והמכונית הנמכרת ביותר בכל הזמנים היא...
פולקסווגן חיפושית, פורד מודל T או אולי בכלל שברולט אימפלה. קבלו את רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית. ותתפלאו - החיפושית רק במקום הרביעי
תעשיית הרכב קיימת כבר יותר מ-125 שנה, ובכל זאת, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בהיסטוריה יוצרה בכלל לפני שנות ה-30 של המאה הקודמת, כאשר אוכלוסיית העולם מנתה פחות אנשים, ובוודאי פחות נהגים. מדובר כמובן בפורד מודל T המפורסמת, זו שהייתה ראשונה להתגלגל מפס ייצור סדרתי, ומצליחה עדיין לשמור על מעמד בכיר ברשימה המכובדת. ובכל זאת - היא ממש לא המכונית הכי נמכרת בהיסטוריה - רחוק מכך.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- תיעוד בלעדי: עובדי הרכבת תוקפים את המנכ"ל
קבלו אם כך את הרשימה המלאה של עשרת הגדולות, תוך שאתם זוכרים פרט חשוב אחד - את הרשימה הזו אפשר לחלק לשתי קבוצות: מכוניות שיוצרו באמת בכמויות אדירות, וכאלה בהן בעיקר השם - והייעוד - המשיך הלאה לאורך השנים ללא שינוי.
מקום 10: שברולט אימפלה (14 מיליון)
המשפחתית הגדולה של שברולט מיוצרת, כמעט ללא הפסקה, מאז 1958. אותם ימים בהם הגיחה לראשונה לעולם, היו ימי השיא של תעשיית הרכב האמריקאית. כיום יש לאימפלה תפקיד משני בהרבה בקטלוג המוצרים של המותג, המסתמך יותר על דגמים קומפקטיים עם זהות חצי-קורינית (קרוז, סוניק), דגמי פנאי שונים וכמובן המאליבו הקטנה יותר.
ייצור: החל משנת 1958 ועד היום
מספר דורות: תשעה, 10 צפוי ב-2013
כמה נמכרו: 14 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 260,000 יחידות
מקום 9: פולקסווגן פאסאט (15.5 מיליון)
המשפחתית הגדולה של פולקסווגן מציגה את אחד משמות הדגם הוותיקים בקטגוריה. הפאסאט הוצגה לראשונה בשנת 1973, ומאז חלפו שישה דורות (הדור השביעי והנוכחי, אינו יותר ממתיחת פנים לשישי). הפאסאט מהווה נדבך חשוב בתוכנית הצמיחה של פולקסווגן בסין ואמריקה, לקראת הגשמת יעד הפיכתה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם.
ייצור: משנת 1973 ועד היום
מספר דורות: שישה (שבעה אם כוללים את מתיחת הפנים האחרונה)
כמה נמכרו: 15.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 397,000 יחידות
מקום 8: פורד מודל טי (16.5 מיליון)
המכונית שבזכותה - במידה רבה - כולנו נוהגים כיום ברכב פרטי, ולא משתמשים ברכבת או כרכרה עם סוס. חלוצת הייצור ההמוני הייתה מכונית זולה יחסית לרכישה, אמינה לתקופתה ובעיקר להיט מכירות אדיר בכל קנה-מידה (מחזיקה עד היום בשיא מכירות שנתי ממוצע של 868,000 יחידות בשנה). לא רע למכונית עם 20 כ"ס ושני הילוכים בלבד, אותה אפשר היה לרכוש "בכל צבע, ובלבד שיהיה שחור".
ייצור: בין 1908 ל-1927
מספר דורות: אחד
כמה נמכרו: 16.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 868,000 יחידות
מקום 7: הונדה אקורד (17.5 מיליון)
נתון המכירות של האקורד מטעה - לא רק שמדובר במכונית שמיוצרת כבר לאורך תשעה דורות (והיד נטויה), וגם גדלה עם השנים ועברה מקטגוריית הקומפקטיות למשפחתיות הגדולות, אלא שהאקורד שנמכרת באירופה וישראל למשל, כלל לא דומה לזו שנמכרת באמריקה. עם זאת, עדיין מדובר בשם דגם פופולארי ומצליח מאוד, במיוחד בארה"ב.
ייצור: החל משנת 1973 ועד היום
מספר דורות: שמונה (תשיעי יושק ב-2012)
כמה נמכרו: 17.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 449,000 יחידות
מקום 6: הונדה סיוויק (18.5 מיליון)
גם הסיוויק שנמכרת כיום היא, בלשון המעטה, לא אותו הרכב שהוצג לראשונה בשנות ה-70. הקומפקטית של הונדה גדלה וגדלה, ובגרסת הסדאן שלה דומה יותר למשפחתיות גדולות של ראשית ימיה מאשר לנוסחה המקורית. זה לא השינוי היחיד אגב: מלבד הבדלי עיצוב, הדורות השונים של הסיוויק גם נבדלו ביניהם בגרסאות שהותאמו ליבשות שונות.
