שתף קטע נבחר

שירותי תקשורת משולבים: נערכים לשינוי בענף

השילוב בין שירותי אינטרנט, סלולר וטלפון תופס תאוצה בעולם ומגיע גם לישראל. הלקוח יקבל סל שירותים מספק אחד, על גבי תשתית אחת ועם חשבונית אחת. כך נבחר את הספק המתאים, ונשיג את המיטב מהשינוי הצפוי. מדריך

שירותי תקשורת מאוחדים (Converged Services) משנים את פני שוק התקשורת בישראל ומהווים אתגר למגזר הפרטי והעסקי. איך נערכים לשינוי ובוחרים את ספק השירותים המתאים?

 

טורים נוספים של מיכאל פנחס:

 

תחום שירותי התקשורת המשולבים תופס תאוצה בכל העולם, ומגיע לכל בית ועסק בישראל. מדובר במהלך מאוד מהיר (מהרגע שהוא מתחיל), שבו הלקוחות בכל סדר גודל, מקבלים שירותי תקשורת מאוחדים מספק אחד, על תשתית אחת ובחשבונית אחת. די ברור, שחברות הסלולר הישראליות צפויות להרחיב את סל השירותים בעקבות ההפחתה המשמעותית בהכנסות שלהן והשינויים בשוק הסלולרי עם כניסתם של מפעילי סלולר חדשים.

 

מה מהירות השינוי?

מהניסיון שנצבר במדינות רבות בעולם, מדובר בתהליך מהיר ביותר, כמעט בלתי הפיך, וחד כיווני: שירותי תקשורת מאוחדים תחת מעטפת שירות אחת ובחשבונית אחת, במחיר שפוי וזול ביותר. מדובר בנפילה חדה ומהירה של עלויות התקשורת ללקוח הקצה ושינוי סדרי עולם בשוק התקשורת, גם לפרטיים וגם לעסקים, בכל סדר גדול.

 

נציג כאן שתי דוגמאות מהעולם הרחב:

 

א. הצמיחה המהירה ביותר בעולם התקשורת: חברת OSN – One Source Networks מארה"ב היא החברה בעלת קצב הצמיחה הגבוה בעולם, 10,305% (עשרת אלפים שלוש מאות וחמש אחוזים!) בשלוש השנים האחרונות. הסיבה: חברה זו מספקת את כל שירותי התקשורת תחת מעטפת אחת (רשת וירטואלית אחת, שירות אחד, חשבונית אחת). השילוב הוא של כל שירותי הקול, ה-Data, והאינטרנט. זה כולל שירותי VoIP - Voice Over IP (כל השירותים כולל מרכזיה, קווי טלפון, פקס וכיו"ב), שירותי גישה (אינטרנט, אחסון וירטואלי, עננים וכיו"ב), כל שירותי הערך המוסף שניתן לחשוב עליהם, לרבות שיחות ועידה, אבטחה, Billing, ניהול מכשירי קצה. זאת, בכל תצורות החיבור (סיבים, אלחוט, סלולר, כבלים, נחושת). הכל במעטפת שירות אחת.

 

הבשלות של שירותי הענן וה-VoIP אפשרו לספק את השירות המתקדם והכולל ביותר שיש היום בעולם התקשורת, והלקוחות פשוט מתלהבים מזה ולכן בוחרים בהם, בקצב אדיר של הצטרפות לשירותים המוצעים והמותאמים לכיסו וצרכיו של כל לקוח.

 

ב. ההצעה האטרקטיבית ביותר בעולם התקשורת: חברת Free מקבוצת Iliad בצרפת הביאה לנפילת מחירי התקשורת ב-70% תוך שבועיים מיום כניסתה לשירות המרובע (Quadruple Play) בצרפת, שכולל סלולר. חבילת ה-Triple הוותיקה של Free עם נתב ה-Freebox המיועד לפרטיים ועסקים קטנים עד בינוניים, עולה, מאז הושקה חבילה זו ב-2002 ועד עצם היום הזה 30 אירו לחודש עבור טלפוניה נייחת, טלוויזיה (כולל דיסק קשיח להקלטות) ואינטרנט (של 100 מגה סל"ש), הכל ללא כל הגבלה. הוספת הסלולר במחיר של 15.99 אירו לחודש מספקת מעל לחבילת זו גם שיחות ניידות ללא הגבלה (בצרפת לכל יעד, ובנוסף ל-40 מדינות בעולם), מסרונים ללא הגבלה, MMS ללא הגבלה, אינטרנט ללא הגבלה (גם ברשת דור +3 ובקרוב גם בדור 4). סך כל מחיר החבילה המרובעת: 45.99 אירו לחודש, ללא כל התחייבות.

