עיריית תל אביב החליטה: רוצים אוטובוסים בשבת
עיריית תל אביב תבקש ממשרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית גם בשבתות. אם לא תאושר הבקשה, תקים העירייה חברת הסעות עצמאית. ח"כ משה גפני: "זו החלטה מופקרת. לא נאפשר פגיעה בקדושת השבת"
הסטטוס-קוו שמונע תחבורה ציבורית בשבת יישבר בתל-אביב? מועצת עיריית תל-אביב תבקש ממשרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. כך הוחלט הערב (ב') בדיון שנערך במועצה, בעקבות הצעה שהגישה תמר זנדברג מסיעת מרצ. ראש העיר, רון חולדאי, תומך מזה תקופה ארוכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואמר היום כי "מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס (בשבת), יכול לא לעלות". על-פי ההחלטה שאישרה המועצה, תגבש כעת הנהלת העירייה בקשה מפורטת, ותעבירה למשרד התחבורה.
עוד בנושא תחבורה ציבורית בשבת:
- משרד התחבורה: "הציבור לא רוצה תחבורה ציבורית בשבת"
על-פי ההצעה, אם לא יאשר משרד התחבורה את הבקשה, תקדם העירייה הפעלה עצמאית של קווים עירוניים, באמצעות חברה עירונית שתוקם לצורך כך. השירות שיוצע במקרה זה יאפשר נסיעה משכונות בצפון ודרום העיר אל מרכזה, וכן אל מקומות בילוי. לחלופין, אם יסרב המשרד להפעלת קווי אוטובוס, תבקש העירייה להרחיב את קווי מוניות השירות שפועלות בתל-אביב.
בתגובה ראשונה לידיעה אומר הערב ח"כ משה גפני מיהדות התורה כי "מדובר בהחלטה מופקרת ופופוליסטית. לא נאפשר את הפגיעה המכוונת והפוגענית הזו בסטטוס-קוו ובקדושת השבת. אין בהחלטה דבר וחצי דבר מלבד כתם על עיריית תל אביב עצמה".
חשוב לציין כי רק הממשלה מוסמכת לאשר הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת, כמו בכל זמן אחר. ביוני האחרון דחתה הכנסת ברוב גדול הצעת חוק פרטית של ח"כ ניצן הורוביץ, שביקש להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת. השר משה כחלון, שהציג את עמדת הממשלה בהצבעה, אמר כי "יש הרבה נימוקים - סטטוס קוו, פגיעה ברגשות - ולכן הממשלה מתנגדת. אין שום צורך לשנות את הסטטוס קוו".
הקרב על תחבורה ציבורית בסופ"ש בגוש דן:
- אוטובוסים בשבת: הקמפיין נמשך, חולדאי תומך
- "בלי שבת - רפורמת האוטובוסים עלולה להיכשל"
- חולדאי התקפל: אין אוטובוסים בליל שבת בת"א
"המדינה היחידה בעולם"
לדברי ראש העיר חולדאי, "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי, ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים? המצב היום, לצד היעדר מערכת תחבורה ציבורית יעילה, פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי".
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, שמובילה קמפיין ציבורי למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אמר הערב כי "על הפוליטיקאים לדעת שאנחנו לא הולכים הביתה עד שיהיה אוטובוס שיחזיר אותנו. גם בשבת הזו יחכו פעילי ישראל חופשית לאוטובוס ברחבי ת"א". חברת המועצה זנדברג, שהגישה את ההצעה, ציינה כי "הגיע הזמן לעשות את המעשה, ולהפעיל את התחבורה הציבורית בשבת".
ראוי להזכיר כי שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כבר עם כניסתו לתפקיד לפני כשלוש שנים, כי יתנגד לכל שינוי בסטטוס-קוו. במסיבת עיתונאים שערך עוד ב-2009, אמר כי "אני מקפיד על שמירת הסטטוס-קוו. גם כשהיה ספק אם הנורמה הזו תישמר - ההנחיה הייתה לשמור על הסטטוס-קוו. כל כלי תחבורה חדש (למשל רכבת קלה, ש.ה) צריך להצטרף לכללים של מדינת ישראל".
בשם הסטטוס קוו?
היעדר תחבורה ציבורית בשבת מיוחס ל"סטטוס-קוו" - הסכם שלא עוגן מעולם בחוק, ואינו כולל תקנות או כללים מפורשים. ההסכם מונהג למעשה מאז קום המדינה, ונהוג לייחס אותו למכתב ששלח ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, להסתדרות אגודת ישראל ב-1947. באותו מכתב הובטח אמנם כי יום המנוחה השבועי במדינה שתוקם יהיה יום השבת, אך לא הייתה כל התייחסות להפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה. למרות שהפך למעין הסדר חוקי, ישנם חריגים מפורסמים לסטטוס-קוו: בחיפה מותרת הפעלת קווי אוטובוס בימי שבת וחג, אם כי במתכונת מצומצמת.
לדעת רבים, היעדר תחבורה ציבורית בשבת פוגע בעיקר בשכבות החלשות, שנגישותן לכלי רכב פרטיים מוגבלת. על-פי נתונים של משרד האוצר, שיעור הבעלות על כלי רכב בעשירון העליון עומד על כ-90%, לעומת כ-20% בלבד בעשירון התחתון וכ-30% בעשירון השני. עוד מקובל להסביר כי תחבורה ציבורית, בעיקר כזו שמסיעה צעירים למקומות בילוי, מסייעת מסייעת לבטיחות בדרכים ולצמצום הקטל בכביש.
סייע בהכנת הכתבה: קובי נחשוני