ייצור: החל משנת 1973 ועד היום
מספר דורות: תשעה (רק השמיני בישראל)
כמה נמכרו: 18.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 474,000 יחידות
מקום 5: פורד אסקורט (20 מיליון)
רגע לפני שפורד הציגה את הפוקוס שכולנו מכירים, היא מכרה במשך יותר משלושה עשורים את האסקורט. מכונית שהייתה - בעיקר בראשית הדרך - הצלחה מסחררת, אך עם השנים דעכה עד שהוחלפה בשנת 2003. גם האסקורט יוצרה במספר דורות, שהחלו עם הנעה אחורית ועברו עם השנים לקדמית. האסקורט הייתה הפורד האחרונה שהצליחה בישראל באופן מרשים, לפני שעבר זיכיון הייבוא לידי דלק מוטורס. היא אף נמכרה אצלנו למשך תקופה קצרה בגרסה אירופית ואמריקנית במקביל (האחרונה נקראה אצלנו טרייסר, לטובת הבידול).
ייצור: בין 1968 ל-2003
מספר דורות: שישה באירופה, שלושה (שונים מאירופה) באמריקה
כמה נמכרו: 20 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 571,000 יחידות
מקום 4: פולקסווגן חיפושית (21.5 מיליון)
המכונית שהפכה לאייקון מוטורי, השתתפה באין-ספור סרטים ומהווה את שער הכניסה לעולם רכבי האספנות. וזה קורה לא כי מדובר בפאר היצירה (היא לא), אלא בעיקר כי יוצרו ממנה כל-כך הרבה יחידות, בלי שינויים דרמטיים למנועים או לעיצוב. החיפושית אף זכתה לעשות קאמבק במסגרת אופנת רכבי הרטרו, אך כמובן שלדגם החדש אין שום קשר מכני למקור.
ייצור: בין 1938 ל-2003 (החדשה: מ-1997 עד היום)
מספר דורות: אחד (ועוד שניים של החיפושית החדשה)
כמה נמכרו: 21.5 מיליון יחידות (ועוד 2 מיליון מהחדשות)
ממוצע מכירות לשנה: 331,000 יחידות (לא כולל החיפושית החדשה)
מקום 3: פולקסווגן גולף (27.5 מיליון)
המשפחתית הקומפקטית של פולקסווגן, ובמובן מסוים היורשת הרוחנית האמיתית של החיפושית המקורית. הגולף סימנה שינוי מחשבתי של ממש בפולקסווגן, עם מרכב האצ'בק (3 או 5 דלתות) מודרני שהשפיע על מעבר כל תעשיית הרכב לתצורה זו. מאז הדגם המקורי היו כבר שישה דורות (השישי הוא לא הרבה יותר ממתיחת פנים של החמישי), והיד עוד נטויה. הגולף מהווה גם את הבסיס למספר רב של דגמים בקונצרן הגרמני.
ייצור: החל משנת 1974 ועד היום
מספר דורות: חמישה (שישה אם מתייחסים למתיחת הפנים האחרונה)
כמה נמכרו: 27.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 724,000 יחידות
מקום 2: פורד סדרה אף (35 מיליון)
הטנדר הנמכר ביותר בעולם, וכלי הרכב הנמכר ביותר באמריקה. זהו גם אחד משמות הדגם הוותיקים ביותר בתעשיית הרכב כיום, כאשר ה-F המקורי הוצג בשנת 1948. ה-F, שמשווק בגדלים שונים (ה-F-350 שנמכר אצלנו הוא מקטגוריה גבוהה יותר, שמכונה "סופר-דיוטי"), נמכר מאז השקתו ב-12 דורות שונים.
ייצור: החל משנת 1948 ועד היום
מספר דורות: 12
כמה נמכרו: 35 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 547,000 יחידות
ובמקום הראשון: טויוטה קורולה (37.5 מיליון)
המכונית הנמכרת ביותר בעולם, ובפער מרשים (במיוחד אם מתעלמים מפורד F המסחרי), היא אולי גם אחת השנואות על חובבי רכב. וזה בעיקר מוכיח שבסופו של יום, מרבית הציבור רוצה מכונית זולה, פשוטה ואמינה, ולאו דווקא את הדבר המתקדם והמהיר ביותר. הקורולה, שמשווקת מאז 1966, היוותה את חוד החנית בהפיכת טויוטה מיצרנית יפנית זניחה, לאחת מענקיות הרכב המובילות בעולם.
מאז השקתה עברה הקורולה 10 דורות, אם כי כמעט תמיד כל צמד דגמים עוקבים מבוססים אחד על השני (כך שיש למעשה כחמישה דורות). למעט המודל T, הקורולה היא גם המכונית בעלת קצב המכירות השנתי הממוצע הגבוה ביותר בתעשיית הרכב: 815,000 יחידות בשנה.
ייצור: החל משנת 1966 ועד היום
מספר דורות: 10
כמה נמכרו: 37.5 מיליון יחידות
ממוצע מכירות לשנה: 815,000 יחידות