שתף קטע נבחר

כלכלה ירוקה בפיג'י: חוזרים לסירות הקאנו

החשש ממיתון ושינויי האקלים המורגשים באיים הקטנים של המדינה משיבים לחיים את המסורת העתיקה. המטרה: להפחית בצריכת האנרגיה, לספק תחבורה זולה ולייצר מקור הכנסה נוסף

קורובו וקאלולומה (61), תושב פיג'י, עובד בחודשים האחרונים על אב טיפוס לקאנו חדש, שנועד לתפוס את מקומן של סירות המנוע. הרעיון מאחורי הפרויקט הוא גם סביבתי וגם כלכלי: החשש ממיתון מתמשך ועמוק ושינויי האקלים שמורגשים אפילו באיים הקטנים ביותר של פיג'י.

 

עוד בכלכלה ירוקה: 

 

מדובר באחד ממספר פרויקטים חדשים, הנתמכים על ידי ארגוני סיוע במדינה, שנועדו להפחית בצריכת האנרגיה של פיג'י, לספק לתושבים תחבורה זולה ותדירה, לשמר מסורות עתיקות ולייצר מקור הכנסה נוסף. 

 

את סירת הקאנו המסורתית האחרונה שלו בנה וקאלולומה לפני 15 שנים. הקאנו החדש תוכנן על ידי בן דודו, יוג'י מאראו מיסאלה, המלמד הנדסת מכונות באוניברסיטה מקומית.

 

 (צילום: gettymages) (צילום: gettymages)
(צילום: gettymages)

 

פיג'י כוללת יותר מ-300 איים ו-518 אלף קמ"ר. סירות הקאנו היו חלק מהמסורת שלה כבר לפני 5,000 שנה למטרות מגוונות, אולם בסוף המאה ה-19 החלו הסירות הממונעות לצבור תאוצה. הקאנו אמנם רשם קאמבקים קטנים וצנועים בתקופת המיתון של שנות ה-30 ובשנות ה-70 על רקע עליית מחירי הנפט, אך המסורת כמעט ונעלמה מאז. 

 

משתלם יותר

כעת, החזרה לקאנו עשויה להתברר כדרך לשיפור פיננסי במדינה. על פי הערכות הדייגים המקומיים, אחזקת קאנו עולה כ-2,850-1,700 דולר ל-5 שנים. לעומת זאת, סירת דייג ממונעת המכונה פאנגה, צורכת דלק בשווי של 4,000 דולר בשנה, ו-30-25 אלף דולר לתחזוקה ודלק.

 

לדברי מיסאלה, עלות אחזקת הקאנו משתלמת יותר עבור הכפריים, מכיוון שאפשר להשתמש לבנייתו במשאבים הטבעיים שנמצאים בשפע באזור. "לתושבי האיים אין הרבה כסף או משאבים", אומר מיסאלה, "ודלקי מאובנים הולכים ואוזלים. משום כך, הסירה החדשה היא בטוחה, זולה וירוקה יותר". 

 

מיסאלה הוא לא היחיד שמקדם את הרעיון. כך למשל, הארגון Fiji Islands Voyaging Society מקדם שירות תחבורה חדש באמצעות סירות קאנו, שנועד להפסיק את התלות במעבורות לאיים החיצוניים של פיג'י. כיום, כיום המדינה תלויה במעבורות, שמסובסדות בשיעור של עד 48% על ידי הממשלה ומגיעות רק לנמלים הגדולים.

 

פרויקט השבת הקאנו יכול לעזור גם לענף התיירות, המהווה בין 25% ל-30% מהתמ"ג של פיג'י. כרגע רוב הסיורים מתבצעים עם עם סירות מנוע, אך מיסאלה סבור שהקאנו החדש ישנה את התמונה. "תיירות תרבותית היא חשובה מאוד", אמר, "הצעה של סיורים בקאנו תעצים את היזמים הקטנים בקרב התושבים ועשויה להוות מרכיב כלכלי משמעותי בשבילם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים