שתף קטע נבחר
 

בטר פלייס והמכונית החשמלית - שעת הש' הגיעה

ארבע שנים אחרי שהכריז על הקמת מיזם הרכב החשמלי בישראל, משיק שי אגסי מכונית חשמלית על כבישי ישראל. למה זה לקח יותר זמן מהצפוי, ומה התחזיות לעתיד. כתבת הכנה

שי אגסי, יזם ישראלי מוערך וכריזמטי, השיק השבוע את המיזם השאפתני ביותר שלו: הרכב החשמלי. אז נכון, הוא לא תכנן ואינו מייצר מכונית חשמלית של רנו, הפלואנס Z.E (קיצור של Zero Emissions). אבל הפרויקט, שאם יצליח יחולל מהפך של ממש בתעשיית הרכב הישראלית והעולמית, מרשים ללא ספק. אגסי הצליח - לא פחות ולא יותר - לשכנע את רנו לייצר עבורו רכב חשמלי, במפרט שונה משמעותית מזה שהיצרנית מספקת לשאר השווקים. בתמורה התחייב למכור 100 אלף יחידות מהמכונית תוך חמש שנים - מספר אדיר עבור רכב מסוג זה.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)
 

 

הפלואנס Z.E, המבוססת על הפלואנס בנזין ודיזל שנמכרות בישראל זה מספר שנים, מצוידת במנוע חשמלי ובמצברים ניתנים להחלפה. זו פעם ראשונה בה יצרנית רכב גדולה מאפשרת החלפת מצברים ברכב חשמלי, באמצעות תחנות החלפה ייעודיות (אותן מקים אגסי בינתיים בעיקר בישראל ודנמרק). החלפה שאמורה לבטל את החשש הנוגע לטווח הנסיעה המוגבל של מכוניות חשמליות.

 

מכיוון שנושא טווח הנסיעה הופך לסוגיה מרכזית ברכב חשמלי, אשר עדיין לא מסוגל לנסוע למרחק דומה לזה של רכב בנזין או דיזל, בחברת בטר פלייס מנסים למצוא פתרונות שיאפשרו ללקוח למקסם את טווח הנסיעה. זה מתחיל בתדרוך נהיגה חסכונית שיקבל כל נהג לפני מסירת הרכב, ונמשך במערכת ניווט לוויני מתוחכמת המכונה "אוסקר", שמטרתה לסייע במציאת תחנות החלפת מצברים, תכנון נתיב נכון והתראה על בעיית טווח. מערכת זו אמורה, עם הזמן, ללמוד את הרגלי הנהיגה של הנהג (ניתן ללמדה אופי של מספר נהגים), ובהתאם לכך היא מנסה לחזות את כמות האנרגיה שתישאר לכם בתום המסלול שתיכנתתם.

 

בינואר 2008 הבטיח אגסי, במפגן כוח מרשים ובנוכחות נשיא רנו-ניסאן, נשיא מדינת ישראל וראש הממשלה, כי הרכב החשמלי יעלה על הכביש במהלך 2011, לאחר שב-2010 תיפרס תשתית נקודות החלפה ועמדות טעינה בהיקף ארצי. תוכניות אלו התעכבו, לדברי מנכ"ל בטר פלייס ישראל, משה קפלינסקי, עקב בעיות בירוקרטיות ועיכובים במתן אישורי בנייה.

 

גם המכוניות הראשונות לא עלו לכביש במועד, ובטר פלייס תחל במסירות משמעותיות רק בסוף הרבעון השני של 2012, כך על-פי התחזית המעודכנת של החברה, ותמכור בשנה הראשונה בין 8,000 ל-10,000 יחידות בישראל ודנמרק יחדיו. אגסי מבטיח כי בתוך ארבע שנים הפלואנס Z.E תהיה המכונית הנמכרת ביותר בישראל, כלומר שהיא תימכר בהיקף של 20,000 יחידות בשנה לפחות, יותר ממאזדה 3, יונדאי i35 וטויוטה קורולה למשל.

 

מדובר בצעד נועז למדי, שיכול להביא לשינוי תפיסה בתעשיית הרכב. מנגד, מדובר גם בהימור: רנו עשויה להחליט כי היא בוחרת במסלול ייצור ללא החלפת מצברים, כפי שהיא עושה בכל המכוניות החשמליות שלה מלבד הפלואנס. אם זה יקרה, בטר פלייס עשויה למצוא עצמה ללא מוצר לשיווק, שכן כל קיומה מבוסס על אספקת תשתית החלפת המצברים ותשתיות טעינה נוספות.

 

ומחר, איך היא נוסעת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחליפים סוללה - רנו בטר פלייס
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים