שתף קטע נבחר

 

ביקורת: Kingdoms of Amalur Reckoning

צבא של בני אלמוות מתכוון לטהר את העולם מבני תמותה - אבל לא כל הצרות של ממלכת אמאלור מגיעות מכיוון הסיפור

Kingdoms of Amalur: Reckoning הוא משחק תפקידים עולם פתוח שמגיע מ"אולפני 38", אולפן שהקים שחקן הבייסבול לשעבר קורט שילינג - מספר 38 ברד סוקס. בעוד השאיפה המקורית ועדיין המכוונת של שילינג היא ליצור משחק תפקידים המוני עם קרב מרגש יותר ממה שמקבלים ב-WoW וחיקוייו, בתור שלב ראשון הוא הפנה את משאביו ליצירת משחק עולם פתוח עלילתי לשחקן יחיד, מדרגה בדרך למשחק ההמוני. Kingdoms of Amalur מזמין את השחקנים לפגוש לראשונה את עולם הפנטזיה האפי שמתוכנן ל-MMO, ושאנשים כמו ר.א. סלבטורה וטוד מקפרליין עזרו לעצב מתוך ערפילי הדמיון.

 

עוד ב-games:

 

ה-Anti-chosen

לעולם המשחק של Reckoning יש אובססיה עם מושג ה"גורל". תושבי העולם צועדים בסך במסגרת תוכנית קוסמית קבועה מראש, והגלגל כל פעם מגיע לקצה סיבובו - וחוזר חלילה בדיוק באותו המסלול. הדמות שלכם, שנקרעת החוצה מהמעגל הזה כאשר מכונה מסתורית מחזירה אותה לחיים, היא הסיכוי היחיד של העולם להיחלץ מהעקבות של עצמו לקראת איזשהו עתיד עם תקווה.

  

 
המעמד המטאפיזי המיוחד של דמותכם מאפשר למשחק להציב את השחקן מייד במרכז האירועים, ולהעניק משקל יתר לכל החלטה ובחירה שלו. זה לא יהיה משחק תפקידים מודרני בלי דילמות וחופש בחירה.

 

למרות השאפתנות של Reckoning בבניית עולם גדול ועתיר תוכן, אותו הוא מנסה להציג כעולם משחק פתוח וחסר גבולות, התוצאה הסופית היא פחות עולם פתוח בסגנון משחקי Elder Scrolls ויותר קבוצה של אזורים פתוחים בגודל פחות מרשים המחוברים בנתיבים צרים. זה לא שיש כאן מעט שטח לחקור: העולם יותר מגדול מספיק כדי לעודד חקירה וגילוי החדש והסודי, אבל בניגוד ל-Skyrim, אין כאן אופקים פתוחים שאתם יודעים שתוכלו עם קצת מאמץ להגיע לכל נקודה בשדה הראיה שהם מאפשרים לכם.

 

החלטות דיומא

ההבטחות של Reckoning לגבי חופש הבחירה וההכרעה של השחקן מקויימות גם הן, כמו העולם הפתוח, בערבון מוגבל. תוכלו להחליט לצדד בדמות כזו או אחרת ובצד הזה או השני של קונפליקט, והבחירה שעשיתם תשפיע על זמינותן של דמויות ומשימות משנה בהמשך, אבל השינויים תמיד מינוריים. אירועי עלילה מרכזיים לא יושפעו על ידיכם כלל, זאת אומרת נחלצתם מהגורל המחניק של עולם Amalur כדי ליפול לשלשלאות הגורל שכתבו לכם תסריטאי Amalur...

 

כאמור, מבחינת כמות התוכן עשו מפתחי Reckoning עבודה מרשימה. מספר משימות הצד שתוכלו לקחת על עצמכם עצום, אם כי ברובן לא הושקע המון דמיון, קצת כמו ב-MMO הממוצע: מעבר לתבנית הכללית של "לך תביא לי את החפץ X" או "הרוג Y מפלצות מסוג Z" הן לא מאופיינות בצורה מאוד עשירה או מקורית, למרות שהן ישלחו אתכם למקומות מגוונים למדי בנופים שלהם (גם אם לא במכניקות המשחק). כשתיכנסו למבוכים, יותר ממאה כאלה, תגלו שהם לא מציגים לפניכם סוגים חדשים של אתגרים הדורשים לימוד ואולי סט אחר של מיומנויות - אלא פשוט מפלצות נוספות להרוג.

 

Loot מול קרפטינג

כדי לספק לכם עוד פעילויות צד המשחק תומך במערכת יצירה (קראפטינג) שמאפשרת לכם לרקוח שיקויים ולחשל ציוד ונשקים חדשים. תוכלו, כמו ב-Skyrim, גם לתת שמות לפריטי הציוד שתיצרו, כך שכן, הרבה מפלצות מתו על חוד "חרבו האגדית של אלכס". המערכת אינטואיטיבית ללימוד ופשוטה לשימוש: למשל, אם מצאתם צמח בצבע אדום – כנראה הוא יאפשר לכם לרקוח שיקוי שיגדיל את מד החיים שלכם או את קצב התחדשותו.

