אוטובוס בשבת? "אי אפשר להחליט מהיום למחר"
החלטת עיריית ת"א לקדם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת עוררה ויכוחים רבים ברחבי העיר. לצד הרצון בשקט, בשימור הסטטוס קוו והצורך לכבד את האוכלוסייה הדתית, טוענים חלק מהתושבים: "כמעט כולם פה חילוניים". ומה דעתכם?
על המאזניים: יהדות, כבוד, חופש תנועה וכפייה דתית. החלטה אחת של מועצת עיריית תל אביב, שקראה אמש להפעיל תחבורה ציבורית בעיר בשבתות, עוררה הבוקר (יום ג') סערת רגשות עזה ברחבי העיר. חילוקי הדעות זלגו לרחוב והתושבים, האדישים בדרך כלל לעניינים מוניציפאליים, הוכיחו כי המאבק יהפוך סוער יותר יותר ככל שיחלוף הזמן.
עוד בערוץ החדשות:
"יש סטטוס קוו ואני בעד כיבוד הסכמים למרות שאני נוהג ומעשן בשבת", הביע תושב שכונת פלורנטין את התנגדותו למהלך. "יש הסכם בן שנים רבות ומלך תל אביב לא יכול להחליט פתאום שממחר יהיה אחרת, קודם שיישב עם מלך ש"ס, שייתן לו אישור לכך".
רונן, תושב אחר, הוסיף כי "בכל העיר יש בלגן מראשון עד שישי, שיום אחד יהיה שקט ופחות זיהום. זה לא בקטע דתי, זה קטע של מנוחה. גם בכביש יהיה שקט לנו יותר לנסוע ללא אוטובוסים".
גם הרב משה זנדר, רבה של שכונת לב תל אביב, התנגד כצפוי: "זה יכול להרוס את העיר. גרים פה יחד חילוניים ודתיים, תחבורה ציבורית בשבת תגרום לכך שיהודי דתי לא יוכל לגור פה. זה חבל, יצרו מרקם של חיים יחד וזה יפגע בכך. אני פונה לציבור לחשוב יחד איך לבטל את הגזרה הזאת". הרב יעקב חיימוב משכונת פלורנטין הדגיש כי "זה אסור לגמרי, לא נסכים לזה, אנחנו לא ברוסיה. אני מתפלל שההחלטה לא תעבור".
צעירה דתייה המתגוררת בעיר השוותה בין הערים הישראליות הגדולות ואמרה ל-ynet כי "אם בירושלים כל כך מתנגדים לתחבורה מיוחדת לחרדים, למרות שהם מהווים חלק גדול מאוד מהאוכלוסייה, בטענה שזה פוגע בפרט, למה בתל אביב זה בסדר לשבור את הסטטוס קוו שמעוגן בחוקי המדינה, ובגלל חלק באוכלוסייה לאלץ נהגי אוטובוסים לנסוע בשבת?".
סגן ראש העיר, הרב נפתלי בלוברט, הדגיש כי "כמו כל יהודי טוב, אני בעד שמירת החוק, שאוסר על תחבורה בשבת. הסטטוס קוו קיים במשך 60 שנה והוא יימשך. במדינה כל אחד מוותר קצת".
אמש החליטה המועצה העירונית על הגשת בקשה ממשרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ראש העיר, רון חולדאי, תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואמר במהלך הדיון כי "מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס (בשבת), יכול לא לעלות".
אלפרד ברכה, המתגורר אף הוא בפלורנטין, הביע תמיכה בצעד ואמר כי "אמנם בעסק שלי אני לא עובד בשבת, אבל שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. גם הדתיים מצליחים לעשות מה שמתאים להם בשבת, כמו הפעלת מקרר. מה מפריע להם? מי שרוצה יעלה ומי שלא רוצה לא יעלה. זה גם פתרון לאלה ששותים בשישי - שיהיה להם אוטובוס הביתה".
בת אל, שהצהירה כי היא שומרת שבת, התנגדה אף היא לכפייה דתית וכך גם סטודנטית בשנות העשרים לחייה, שסיפרה ל-ynet על עבודתה בסופי השבוע. "אני עובדת בשבתות וצריכה לנסוע מדרום תל אביב לבזל. אין לי איך להגיע לעבודה, אז עם כל הכבוד לדתיים ולרגשות שלהם, צריך שיהיו אוטובוסים בשבת".
מיכל מדרום תל אביב התייחסה לפן הכלכלי של הנושא, ואמרה כי "נוצר מצב שמי שיכול ליהנות משבתות אלו העשירים. זה לא עניין פשוט, אני בעד שבתון באופן כללי, אבל שלכל אדם תהיה אפשרות ליהנות באופן שווה מן השבת".
כמוה, גם ליטל, צעירה המתגוררת בדרום העיר, אמרה כי "אפילו שיש לי אוטובוסים מתחת לבית, אשמח להגיע למקומות בלי לשלם למונית שירות או לקחת מונית. זה לא רמת גן או בני ברק, פה כמעט כולם חילוניים ואין סיבה שלא תהיה תחבורה".
על פי ההחלטה שאישרה המועצה, תגבש כעת הנהלת העירייה בקשה מפורטת, ותעבירה למשרד התחבורה. הפעלת תחבורה ציבורית בשבת נתונה לסמכות הממשלה בלבד. ביוני האחרון דחתה הכנסת ברוב גדול הצעת חוק פרטית ברוח דומה של ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ). שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כבר עם כניסתו לתפקיד, לפני כשלוש שנים, כי יתנגד לכל שינוי בסטטוס-קוו.