שביתת הרכבת החלה: "נלחמים על הגב שלנו"
בשעה 23:04 ניתן האות, כאשר הרכבת האחרונה יצאה ממודיעין. הנהלת הרכבת וחברי הוועד מתווכחים על מיקור חוץ, ורבבות הנוסעים ישלמו את המחיר. נציגי הוועד מאיימים: "נשבית את הרכבות עד הודעה חדשה". הנוסעים חסרי אונים: "המדינה חייבת להתערב"
ארבעה קטרים יעכבו מדינה שלמה. העיצומים הצפויים הבוקר (יום ג') בפעולת קווי הרכבת נגרמו, לפחות על פי ההצהרות הרשמיות, כתוצאה מהסכסוך המתמשך בין הנהלת הרכבת לחברי הוועד, והנוסעים, כרגיל, משלמים את המחיר מבלי לדעת מדוע. החלטת בית הדין בנושא אינה מכובדת, והוא צפוי להתכנס רק במהלך היום. בינתיים, חברי הוועד מבטיחים: נשבות עד שההנהלה תתעשת.
תקועים על הפסים - כותרות אחרונות ב-ynet:
עוד בערוץ החדשות:
"אני מתוסכלת בצורה שלא תיאמן", סיפרה ל-ynet מורן, צעירה מכפר יונה בשנות ה-20 לחייה שיצאה אמש לביתה מתחנת תל אביב מרכז. "יש לי חופשי חודשי, אבל אף אחד לא מפצה אותנו, אין עם מי לדבר על השביתות שמתרחשות כל הזמן. החודש הוצאתי מאות שקלים על חניות ודלק. מתנהגים אלינו בצורה נוראית, אבל גם אם יתעללו בנוסעים, הם ישובו כי יש מקומות שפשוט אין פתרונות אחרים. המדינה צריכה להתערב ולמצוא פתרון".
תושב מישור החוף שנוסע למרכז באופן קבוע הוסיף כי "צריך להוציא חוק שיהיה אסור להם לשבות. זה פוגע בעיקר בשכבות
החלשות, אבל אין ברירה. אני אמשיך לנסוע ברכבת כי אני חייב".
אור, חייל שנוסע על קו תל אביב-חיפה, דווקא הביע תמיכה במאבק חברי הוועד ואמר: "זה לא תקין, אבל אם זה יביא לתפקוד טוב יותר של הרכבות, אני מוכן לספוג את זה". חיילת אחרת מאזור תל אביב לא הראתה סימני הפתעה ואמרה לעומתו כי "הם כל הזמן עושים את זה, זה ממש מעצבן. אין לנו ברירה אחרת ודרך אחרת להגיע לבסיס. הבעיה היא שיש חברת רכבות אחת בארץ".
בעוד לימור בת ה-28 מתל אביב קראה לאזרחים להעדיף את האוטובוסים על פני הרכבות וטענה ל"בכיינות" מצד השובתים, נוסעים רבים הביעו כעס לשמע הבשורות. "זה שוב קורה", אמרו בזעם. "תמיד יש איחורים, תמיד יש שיבושים. השביתה תפגע בנו", אמר נוסע צעיר.
על פי גורמים בוועד העובדים של הרכבת ששוחחו עם ynet, "המצב שהנוסעים נפגעים לא פשוט לנו. אנחנו לא אוהבים את השביתה הזו, אנחנו לא בעד שביתות, אבל התפישה שלנו היא שמי שפוגע בעובדים זו ההנהלה האטומה, שמנהלת מולנו מאבקי כוח לא לגיטמיים, הם אלה שמנהלים את המאבקים על גב הנוסעים".
לדבריהם, "נהיה בשביתה עד שההנהלה תתעשת ותבין שהיא חייבת לדאוג לעובדיה. הם פוגעים בציבור, הרכבת היא של הציבור".
עלי חמודי, סטודנט שנסע על הרכבת האחרונה שיצאה ממודיעין, אמר כי "אני נפגע מהשביתה בזמן האחרון הרבה כי אני צריך להגיע יום-יום מעכו לתל אביב. כנראה שבמדינה הזו רק דרך שביתות משיגים דברים".
