שתף קטע נבחר

מטוס האימון הבא של חיל האוויר - איטלקי

משרד הביטחון העדיף את ה-M-346 של אירמקי מאיטליה על ה-T-50 של דרום-קוריאה. ישראל תרכוש כ-30 מטוסי אימון והדרכה בעלות מיליארד דולר, איטליה התחייבה לעסקת גומלין

מטוס האימון הבא של חיל האוויר יהיה מתוצרת איטלקית. כך החליט היום (ה') משרד הביטחון, שבחר במטוס M-346 של אירמקי מאיטליה, לאחר "קרב אווירי" עם המתחרה מדרום-קוריאה, T-50, של חברת KAI. היקף העסקה נאמד ביותר מממיליארד דולר, בהם תרכוש ישראל כ-30 מטוסי אימון והדרכה חדישים ומתקדמים, שיגיעו ארצה בשנים 2014-2015.

 

בתמורה, התחייבו האיטלקים לבצע עסקת גומלין עם התעשיות הביטחוניות הישראליות, במסגרתה יירכשו מערכות לוויין ומטוסי ריגול באותו הסכום. גורמים ביטחוניים הבהירו כי המצב הכלכלי באירופה בכלל ובאיטליה בפרט נלקח בחשבון, והוברר באופן חד משמעי כי ביטול עסקת הגומלין יביא גם לביטול רכישת מטוסי האימון. הם ציינו שתהליך הבחינה נמשך מספר חודשים, ובמהלכו ביקרו בכירי משרד הביטחון ודרגי העבודה כמה פעמים בשתי המדינות.

 

המטוס הנבחר. התחייבות לעסקת בסדר גודל דומה (צילום: CC MilborneOne) (צילום: CC MilborneOne)
המטוס הנבחר. התחייבות לעסקת בסדר גודל דומה(צילום: CC MilborneOne)

 

היום מסרו במשרד הביטחון לעמיתיהם הקוריאנים והאיטלקים את ההודעות על הזוכה במכרז, שהתפרסם לפני שלוש שנים. צוותים מיוחדים של חיל האוויר המליצו על המטוס האיטלקי, לאחר בחינה ממושכת, והבחירה תובא בקרוב לאישור ראש הממשלה ושר הביטחון. המטוס הנבחר יכול להכיל שני אנשי צוות. אורכו 11.49 מטר, רוחב כנפיו מגיע ל-9.72 מטר, גובהו 4.76 מטר והוא יכול לשאת משקל של כ-6.7 טון ולהגיע למרחק של 1,890 קילומטר ללא תדלוק.

 

"בתום תהליך בחינה רחב ומקיף, הוחלט כי ההצעה האיטלקית היא העדיפה והיעילה ביותר למשרד הביטחון הישראלי, בעיקר בשל התאמתו של מטוס האימונים האיטלקי לצרכי חיל האוויר, מחירו, תנאי העסקה וההתחייבות המקיפה לעסקת גומלין משמעותית למערכת הביטחון הישראלית", אמר מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני.

 

המטוס הקוריאני. בישראל דוחים את טענות המפסידים (צילום: CC Mirror5 ) (צילום: CC Mirror5 )
המטוס הקוריאני. בישראל דוחים את טענות המפסידים(צילום: CC Mirror5 )
 

 

גורם בטחוני ישראלי הוסיף כי "טייסים שלנו ביצעו עשרות גיחות במטוסי האימון שנבחנו, הן בדרום קוריאה והן באיטליה. נבדקו פרמטרים רבים, בעיקר איכות ההדרכה, בטיחות המטוס והמחיר. טייסי ניסוי, בהם טייסים בכירים ומדריכים, בדקו את שני המטוסים בתיאוריה, על הקרקע ובאוויר, ובמעלה הדרך התברר לנו שעלות התפעול של המטוס האיטלקי זולה יותר, מעבר ליתרונותיו המקצועיים".

 

עוד בחדשות ynet:

 

במערכת הביטחון דרשו מהאיטלקים הבהרות לגבי התרסקות מטוס האימון שלהם בדובאי לפני מספר חודשים, ובתחילה נראה שהתאונה עלולה להשפיע באופן ניכר על תוצאות המכרז. "קיבלנו מהם את כל הנתונים, התמונות ודו"ח חקירת התאונה, והתברר שמדובר בתקלה במערכת חשמל של מטוס שהוא אבטיפוס ולא מטוס מפס הייצור הסדרתי", הסבירו הגורמים. "זו הייתה תקלה שאופיינית רק לאבטיפוס ולא רלוונטית לקו הייצור". הגורמים הביטחוניים הודו כי גם לעובדה שלמטוס הקוריאני יש שעות טיסה רבות בחיל האוויר המקומי, בניגוד למקבילו האיטלקי, היה משקל בבחירה.

 

הבחירה התקבלה באכזבה ובכעס בסיאול, אבל במערכת הביטחון לא מאמינים כי הקוריאנים יפסיקו את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל: "אנחנו מקווים מאוד שלא נגיע למצב הזה. הייתה תחרות ובכל תחרות יש צד שמפסיד. פעלנו איתם בשקיפות מלאה, נתנו להם שתי דחיות במהלך ההתמודדות, וקיבלנו מהם רק מזכר כוונות לגבי עסקת הגומלין, מסמך שאינו מחייב לגמרי, ותלוי בין היתר באישורים מהממשל. לאורך כל הדרך הקוריאנים הביעו ושידרו סימנים שהתהליך לא תקין, כשבפועל הם קיבלו יותר זמן מהאיטלקים. אבל לגיטימי שהצד השני ייתן פייט".

 

במשרד הביטחון דחו את הביקורת על הרכישה דווקא בזמן של קיצוצי תקציב ואמרו כי מי צריך מטוס אימונים חדש בתקופה של קיצוצים בתקציב. "מטוסי הסקייהוק שעליהם מתאמנים טייסי חיל האוויר, הם מטוסים מיושנים בני יותר מ-40 שנה", ציינו. "חיל האוויר קבע שהמשך השימוש בהם יקר ביותר בגין תקלות חוזרות ונשנות, ועלול להציב את הטייסים ואולי אף את אזרחי מדינת ישראל בפני סיכונים בטיחותיים משמעותיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
M-346. הועדף על הקוריאנים
צילום: CC MilborneOne
ברק. ישראל בחרה באיטלקים
מומלצים