יאהו: 13 מיליון גרסאות לדף הבית
יאהו לומדת את הרגלי הגלישה של משתמשים ומציגה לכל אחד מהם עמוד בית שונה. באתר אינטראקטיבי שהשיקו לפני שבוע, האתר מציג באופן אסתטי וברור את הנעשה מאחורי הקלעים: איך האתר משדך בין תוכן לבין גולשים
בסוף השבוע שעבר (ד') יאהו השיק עמוד המציג באופן ויזואלי את כל מה שקורה באתר בזמן אמת. העמוד, שמבוסס על HTML5, פורש בפני הגולשים בצורה יפיפה את המתרחש מאחורי הקלעים: איך בדיוק יאהו מתאימה תוכן רלוונטי לגולשים. גולשים שנכנסים לעמוד יכולים לגלות מהם הסיפורים הפופולריים ביותר, כמה גולשים קוראים כל כתבה ברגע נתון ומי הם הגולשים שנמצאים באתר על פי פילוח של מגדר, גיל, תחומי עניין ועיר (בערים נבחרות).
מי שיכנס לעמוד האינטראקטיבי יראה שמסביב לאלמנט המרכזי צפות נקודות קטנות בצורה מעגלית. נקודות אלו מסמנות כתבות שנמצאות באתר, ואם תבחרו להקליק עליהן – תקבלו פרטים על הכתבה עצמה. העמוד האינטראקטיבי מציג את המידע באופן מרשים, אך כפי הנראה הוא נועד בעיקר להרשים ולא לשרת ככלי המקל על חיפוש כתבות מעניינות באתר.
העמוד האינטראקטיבי מאפשר לגולשים לבחור, באמצעות הקלקה, לסנן את קהל המשתמשים באתר לפי קטגוריות, ולגלות מהם התכנים הפופולריים של קבוצה מסויימת. למשל, הכתבה הנצפית ביותר היום בקרב נשים בגילאי 35-44 עוסקת בדרכים בהן ניתן לצמצם את הוצאות המשפחה. לעומת זאת, הכתבה הנצפית ביותר בקרב גברים בגילאי 18-24 המתעניינים בחדשות היא "מדוע הסרטים החדשים של מלחמת הכוכבים טובים יותר מהטרילוגיה המקורית".
כיצד יאהו יודעים את כל זה? הכל בזכות ה-C.O.R.E, מערכת מידע שפותחה במעבדות של יאהו ומאפשרת אופטימיזציה של תוכן. האלגוריתם הליבה משתלב בעבודתם של עורכי האתר והוא שמשדך בסופו של דבר בין התוכן לקוראיו. "בכל פעם שאתם נכנסים לעמוד הבית של יאהו אתם רואים עמוד שונה מזה שרואים חבריכם", נכתב בבלוג הרשמי. "למעשה, ישנם למעלה מ-13 מיליון צירופים של כתבות שיוצרים עמוד שונה בכל יום (...) ברגע שאתם נרשמים לאתר עם שם המשתמש שלכם, רמת הפרסונליזציה מעמיקה".
לפי יאהו, מערכת הקור פועלת בעיקר על תכנים בערוץ החדשות של יאהו ואזור המרכזי בראש העמוד. עם זאת, עבודת העריכה לא הפכה לחלוטין אוטומטית, והעורכים מפעילים גם את שיקול דעתם לגבי הסיפורים שיש להבליטם. לדוגמא, עורכי יאהו העלו את הידיעה על מותו של אוסמה בן לאדן לעמוד הראשי כדי שכל הקוראים יוכלו להיחשף אילה בעוד שהאלגוריתם של קור לא היה יכול לעשות זאת.
איך ה-CORE עובד?
המערכת מודדת דפוסי הקלקה של גולשים: באיזו תדירות הם מקליקים על כתבות באתר ולאיזה פלח באוכלוסיה הם משתייכים. כבר לאחר מספר ביקורים באתר, המערכת מתחילה להציג לגולש תוכן המותאם לו אישית לאחר שלמדה את הרגלי הגלישה שלו. ככל שגולש נמצא באתר זמן רב יותר, כך התוכן שיוצג לו יהיה לכאורה רלוונטי יותר. עם זאת, אחד התפקידים הלא רשמיים של הרשת היא לחשוף אותנו למידע חדש, לסייע לנו לנדוד רחוק יותר. אופטימיזציה של תוכן עושה את ההיפך הגמור: היא מעודדת אותנו להישאר בגבולות המוכרים, ולא בטוח שבטווח הארוך התנהלות כזו תטיב עמנו.
מה דעתכם: האם אתר צריך להציג תוכן מגוון או להשתדל לרצות את הגולשים? טקבקו לנו