 

זו חבילת הסלולר ללא הגבלה וללא התחייבות הזולה בעולם וחבילת הקישוריות הקווית ללא כל הגבלה או התחייבות הזולה בעולם. ל-Free יש כיום כמעט 5 מיליון לקוחות ב-Triple, מהם, מעל ל-100 אלף לקוחות כבר מחוברים בסיב אופטי עד הבית. לקוחות הפס הרחב של Free, שאינם זקוקים לאינטרנט נייד, מקבלים בחינם חבילת 60 דקות שיחה ו-60 מסרונים בסלולר, ללא כל התחייבות חודשית.

 

לדברי החברה, היא מסוגלת להציע מחירים כה זולים בעיקר בגלל שעיקר מערכותיה הם בענן והלקוחות מנוהלים בעיקר דרך רשת האינטרנט.

 

כך, תחום שירותי הסלולר והאינטרנט ישנה את פניו גם בישראל במהלך 2012 ועד סוף 2013. הוא ישלים, ככל הנראה, את המהלך, על פיו תיעלם ההפרדה המבנית בין ספק התשתיות לספק האינטרנט. כיום, כשתהליכי המיזוג בין 012-סמייל לפרטנר ובין נטוויז'ן-013 לסלקום נמצאים בעיצומם, קיים צפי, שתוך כשנה עד שנתיים תיעלם ההפרדה המבנית גם בקבוצות בזק והוט-מירס. במקביל, כמה ספקים קטנים נכנסו ונכנסים לשוק זה ובכללם: אקספון-018, היל"ת (המשתפת פעולה ואולי אף תרכוש את חברת Five, תחת המותג Hallo), טלזר-019, Fast, מארס-019, Triple C, אינטרנט בינת (בשיתוף פעולה עם שאר חברות קבוצת בינת ובמיוחד בינת סמך ובינת תקשורת), תדיראן טלקום, גולן טלקום, ועוד.

 

במקביל, נכנסו לשוק ספקים חדשים לתחום הקישור בסיבים לעולם הרחב: בזק בינלאומי וטמרס טלקום, בנוסף למד-נאוטילוס, שכבר קיימת בשוק זה. כמו כן, מכרז חברת החשמל לפריסת סיבים עד הבית נמצא בתהליכים מתקדמים, עם כמה שחקנים חדשים המצפים להיכנס לזירה זו. שורה תחתונה של סקירה קצרה זו של הספקים: השוק הישראלי רוחש התארגנויות, שתצאנה לפועל במהלך השנה-שנתיים הקרובות, עם שירותים חדשים משולבים כשהחבילה המרובעת (Quadruple Play) המשלבת סלולר ותקשורת קווית מצויה במרכזה.

 

מה יציעו ספקי השירות המשולב: סלולר-תקשורת קווית-ISP?

די ברור, שהתהליך יתבצע במסלול שכבר קיים בעולם הרחב, כמצוין בדוגמאות שהובאו לעיל. שתי הקבוצות הראשונות שתצענה Converged Services הן סלקום-נטוויז'ן ופרטנר-סמייל. השירותים יהיו די דומים מבחינת הרכבם, עם דגשים כאלו ואחרים בכל קבוצה, לפי החוזקות הקיימות של החברות המצויות באותה קבוצה. בכל מקרה, מדובר בהיקף די רחב של מכלול שירותים חדשים בעולם ה-IP.

 

איך להיערך כבר כיום להתפתחויות בשוק התקשורת?

א. בכל מקרה, לא להתחייב בהתחייבויות לטווח ארוך לשום ספק תקשורת. אין להתחייב בכל מקרה מעבר לשנה אחת או לכל היותר 18 חודשים.

ב. מי שכבר מצוי בתוך התחייבויות לטווח ארוך, מומלץ שימצא את הדרך החוקית הנכונה להשתחרר מהתחייבות אלו, ללא קנסות יציאה מיותרים.

ג. לצמצם (כבר כעת) את כמות ספקי התקשורת המספקים שירות ללקוח הפרטי או העסקי. אין סיבה שלכל שירות יהיה ספק תקשורת אחר. יש לשקול להישאר רק עם ספקים הנמנים עם אותה קבוצת תקשורת.

ד. לא להסכים לקנסות יציאה מופרזים בהפסקת ההתקשרות עם הספק גם אם החשבונית החודשית של העסק גבוהה מ-5,000 שקל לחודש, מקרה בו התיקון לחוק העוסק בקנסות יציאה של משרד התקשורת אינו מגן על העסקים.

 

שורה תחתונה

כדאי לגלות צרכנות נבונה ולהגדיר מראש את הצרכים והדרישות לפני שבוחרים ספק שירותי תקשורת משולבים. המטרה היא כמובן למקסם את חיסכון בהוצאות התקשורת. מדובר בהוצאה לא קטנה, שיש לבחון אותה בצורה מקצועית: מה הפתרונות, היישומים והשימושים שמתאימים לצרכים, מה מבנה העלויות ועוד. אין כל סיבה לא לבצע תיחור בין הספקים כבר כעת. השוק רווי מתחרים והכוח אמור להיות בידי הלקוח.

 

הכותב, מיכאל פנחס, הוא מהנדס תקשורת Telecom Experts  - "המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים