שתף קטע נבחר

 

נאבקים על מקום באוטובוס: "על מה שובתים?"

יום שלישי לשביתה - חיילים שחזרו לסופ"ש בבית לא הבינו מדוע הרכבת מושבתת, גם כמה מהנוסעים בטוחים: "ממילא לא ייצא מזה כלום". בינתיים: נמשך המו"מ בין האוצר להסתדרות

בזמן שנציגי האוצר וההסתדרות דנים בהסכמות לגבי סיום השביתה, נדמה שהציבור הישראלי מגלה אדישות למאבק על תנאי העסקתם של עובדי הקבלן. בתחנה המרכזית בבאר שבע הנוסעים היו עסוקים הבוקר (יום ו') בקרב על מקום באוטובוס, כיוון שהרכבות לא פועלות. "יש כל כך הרבה שביתות, אבל אני עסוקה בהישרדות שלי", הסבירה דנה, שנאלצה להמתין כמעט שעה עד שהתפנה מקום באוטובוס לתל-אביב.

 

מי שובת? מי עובד? מדריך השביתה הגדולה

 

"אני פה משש בבוקר", אמרה. "אני צריכה להגיע לעבודה, ואני עובדת חדשה. לא נעים לאחר. אני לא מבינה למה הרכבת שובתת, מה מהות השביתה. אני טרודה בבעיות היומיומיות שלי". גם הנוסע שוהם הודה: "אני לא יודע מה הסיבה להשבתה. נדמה לי שזה עובדי קבלן", אמר. "אני לא חושב שהבנקים צריכים לשבות, גם לא הרכבת. הרבה מקומות שובתים סתם, ואני לא חושב שייצא מזה משהו. זה לא נותן לאיש כלום. עד שההעסקה הישירה תיאכף יידרש הרבה זמן, אם בכלל יקבלו את מה שרצו".

 

עומסי סוף השבוע התגברו נוכח השבתת הרכבת

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

החיילים שיצאו מבסיסי צה"ל בדרום לבתיהם במרכז ובצפון נאלצו להיאבק אף הם על מקום נסיעה באוטובוסים. הם לא הביעו עניין בשביתה, אך בהחלט התמרמרו על העומס. "אין לי מושג על מה השביתה, אני בצבא", אמר החייל י' שבימים אלה עובר קורס מ"כים. "אני מאחר ביציאה הביתה, וכולם ב'לחץ בית'. החיילים דוחפים את המבוגרים. אני מעדיף לאחר הביתה מאשר להתנהג ככה. מה שעצוב זה שרוב החיילים שנדחפים הם בקורס שלי ועוד מעט הם יהיו מפקדים".

 

הורים לילדים שלומדים במוסדות החינוך המושבתים נאלצים לאלתר סידורי דאגה ושמירה לילדיהם. "הבת שלי בנעמת, אז ביומיים האחרונים היא נמצאת אצל חמותי או עם אמא שלי. הן נהנות, אבל לה חסרה המסגרת הקבועה", סיפרה ריקי, אם מבאר שבע. לדעתה, "ההשבתה מוצדקת. עובד שעושה את אותה עבודה כמו עובד קבלן מקבל יותר כסף ממנו, זה לא צודק. צריך להשוות את התנאים".

 

יעל, מעצבת תכשיטים המפעילה דוכן באחד הקניונים, סיפרה: "ההשבתה פוגעת בעבודה שלי. מגיעים פחות לקוחות בגלל הרכבת. אבל אבא שלי עובד קבלן, בחברת שמירה, ואני יודעת שלא נותנים לו את מה שמגיע לו. לכן אני בעד. אם זה ישיג משהו אספוג את הפגיעה. אבל לצערי, אני לא חושבת שההשבתה תשיג משהו".

 

איך יועברו העובדים להעסקה ישירה?

יו"ר ההסתדרות עופר עיני הודיע אתמול כי השביתה תימשך לפחות עד 10 בבוקר ביום ראשון, אם הצדדים לא יגיעו להסכמות היום. היא נכנסה ליומה השלישי, לאחר ששופטת בית הדין לעבודה, נילי ארד, החליטה לאפשר למשרד האוצר ולהסתדרות להגיע להסכם ולא הוציאה צווי מניעה. בצהריים ייפגשו נציגי הצדדים פעם נוספת. הסוגיות שנותרו במחלוקת הן סוגיית "עובדי כתף אל כתף", וסוגיית "השקט התעשייתי". ל

 

לדברי יו"ר ההסתדרות, שלף האוצר בדקה ה-90 דרישה מעובדי הקבלן לשמור במשך ארבע שנים על שקט תעשייתי. "לא אחתום על הסכם כזה בשביל שקט תעשייתי, האוצר צריך לרדת מהעץ", התחייב עופר עיני.

 

סוגיית העובדים "כתף אל כתף", משמעה כי עובדי הקבלן המועסקים לצד עובדים מן המניין באותו מקום עבודה ומבצעים תפקיד זהה לזה של עובדי המדינה מבלי ליהנות מאותם התנאים. הצדדים מסכימים כי עובדים אלה ייקלטו כעובדים מן המניין, אך ניטש ויכוח סביב השאלה כיצד ינוסח הסעיף שמפרט את העברתם להעסקה מלאה.

 

האוצר רוצה שבשלב הראשון יועברו כ-300 עובדי סיעוד להעסקה מלאה ומתחייב לאתר בהמשך עובדים נוספים השייכים לקטגוריה זו ולהעבירם להעסקה מלאה. בהסתדרות מתנגדים לאופן הניסוח של הסעיפים בהסכם, בטענה שהוא יאפשר לאוצר למסמס בהמשך את הפרק הזה ולא להעסיק את יתרת העובדים. 

 

על שאר סעיפי ההסכם בין ההסתדרות לאוצר יש הסכמה, והם: שכר מינימום של 4,500 שקל לעובדי ניקיון ושיפור תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן, כך שיזכו לפנסיה מהחודש הראשון לעבודה, לשי לחג ולהפרשה לקרן השתלמות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עומס בתחנה המרכזית בבאר שבע, הבוקר
צילום: אילנה קוריאל
נתב"ג שב לפעילות
צילום: נועם מושקוביץ
אין פקחי חניה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים