שתף קטע נבחר

שופרסל מסלקת את המשביר מ"תו הזהב"

ענף הקמעונאות מתחמם לקראת פתיחת הרשת החדשה של המשביר - "קוסט 365". בתגובה להפיכתה למתחרה, הוציאה רשת שופרסל את המשביר מ"תו הזהב" המפורסם שלה. הנזק לכיס של המשביר - 50 מיליון שקל

נמשכים החיכוכים בין שופרסל למשביר לצרכן, על רקע כוונת המשביר שבשליטת רמי שביט להשיק עד סוף השנה רשת דיסקאונט שתתחרה בשופרסל בתחום המזון.

 

מזה שנים רבות המשביר לצרכן כלולה בתווי הקנייה של שופרסל, "תו הזהב", אך לא עוד: ל"כלכליסט" נודע כי שופרסל והמשביר אמנם חתמו באחרונה על חוזה חדש המשמר את המצב הקיים, אך החוזה מסתיים עוד לפני ראש השנה - סמוך למועד ההשקה המתוכננת של קוסט 365, רשת המזון החדשה של המשביר. המשמעות: המשביר לא תיכלל בתווי הקנייה של שופרסל שיחולקו לקראת ראש השנה.

 

שופרסל שבשליטת נוחי דנקנר היא קמעונאית המזון הגדולה בישראל. בסוף 2011 פג החוזה שהסדיר את הכללתה של המשביר ב"תו הזהב" של שופרסל, אבל כאמור רק באחרונה הוא חודש. גם בשופרסל וגם במשביר לא מכחישים כי המתיחות נוצרה על רקע כוונת המשביר להיכנס כשחקן נוסף בשוק קמעונאות המזון.

 

ההפסד הצפוי למשביר - 50 מיליון שקל

הסכום המצרפי של תווי הקנייה המחולקים לקראת ראש השנה ופסח עומד על כ־2.5 מיליארד שקל בשנה. רוב הסכום מופנה לרשתות המזון. במשביר טוענים שאחרי שוק המזון הם נמצאים במקום השני מבחינת היקף המימושים של תווי קנייה.

 

מדי שנה נעשות במשביר רכישות באמצעות תווי קנייה שונים בסכום של כ־200 מיליון שקל. במשביר מעריכים כי הפסד התווים של שופרסל יגרע 50 מיליון שקל מהיקף ההכנסות השנתי של הקבוצה. לשם השוואה, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 עמדו הכנסות המשביר (כולל ניו פארם) על 1.4 מיליארד שקל.

 

שופרסל ורבוע כחול הם הגורמים המרכזיים בשוק תווי הקנייה; הרחק אחריהם נמצאת כמעט חינם. במשביר שקלו בעבר להנפיק תווי קנייה, אך היוזמה כבר לא עומדת על הפרק.

 

לקראת זעזוע בענף

הכניסה המתוכננת של המשביר לשוק קמעונאות המזון ברבעון האחרון של 2012 צפויה לזעזע את הענף. במשביר מייעדים את הרשת החדשה למכור מוצרים במחירים מוזלים מאוד ואולי אפילו במחירי עלות - לאותם חברי מועדון שישלמו סכום חד־פעמי עבור הזכות לקנות ברשת. מדובר במודל פעילות דומה לזה של רשת קוסטקו האמריקאית, אלא שהמודל טרם נוסה בשלמותו בישראל.

 

לטענת העוסקים בענף, הסיבה לכך שהמודל בוצע רק חלקית היא שהלקוח הישראלי אינו נוטה לקנות מזון באריזות ענק, כנהוג בקוסטקו. במשביר מודעים לכך, ולכן ככל הנראה לא ייצמדו למודל האמריקאי אלא ינסו להתאים אותו להעדפות הלקוח הישראלי.

 

מנכ"ל המשביר אסף בן דב מסר בתגובה כי "ברגע שהודענו על הקמת רשת מזון, שופרסל הודיעה על ביטול החוזה שכלל אותנו ב'תו הזהב'. בפסח אמנם יחודשו תווי הקנייה, אבל שופרסל ביקשה להפסיק את ההסכם ערב פתיחת רשת המזון שלנו. אנחנו מעריכים ומקווים ששופרסל תמשיך לכבד את התו לטובת הלקוחות. אנו מקווים שנמשיך - כפי שהיינו במשך עשרות שנים - להיות חלק מ'תו הזהב'".

 

מרשת שופרסל נמסר: "אין תגובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מחיר התחרות. המשביר לצרכן
צילום: יניב סופר
מומלצים