לימור, נוסעת נוספת, סיפרה כי "כולנו נפגעים. אתה תקוע, אתה לא יודע אף פעם מתי אתה יוצא ונכנס ומתי תגיע. כבר מזמן איבד ועד עובדי הרכבת את הלגיטימיות שלו מבחינתי. זה כבר לא מעניין בכלל בגלל שאתה דופק כמות כזו ענקית של אנשים שמעניינים לך את הסבתא, אז למה שאתה תעניין אותם. זה עבר את הגבול. אני מציעה שיפסיקו לעשות מלחמות על הגב של האנשים".
אדווה, לעומתם, קשרה את המאבק הנוכחי למתרחש בחברה הישראלית על רקע המאבק החברתי. "אני חושבת שזה עוד נורה בשבילנו לעניין שהוא הרבה יותר מהותי, שזה האחדות שלנו בכלל בעם ישראל. אנחנו צריכים להפסיק להיאבק אחד בשני - אם זה ההנהלה והעובדים ואם זה בתחומים אחרים. אנחנו צריכים להגיע למצב שאנחנו עובדים יחד, בשיתוף פעולה, ואז גם לא נפגע אחד בשני וניפגע".
לאון, נוסע נוסף, סיפר כי "אני ואשתי היינו צריכים בבוקר לנסוע לבקר את חמותי, אבל מיד כששמענו שיש שביתה היינו צריכים לארוז את המזוודה תוך 10 דקות ולרוץ לתחנת הרכבת לתפוס את הרכבת האחרונה. אני חושב שזה איום ונורא. הגיע הזמן שמישהו יעשה פה סדר בכל העניין הזה של עובדי הרכבת. זה לא יכול להיות שהם משביתים מתי שהם רוצים. לא יכול להיות שאין שום פיקוח. איפה מבקר המדינה כשצריך אותו?", שאל.
מוקדם יותר אתמול, הודיעו הוועד וההסתדרות על השבתת תנועת הרכבות בכל הארץ מהלילה. הרכבת האחרונה יצאה ממודיעין ב-23:04, ואחריה הופסק השירות. ההודעה פורסמה בעיצומו של מאבק משפטי מתמשך בין הנהלת הרכבת לעובדיה על מיקור חוץ של תחזוקת קרונות חדשים לחברה המייצרת אותם.
ההנהלה פנתה לבית הדין וביקשה להוציא צווי מניעה נגד העובדים ולהכריז כי הוועד מבזה את החלטתו לשוב לעבודה. במקביל, נוסעים רבים בתחנות הרכבת השונות בתל-אביב התבשרו על ביטול מיידי של נסיעות שתוכננו לצאת לכפר סבא ולהוד השרון. כך נפגעו שוב נוסעים רבים כתוצאה מהשיבושים - לאחר שבשעות הבוקר מצאו עצמם מאות אלפי בני אדם "חסרי אונים ואסירים" במאבק הפנימי, כהגדרתם.
בהנהלת הרכבת הבהירו כי "נציגי הוועד והעומדת בראשם מוכיחים שוב כי לקוחות החברה משמשים עבורם אך ורק כבני ערובה במאבקם למנוע את הקדמה ברכבת ישראל. כלי השביתה של עובדי הרכבת הפך לזול ומזלזל ואנו מגנים בכל תוקף את המהלך האגרסיבי וחסר האחריות של ועד עובדי הרכבת כלפי הציבור הישראלי".
החיילים והסטודנטים הנדרשים לשירותי האוטובוסים בימי ראשון וחמישי לא יוסיפו על העומס הצפוי וחברות האוטובוסים מודעות להשלכות השיבושים. מנכ"ל חברת מטרופולין, אילן קרני, אמר: "אנחנו לא צופים עומס גדול, אבל אנחנו ערוכים
לתת תגבור במידה ונחוש כי העומס רב".
מאגד נמסר כי החברה פועלת בתפוקה מלאה בכל הקווים ואין לה יכולת לתגבר או להיערך על פי "הצרכים של הרכבת". בהנהלת אגד ציינו כי גם כך מסיעה החברה מעל למיליון נוסעים ביום. "החל מהשעה 9:00 בבוקר נוכל לתת תגבור בקווים המקבילים לקווי הרכבת אך אם אכן יחליטו ברכבת לשבות, צפויים עומסים כבדים בשעות המוקדמות יותר", נמסר מהחברה.