בדרך לשביתה? תחזוקת הקרונות לחברה חיצונית
דירקטוריון הרכבת החליט הערב בצעד מפתיע על הוצאת תחזוקת 132 קרונות רכבת חדשים מידי עובדי רכבת ישראל תוך חודשים ספורים. מחר (ב') יובהר האם ועד עובדי הרכבת ישבית את פעילותה באופן מיידי. ועד העובדים וההסתדרות: "שר התחבורה הכריז מלחמה". יצרנית הקרונות: "מברכים על ההסכם"
דירקטוריון רכבת ישראל אישר היום (א') הסכם להעברת תחזוקה של 132 קרונות חדשים לידי היצרנית, חברת בומברדייה. על-פי ההסכם, ביצוע התחזוקה בקרונות החדשים יחל בעוד כשלושה חודשים, ובכפוף לסיום ההתארגנות מצד הרכבת והיצרנית. אישור ההסכם בדירקטוריון צפוי לעורר כעס רב בהסתדרות ובוועד עובדי הרכבת, ועלול להביא לנקיטת צעדים חד-צדדיים - ובהם שיבוש תנועת הרכבות, או אף השבתתה. יש לציין כי הלילה הגישה ההסתדרות עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, ובה ביקשה לנקוט עיצומים במחאה על הכוונה לחתום על ההסכם. מחר (ב') בבוקר צפוי בית הדין לדון בבקשה.
המלחמה על הרכבת: כל הידיעות ב-ynet
- עופר עיני מבקש עוד שביתה ברכבת: "אין ברירה"
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- רוצים לשלם פחות ביטוח רכב? חסכו בדלק
בעתירה שהגישה, טוענת ההסתדרות כי כי העברת עבודות התחזוקה לידי היצרנית מנוגדת להסכמות שהושגו רק לאחרונה, בין ההסתדרות והממשלה, ולפיהן תפעל המדינה להרחבת ההעסקה הישירה של עובדי קבלן או עובדים המועסקים במסגרת הסכמי מיקור-חוץ. "לדבר זה אין נציגות העובדים יכולה להסכים, והיא זכאית להפעיל אמצעים ארגוניים על מנת למנוע התנערותה של המדינה מהתחייבויות אותן קיבלה על עצמה", לשון העתירה.
ראוי להזכיר כי ביום חמישי האחרון הנחה שר התחבורה, ישראל כץ, את הנהלת הרכבת להאיץ את המגעים עם חברת בומברדייה, במטרה לחתום על הסכם עד סוף החודש. השר כץ תקף בחריפות את התנהלות ועד העובדים, ואמר כי "השביתה שבוצעה (בשבוע שעבר, ש.ה) על-ידי ועד עובדי הרכבת הייתה פראית, ופגעה פעם נוספת בציבור הנוסעים... הדבר החמור ביותר היה אי-כיבוד צווים חוזרים ונשנים של בתי המשפט".
מה תהיה תגובת הוועד?
העברת עבודות התחזוקה לידי היצרנית גרמה בחודשים האחרונים לתגובות קשות מצד הוועד, שהשבית ושיבש את תנועת הרכבות בכמה הזדמנויות. בשבוע שעבר, מיד לאחר סיומה של שביתה כללית במשק, השבית הוועד את תנועת הרכבות, תוך שהוא מתעלם מצווים שהוציא בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.
בוועד ובהסתדרות טוענים כי ביצוע עבודות התחזוקה על-ידי היצרנית מהווה פגיעה חמורה בעובדי החברה, ומאפשרת את החלפתם בעובדי קבלן. עם זאת, יש לציין כי עבודות התחזוקה יבוצעו על-ידי עובדים שיועסקו על-ידי היצרנית, בתנאים שצפויים להיות טובים מאלו שמציעה הרכבת עצמה.
על-פי הסברים שפרסמו בחודשים האחרונים הנהלת הרכבת ומשרד האוצר, רמת התחזוקה של קרונות וקטרים כיום אינה גבוהה מספיק. בכירים בהנהלת הרכבת הסבירו רק לאחרונה כי רק באמצעות העברת התחזוקה לידי היצרנית, תוכל להתמודד עם הגדלת צי הרכבות והצמיחה במספר הנוסעים.
דברים אלה זכו לחיזוק מצד שר התחבורה, ששתק תקופה ארוכה - ואף נמנע מלהתייחס לבעיות ברכבת במהלך השביתה בשבוע שעבר. ביום חמישי, אמר השר כי "יש צורך להכין את רכבת ישראל לקראת מילוי יעדיה ומחויבויותיה כלפי ציבור הנוסעים, לאור הרחבת פעילותה". לכן, כך סיכם, יש לחתום על הסכם התחזוקה בהקדם האפשרי.
תגובות מיידיות
כבר הערב העבירו ועד עובדי הרכבת וההסתדרות תגובה משותפת: "שר התחבורה הכריז מלחמה לא רק על עובדי הרכבת אלא על העבודה המאורגנת כולה. הצעד הזה יביא להחרפה ביחסי העבודה ברכבת ויגרום לאי שקט לתקופה ארוכה. ההסתדרות והעובדים ימשיכו במאבק נגד הכנסת עובדי הקבלן בכל האמצעים העומדים לרשותם ולא יירתעו מהניסיונות לכופף את ידי העובדים בצעדים כוחניים".
גם בחברת בומברדייה,יצרנית הקרונות, הגיבו הערב להחלטת הנהלת הרכבת. "החברה מברכת את רכבת ישראל על חתימת ההסכם, ומאמינה כי שיתוף הפעולה ישפר וייעל את השירות לציבור הנוסעים", אומרים שם. "בניגוד לפרסומים בכלי תקשורת, בומברדייה מבקשת להבהיר כי עובדי החברה אינם עובדי קבלן, וכל עובדיה בארץ יועסקו בתנאים העומדים בסטנדרטים של חברה בינלאומית גדולה. החברה גם מכבדת עבודה מאורגנת במפעליה בעולם, ומאפשרת לעובדיה להתאגד למטרות ייצוג וטיפול בסוגיות של עבודה מאורגנת", לשון ההודעה.