המירוץ למירוץ לארנונה
מבוסס על סיפור אמיתי: שני הסטודנטים שפיתחו את הקווסט שכובש את הרשת מדברים על התהליך בדרך למשחק
המירוץ לארנונה, קווסט ישראלי אודות יגאל, סטודנט ירושלמי שמתמודד עם מנגנונים בירוקרטיים, בעלי בית אנטיפתיים ושותף חסר תועלת, כובש את הרשת. הוא עשה זאת הודות לאיכות ההנפשה המרשימה שלו, וחוש ההומור המקומי שמזכיר מאוד את טירוף משחקי ההרפתקאות של לוקאסארטס משנות התשעים.
עוד ב-games:
את המשחק יצרו שני תלמידי אנימציה בבצלאל, אורן רובין ואלון סימון בתור פרוייקט הגמר שלהם והם כאן כדי לספר את הסיפור מאחורי המשחק.
למה בחרתם כפרוייקט גמר באנימציה דווקא ליצור משחק?
הבחירה במשחק מחשב נבעה מהזיקה שלנו למשחקי הקווסטים הישנים (Day of the Tentacle, The Neverhood, Monkey Island ורבים אחרים) אך עוד לפני זה, זה קרה בגלל קורס קטן של משחקי מחשב שלקחנו בשנה ג' ומשחקון קצרצר שיצרנו במסגרתו על בחור שמגיע לתחנת דלק ופשוט חייב להשתין, אך מגלה לתדהמתו שבשירותים הציבוריים יש נהג משאית גדול ושמן שהוא צריך להעיף קודם. זה משחק קצרצר של 5-15 דקות, אבל הוא דחף אותנו ללכת שונה מכולם ולעשות משהו אינטראקטיבי יותר. בסופו של דבר זה היה סוג של חלום בעבורנו ליצור משחק כמו שבעבר שיחקנו ואהבנו.
מההיכרות שלי עם פרוייקטי עבר אני לא מודע למשחק מחשב קודם שהגיע מהמחלקה לאנימציה, אבל יכול להיות שאני טועה. הסגל תמך בנו למרות שבהתחלה היה לנו קשה להיסגר על הכיוון של המשחק - דבר שהגענו לתמצות ומיקוד שלו בזכות המנחה שלנו, אייל סורק.
כמה זמן ארך פיתוח המשחק ומה היו האתגרים העיקריים שהייתם צריכים להתגבר עליהם במהלכו?
צריך לזכור שזה פרוייקט ללא תקציב ומכאן רבים מהמכשולים בדרכו לסוף מוצלח - שהעיקרי ביניהם היה מתכנת. במהלך השנה הרביעית שלנו בבצלאל (לפני שנתיים וחצי) סגרנו את רוב האנימציה, התסריט, המוזיקה והדיבוב. את מה שנותר מהאנימציה סיימנו בערך חודשיים שלושה לאחר סיום הלימודים ואז נתקענו בתכנות. למתכנת/חבר רועי קרמר, שתכנת לנו את "חייב להשתין" ואת גרסת הדמו של "המירוץ לארנונה" שהצגנו בתערוכה בבצלאל, כבר לא היה את הזמן הפנוי הדרוש לעבודה על המשחק המלא.
ניסינו פעם אחר פעם למצוא מתכנת אבל לשווא, בעיקר בגלל שלא ממש היה לנו כסף לשלם עבור העבודה. באותה תקופה התחלנו לעבוד כשכירים והפרוייקט שלנו נכנס להקפאה כמעט מוחלטת למשך שנה וחצי. אורן סיים לאחרונה לעבוד במקום שבו ביליתי את השנה וחצי האחרונות (סטארט-אפ, נגמר הכסף...) והחליט לקחת את עבודת התכנות עליו. למרות שלא היה לו ידע מוקדם הוא צלח צלחתי את עבודת התכנות.
מאחר ושניכם אנימטורים, איך פעלה חלוקת העבודה ביניכם?
שווה לחלוטין - לאחר שנסגרנו על סגנון העיצוב עשינו חלוקה רנדומלית של כל העבודה. פתחנו דף וורד שפירט את כל נכסי הגרפיקה-הנפשה שהמשחק צריך ובחרנו במהירות מה כל אחד עושה.
מה היו מקורות ההשראה שלכם מלבד, כמובן, החיים בירושלים?
דבר ראשון התהליך הריאלי לגמרי הדרוש לקבלת הנחה בארנונה: הוא מופיע במשחק כמו שהוא ואפילו החסרנו כמה טפסים שצריך להביא, אישור עורך דין לדוגמא. הדמויות - יגאל, צחי השותף, הילד התמים שמנסה להכנס לעירייה - מבוססים על חברים שלנו, בעל הבית הוא אחד לאחד הבעל בית שהיה לי, שדרש לדוגמא לשלם לו את שכר הדירה לא לחודש או חודשיים אלא חצי שנתי ובמזומן, כלומר סכום אסטרונומי בעבור סטודנט (יש את זה בפירוט חוזה הדירה במשחק). לסיום, התולעת המהפכנית לקוחה מ"חייב להשתין".
הייתם רוצים לעשות קווסט ארוך וגדול יותר?
ללא ספק היינו רוצים לפתח משחק קווסט ארוך יותר, איכותי ומאתגר, אך ברור לנו שלהתחייב להפקה גדולה כמו זו ואפילו יותר ללא תקציב זה משהו שלא יקרה. אם נראה שיש ביקוש/קשרים שיכולים לעזור לנו לגייס תקציב להרפתקה נוספת אז נשמח ללכת לשם, אם לא אז כנראה נמשיך את חיינו בתור מעצבים/אנימטורים, בסופו של יום אנחנו פתוחים לכיוונים שונים ומגוונים.