רוצים לשלם פחות ביטוח רכב? חסכו בדלק
משרד התחבורה בוחן דרכים שונות שישכנעו את הציבור לנהוג באופן חסכוני יותר. החל בקורס לנהיגה חסכונית, דרך "קופסה שחורה" שתבדוק כיצד אם נוהגים, ועד הנחות בביטוח
איך תעודד המדינה נהיגה חסכונית, ותשמור על הסביבה? באמצעות הנחות בביטוח. בכירים במשרד התחבורה נפגשו בחודשים האחרונים עם נציגי חברות ביטוח, במטרה לבחון מתן הטבות לנהגים שינהגו בצורה חסכונית ("נהיגה אקולוגית"). במשרד סבורים כי חסכון בהוצאות דלק אינו מספיק, ולכן מעוניינים לקדם תוכנית שתעניק תמריץ כספי נוסף.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
מאחר שבמשרד מעריכים כי נהיגה חסכונית היא גם בטוחה יותר, נבחנת הענקת הנחות בביטוח הרכב למי שינהגו בצורה חסכונית. אולם, נהגים שיירצו להשתתף בתוכנית יידרשו להתקין במכוניתם "קופסה שחורה", שתאפשר מעקב אחר אופי הנהיגה, ותתעד האצות, בלימות, פניות חריפות וצריכת דלק. דרך נוספת ליישום התוכנית, הנבחנת כעת על-ידי המשרד, היא מתן הטבות לנהגים שיעברו קורס ייעודי בנהיגה חסכונית.
ראשית - ציי רכב גדולים
על-פי הערכות, בשלב ראשוני תיושם תוכנית נהיגה חסכונית בציי רכב, אשר חלקם מתקינים כבר כיום אמצעי ניטור בכלי הרכב שברשותם. נהגים באותם ציים יעברו הדרכה ייעודית באמצעות מדריכים שיוכשרו על-ידי משרד התחבורה. ההדרכות יבוצעו כנראה במרכזים מיוחדים, והן צפויות להימשך כשבע שעות. אם תצליח התוכנית בציי הרכב, צפוי משרד התחבורה לקדם את מתן ההטבות בביטוח לכלל הנהגים.
ראוי להזכיר כי משרד התחבורה מקדם ניסוי רחב היקף לבחינת הטלת "מס נסועה", במסגרתו יותקנו במכוניות המשתתפים אמצעי מעקב. על-פי תוכנית מיסוי דומה, שיישומה צפוי להתחיל בהולנד בשנים הקרובות, תגבה המדינה מס מנהגים בהתאם לכמה מאפיינים, כמו מרחק נסיעה כולל, זמן הנסיעה, ומיקום גיאוגרפי. מטרת המס היא להקטין את עומסי התנועה בערים ובכבישים מרכזיים.
נהגי ליסינג תחילה
נהיגה חסכונית מקודמת מתוקף החלטת ממשלה מנובמבר 2010, שקבעה כי על משרד התחבורה להכין תוכנית הדרכה לנהגים, וכן לחייב התקנת אמצעים טכנולוגיים שונים - כמו מערכת לבקרת לחץ אוויר בצמיגים. המשרד אמנם לא עמד בתאריכים שקבעה החלטת הממשלה, אך הנושא מקודם מזה כמה חודשים על-ידי מינהל הרכב.
על-פי סקירה שהכין ד"ר יניב רונן, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, השלב הראשון יהיה ככל הנראה הקמת מרכזי הדרכה לנהיגה חסכונית. המשרד מכין תוכנית הדרכה בת כשבע שעות, שתכלול לימוד עיוני ותרגול מעשי. לצורך הקמת המרכזים, צפוי המשרד לפרסם מכרז להתקשרות עם חברות העוסקות בתחום, וכשלושה חודשים לאחר הכרזת הזוכים יחלו ההדרכות.
ד"ר רונן מעריך כי תועלת משמעותית לנהיגה צפויה בחברות בעלות מכוניות ליסינג. מאחר שהנסועה ("קילומטראז'") של מכוניות אלה כפולה מזו של מכונית פרטית, הפחתת צריכת הדלק ופליטת המזהמים צפויה להביא לחסכון משמעותי - גם לחברה עצמה, אך גם למשק כולו.
חברות המחזיקות בציי רכב יוכלו לערוך לעובדיהן הדרכות בנהיגה חסכונית, באמצעות אותם מרכזים ייעודיים. מאחר שחלק מהחברות מתקינות כבר כיום אמצעי ניטור בכלי הרכב שלהן, אפשר יהיה לבצע מעקב אחר אופי הנהיגה של מי שעברו את ההדרכות. כך אפשר יהיה למדוד את היעילות של ההדרכות, ולבחון אם כדאי להרחיבן לכלל הנהגים.
ד"ר רונן מציין כי אם תצליח התוכנית בקרב ציי הרכב, יפעל משרד התחבורה בשיתוף חברות הביטוח להעניק הטבות לנהגי מכוניות פרטיות שיעברו הדרכות דומות. במשרד גם בוחנים את התאמת מכשירי הניטור הקיימים, ומגדירים את המאפיינים הנחוצים לבדיקת אופי הנהיגה. סוגיה נוספת שתדרוש מענה היא הגנה על פרטיות המשתתפים - נושא שזוכה לתשומת לב גוברת בקרב הציבור הרחב.
גם נהגי אוטובוס יחסכו
בסקירה שהכין ד"ר רונן מצוין כי המשרד בוחן את יישום ההדרכות גם בציים של נהגי רכב כבד וציבורי. לדבריו, ניסוי שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי נהגים שעברו הדרכה בנהיגה חסכונית, הפחיתו את צריכת הדלק בשיעור של בין 5% ו-6.7%. אמצעי נוסף שיעילותו הוכחה במחקר היה מתן תמריץ כספי: חלק מהחיסכון בחשבון הדלק הוצע לנהגים חסכוניים.
כאמור, החלטת הממשלה קבעה גם כי על משרד התחבורה לקדם התקנת אמצעים טכנולוגיים לחסכון בדלק. מאחר שישראל מאמצת את התקינה האירופית, לוחות הזמנים להתקנת אמצעים שונים נקבעים ברובם על-פי הנהוג באירופה. כך למשל, התקנת מערכות לניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS) צפויה להפוך לחובה בדגמים חדשים ב-1 בנובמבר 2012.
על-פי הסקירה, בארגונים סביבתיים טוענים כי התוכנית שמקדם משרד התחבורה אינה מספיקה, שכן תחום התחבורה אחראי לשיעור ניכר של פליטות המזהמים - כאשר השפעתו במרכזי ערים נחשבים לחמורה במיוחד. הארגונים, כמו מומחי תחבורה רבים, סבורים כי רק עידוד השימוש בתחבורה ציבורית - תוך פגיעה מכוונת בכלי רכב פרטיים - תוכל להביא לשינוי משמעותי של המצב, ולצמצום אמיתי של פליטת המזהמים מתחבורה.