משבר בפיז'ו-סיטרואן: נאלצים למכור נכסים
יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה הפסידה לא פחות מחצי מיליארד יורו בששת החודשים האחרונים של 2011. כעת היא מתחילה למכור נכסים יקרי-ערך כדי לממן את המשך הפעילות
קונצרן הרכב PSA (פיז'ו-סיטרואן) מודיע על מכירת נכסים בשווי של 1.5 מיליארד יורו (7.3 מיליארד שקל). הסיבה להודעה הדרמטית נעוצה בדו"ח כספי מאד מאכזב של יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה, לפיו הפסידה חצי מיליארד יורו (2.4 מיליארד שקל) במחצית השנייה של 2011, זאת לעומת רווח של כ-100 מיליון יורו (490 מיליון שקל) בתקופה המקבילה ב-2010.
פיז'ו צפויה על-כן למכור את אחד מנכסיה המכניסים ביותר, החשוב גם לתפעול עסקי המכוניות שבבעלותה - חברת הלוגיסטיקה גפקו (Gefco), המשנעת את מכוניות היצרנית מהמפעלים לסוכניה בכל העולם.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- הרכבת מתעללת בציבור, ושר התחבורה נעלם
כדאי לזכור כי פיז'ו תלויה באופן בעייתי בשוק האירופי, המתכווץ כיום עקב המשבר הכלכלי שפגע במספר מדינות בגוש המערבי. בניגוד לחלק ממתחרותיה, יותר ממחצית (52%) המכוניות שמכרה ב-2011 שווקו במדינות אירופה, כשליש מהן במדינות שנפגעו קשה במשבר - איטליה, צרפת וספרד.
מותגי הקונצרן הצרפתי סבלו מצניחה של 9% במכירות בשנה החולפת, לעומת ירידה של כאחוז בלבד בכלל השוק. כתוצאה מכך איבדה היצרנית אחוז מנתח השוק שלה באירופה. גם ערך מניות היצרנית צלל בשנה האחרונה, בלא פחות מ-50%, הירידה הגדולה ביותר מבין מניות הרכב האירופיות.
בפיז'ו מקווים כי מכירת הנכסים תאפשר לקונצרן לממן את פעילותו מחוץ לאירופה. היצרנית נאלצה להשהות לפני זמן קצר את העבודות להקמת מפעל ייצור בהודו, משווקי הרכב הגדולים והחשובים בעולם, וביטלה את השתתפותה במירוץ ה-24 שעות של לה-מאן, ענף ספורט מוטורי יוקרתי בו זכו הצרפתים להצלחה מרשימה בעבר.
ב-PSA מקווים כי נתוני חודש ינואר, הכוללים לפי דיווחים לא-רשמיים צמיחה של 10% במכירות מותגי פיז'ו וסיטרואן בצרפת, מהווים סימן לבאות גם בשווקים נוספים, וישברו את מגמת הירידות שהגיעה לשיאה בדצמבר, עם התרסקות של 60% במכירות המותגים בצרפת.