  

 
הבעיה עם מערכות קראפטינג זה לאזן בין מערכת שחייבים להשתמש בה כדי להתקדם - אחרת פשוט לא יהיה לך הציוד שמאפשר לך להתמודד עם שלבים מתקדמים יותר של המשחק - ובין מערכת שולית לגמרי להצלחה במשחק, כזו שלא יוצרת ציוד טוב יותר - או שונה - מזה שאתה פשוט מוצא על ידי חיטוט בתיבות ובגופות. Reckoning נופל לנקודת הקיצון השניה, וכמויות ואיכות ה-Loot בו הופכות את הקרפטינג לפעילות מיותרת מבחינתי. אולי זה שונה בסגנונות משחק אחרים מאוד מזה שלי.

 

עתיר צבע, דל רגש

העיצוב הגרפי של עולם המשחק יורה לעצמו ברגל כאשר מדובר במאות הדמויות שמאכלסות אותו, כי מחסור בהבעות פנים והנפשה כללית הופך אותן לרובוטיות למדי. כן, הבנתי שהעתיד כבר קבוע מראש עבור כולכם וכל עניין הגורל שאין לחמוק ממנו, אבל לפחות תראו קצת עניין בשיחה איתי, ולא, להניף את אחת הידיים באוויר מפעם לפעם לא נחשב. הדיאלוגים דווקא יכולים להיות כתובים היטב ומעניינים, אבל כשהם יוצאים מפיהן של דמויות שמעוצבות בצורה מלאכותית והרבה פעמים גם סטריאוטיפית, כמו ב-Reckoning, קשה ממש לקחת אותם ללב.

 

למרות שעולם המשחק, כאמור, לא מאוד פעיל או מפעיל מבחינה רגשית, לפחות מבחוץ הוא מיוחד ויפייפה. השימוש בצבעים בוהקים מחיה את מגוון הסביבות והמפלצות הביזאריות שיתנפלו עליכם במהלך המשחק, והעולם הזכיר לי לא מעט את זה של פייבל, רק בטון רציני יותר.
 

נולד לקרב

אם יש רגש במשהו כאן, הוא בקרבות. מפתחי Reckoning הדגישו לאורך כל קמפיין קידום המכירות של המשחק שהרבה ממאמצי הפיתוח הושקעו במערכת קרב לא אופיינית למשחק תפקידים, כזו שתיראה ותזרום כמו משחק פעולה טוב מגוף שלישי. זה משתקף היטב בצד הויזואלי של הקרב: תנועות הלחימה, מהלכי הסיום ואפקטי הקסמים מספקים מאוד. אפשר ממש לראות את הדמויות אוספות את כל כוחן על מנת להניף חרב ענקית, או מתעלות זרמי אנרגיה כבירים כדי לשגר כדורי אש לוהטים מהידיים.
 
 
מבחינת תחושת הכוח, זריזות התגובה, הסיפוק המיידי מכל מכה וקסם - מערכת הלחימה של Reckoning היא בין הטובות שראיתי במשחקי תפקידים. המשחק מספק מבחר יפה של יכולות קרב לנסות על ערב רב של יצורים מכל הגדלים, והחולשה היחידה כאן היא רמת אתגר נמוכה מדי. האויבים אמנם גדלים ומתחזקים, אבל כך גם הדמות שלכם - והקרב לא הופך ערמומי או תובעני יותר, מה שאויבים החמושים ביכולות בלתי שגרתיות היו יכולים לספק.

 

מערכת פיתוח הדמות הזכירה לי את משחק התפקידים ההמוני Rift דווקא. תוכלו לבחור יכולות לשדרוג תוך התקדמות מקבילה במעלה שלושה עצי יכולות, האחד מיועד ללוחמים, השני לקשתים והשלישי לקוסמים. בכל שלב במשחק גם תוכלו לאפס את היכולות שרכשתם ולבנות דמות שונה לחלוטין במספר דקות, גמישות שאפשרה לי להתחיל לשחק כלוחם-מרפא שלא מסב הרבה נזק אבל בעודו מנפנף חרב ביד אחת חובש את עצמו עם השניה; לעבור להיות קוסם אש שמחסל את אויביו לפני שהם מצליחים לסגור את המרחק אליו, ואז לשנות שוב קריירה ללוחם כבד עם חרב בכל יד, וזאת בלי להתחיל את המשחק מהתחלה.

 

הצלחה מסוייגת

Kingdoms of Amalur: Reckoning, בתור משחק ראשון של אולפני 38 ובתור IP חדש, מרשים בהיקפו ובקרבותיו, שמשלבים בין מרכיבי האקשן והתפקידים בצורה מוצלחת שלא הושגה בעבר, לפחות לא בסדר הגודל הזה. איפה שהוא מועד ולא מצליח לטפס לראש פודיום משחקי התפקידים זה בעולם המשחק שלו, שמעבר ליופיו החיצוני אף פעם לא מתעורר לחיים. יש פה את התבנית לעולם פנטזיה אפי ללא היחוד והרגש שיהפכו אותה ליותר מזה, והשחקן נותר עם המרכיבים הממכרים שטחית של משחק תפקידים - איסוף Loot, חיזוק הדמות, השלמת משימות - אבל בלי המעורבות שתגרום לו לרצות ללמוד יותר על העולם הזה ולהילחם בעבור עתידו.

  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים