחד עם תעודה צבעונית שנשלחה במייל והודיעה להם שמקק קיבל את הכבוד להיקרא בשמם. כך, טוענים בגן החיות, אתם תומכים במקקי מדגסקר, ומביעים את רגשותיכם בצורה מקורית. בינתיים נותרו לא פחות מ-58 אלף מקקים פנויים לאימוץ.

 

עוד בנושא בערוץ יחסים:

דף חלק: למה טקסט כתוב נשמע תמיד שלילי?  

לא מצליח להבין נשים? האבולוציה מחבבת אותך

ילד של אמא: גברים שקשורים לאמהות שלהם

 

וכמה עולה התענוג הזה? ובכן, לפי אתר גן החיות, הענקת השם למקק עולה 10 דולר בלבד. מקק השוקולד עולה עוד 15 דולר לבודד או 25 דולר לזוג. כל ההכנסות מוקדשות לתמיכה בחיות הבר ברחבי העולם.

 

ואל תשכחו שזה לא סתם מקק, זה מקק ממדגסקר. מה מיוחד במקק ממדגסקר? זהו זן המקקים הגדול ביותר בעולם. אורכו מגיע עד 10.16 סנטימטרים. עוד מדגישים בגן החיות, לטובת אלו מאיתנו שנוטות לקפוץ על כיסאות למראה יצורים חומים מעופפים למיניהם, שמקק מדגסקרי אינו נוטה להופיע בבתים, אלא חי בטבע בלבד.

 

המטרה: לייצר זיכרון חיובי

אז זה מה שעושים האמריקאים בחג האהבה. ואתם? לפני שאתם רצים לקנות לאהוביכם מתנות, שימו לב למחקרים הטוענים שלא תמיד מתנות הן הבחירה האידיאלית להעצמת רגשות רומנטיים, וממליצים על חוויה זוגית משותפת (כגון חופשה רומנטית). לדבריהם, זו אפשרות עדיפה על פני מתנה, כיוון שהיא יוצרת אצל בני הזוג רגשות חיוביים שהשפעתם נמשכת לאורך יותר זמן.

 

הסיבה לכך היא שחוויות מעוררות אותנו, גורמות לנו להרגיש חיוניות, ומחברות אותנו חברתית. הן עונות על צורך פסיכולוגי ולכן כשהן טובות, הן מספקות יותר. אנו זוכרים חוויות לאורך יותר זמן כיוון שהן יוצרות עוררות גופנית שגורמת למוח לקטלג זיכרונות באופן עמוק יותר.

 

מחקר של הפרופסור ההודי אשוק הג'דה (Ashok Hegde) מאוניברסיטת Wake Forest שפורסם ב-NeuroScience באוגוסט 2009, מציג את ההסבר לכך. אחד ההורמונים שמפעילה מערכת העצבים הסימפתטית ושמעלים את קצב הלב, הוא נוראדרנלין, שבמוח נקרא נוראפניפרין. כאשר יש חיבור בן נוראדרנלין לבין חוויה כלשהי - הזיכרונות מאותה החוויה מתקבעים במוחנו לעולם.

 

במחקר, שהוצג בכנס השנתי של האגודה לפסיכולוגיה חברתית בפברואר 2009, התבקשו הנבדקים לענות על שאלונים שעסקו באופי הרכישות האחרונות שלהם. מתשובותיהם עלה שהם החשיבו הוצאה כספית בשביל חוויות חברתיות או זוגיות, בתור דרך ראויה יותר להוציא כסף.

 

כלומר, זה לא משנה כמה כסף הוצאתם או מה מצב חשבון הבנק שלכם. מה שתזכרו בסופו של דבר, זה את התחושה הטובה שחוויה זוגית ורומנטית גרמה לכם. היא לא צריכה להיות יקרה, רק מהנה. לעומת זאת, ערכה של מתנה עלול לעיתים רבות, להיחשב על ידי בן הזוג לפי המחיר ששילמתם עליה. בנוסף, לאחר זמן רב שתראו מולכם את המתנה, היא תתחיל לשעמם אתכם, בעוד אנו אף פעם לא מתעייפים מזיכרונות טובים.

 

החומריות מהשטן

הביטלס שרו "Money Can't Buy Me Love", ולמרות ש-35 שנות מחקר מוכיחים ההפך, אנשים עדיין מאמינים שכסף יעשה אותם מאושרים. אולי המיתוס הזה עדיין עובד כיוון שמי שמשתמש בכסף כדי לחוות חוויות חברתיות ונעימות, אכן מרגיש יותר מאושר.

 

בכלל מסתבר שיש לנו סטיגמות שליליות בלתי מודעות על אנשים המוציאים את כספם על רכוש חומרי, לעומת כאלו שמוציאים אותו לצורכי הנאה מחוויות חברתיות. פרופסור ליפ ואן-בובן מאוניברסיטת קולורדו, מצא את זה באפריל 2010, במחקר שהתפרסם ב-Personality and Social Psychology Bulletin.

 

במחקרו של ואן-בובן, נבדקים שלא הכירו זה את זה חולקו לזוגות והתבקשו לדבר למשך רבע שעה על רכישה או חוויה שהם קנו לעצמם לאחרונה. הוא מצא שהזוגות שדנו ברכישות חומריות חיבבו פחות את פרטנר השיחה שלהם, והראו פחות נטייה לרצות ליצור עימו חברות.

 

בסקר שערך ואן-בובן, סופר על אדם שרכש מוצר חדש ועל אדם שרכש כרטיסים לקונצרט. המשתתפים נשאלו מה יחסים כלפי כל אחד מהאנשים הללו. בובן לא סיפק להם כל פרטים נוספים אודותם, חוץ מהעובדה שאחד רכש מוצר חומרי והשני רכש חוויה.

 

גם שם הוא מצא שהידיעה על רכישה חווייתית גרמה לגולשים לחבב אדם זה יותר, לעומת יחסים כלפי האדם השני. כלומר, לטענת החוקרים, לא רק שמתנות חומריות עושות אותנו פחות מאושרים לעומת חוויות חברתיות, הן גם הופכות אותנו לפחות מקובלים חברתית.

 

סיכון מחושב

לעומת מחקרים אלו הדוגלים בחוויות זוגיות ליום האהבה, החוקרים ליאונרדו ניקולאו וג'ולי אירווין מאוניברסיטת טקסס באוסטין, חושבים אחרת. במחקר שפורסם ב- Journal of Consumer Research, הם טוענים שאם אחד מכם לא נהנה מהחוויה הזוגית שבחרתם, הרגשות השלילים שחווה - ייזכרו ליותר זמן וביתר עוצמה לעומת התחושות שהיה מרגיש לו היה זוכה למתנה מאכזבת.

 

 

במקרה כזה, עדיף שלא להסתכן בחוויה שמזג האוויר או דרישות העבודה יכולים להרוס, ולקנות מתנה בטוחה, כגון תכשיט. כלומר, חוויות נשארות איתנו רגשית לאורך יותר זמן מאשר מתנות חומריות, לטוב ולרע. לכן כדאי לבחור בקפידה - אם היא רוצה כבר זמן רב ללכת לסרט או הצגה מסוימים, או שאתה מזמין ארוחה מפנקת במסעדה האהובה עליה, אז עדיף לך ללכת על חוויה זוגית. כך היא תזכור את יום האהבה שלכם לאורך זמן רב יותר.

 

לכל הכתבות, העדכונים והסקרים - כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
זאת מתנה שם בשקית או שאת סתם שמחה לראות אותי?
צילום: shutterstock
חומרנית ולא מקובלת. ראידמן
צילום: אלכס ליפקין
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים