"מוכנה לסגור חנויות בתמורה לאוטובוס בשבת"
הסערה סביב החלטת עיריית תל אביב להתיר תחבורה ציבורית בשבת - תמר זנדברג מסבירה על מה היא מוכנה לוותר, ח"כ אורי אורבך חושב שמדובר בתעלול יח"צני של ראש העיר
"הגיע הזמן, פעם אחת ולתמיד, לפתוח את הסטטוס-קוו בעניין השבת לדיון ציבורי אמיתי. זה דבר שלא אושר על-ידי הציבור, והציבור מעולם לא בחר באופן דמוקרטי ליישם אותו". כך אומרת היום (ג') ל-ynet תמר זנדברג, חברת מועצת העיר תל-אביב, שהצעתה להפעיל תחבורה ציבורית בימי שבת אושרה אמש (ב'). לדבריה, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל-אביב היא צורך חברתי ותחבורתי, אך יישומה יכול להיעשות בצורה מצומצמת יחסית לימי חול.
- עיריית תל אביב החליטה: רוצים אוטובוסים בשבת
"לא צריך להפעיל את כל רשת האוטובוסים", מסבירה זנדברג. "אבל יש לאפשר תנועה מהשכונות הצפוניות והדרומיות וגם מיפו, אל מרכז העיר ולמקומות בילוי ופנאי". היא גם סבורה כי הפעלת התחבורה הציבורית יכולה להיעשות מתוך הסכמה ציבורית רחבה: "אפשר ללכת לפשרה היסטורית בעניין הזה, ולצמצם שירותים בשבת. למשל, סגירה של חנויות וקניונים, שאין דבר בינם ובין מנוחה. אבל צריך לאפשר הפעלה של מקומות בילוי ופנאי, וכמובן שגם את התחבורה הציבורית".
מנגד, ח"כ אורי אורבך, יו"ר סיעת הבית היהודי, תוקף את ההצעה להפעיל תחבורה ציבורית בתל-אביב - ומותח ביקורת חריפה על תמיכתו של ראש העיר, רון חולדאי, בהצבעה שנערכה אתמול במועצת העיר. "תל-אביב היא לא מקום נפרד מארץ ישראל", הוא מסביר בשיחה עם ynet. "יש הסכמות ברורות מה מותר ואסור, ותל-אביב לא יכולה להיות לבד בעניין הזה, והיא לא יכולה לשנות את ההסכמות באופן חד-צדדי".
"צביון יהודי הוא נסיעת כלי רכב פרטיים?"
הסטטוס-קוו בעניין השבת, אותו רוצה זנדברג לשנות, אינו הסכם חוקי - הוא אינו מבוסס על חוק שאושר בכנסת או תקנות מפורשות. מקורו במכתב של דוד בן-גוריון להסתדרות אגודת ישראל מ-1947, שקבע כי יום המנוחה בישראל יהיה יום השבת. עם זאת, באותו מכתב לא נכללה כל התייחסות להסדרים כלשהם בענייני תחבורה ציבורית בשבת. החל משנות ה-50, השמירה על הסטטוס-קוו מעוגנת בהסכמים קואליציוניים בין המפלגות שמקימות את הממשלה.לדברי זנדברג, הסטטוס-קוו הופר פעמים רבות בעבר, ולכן אין להתייחס אליו כאל הסכם מקודש שאין להפר אותו. "צריך לזכור שזה הסכם שהופר, גם מהצד החילוני אבל גם מהצד הדתי", היא מבהירה. "למשל, הדרת הנשים באוטובוסים היא הפרה של הסטטוס-קוו. אין כל התייחסות להפרדה בין גברים ונשים בהסכם הזה". ראוי לזכור כי להסכם הסטטוס-קוו יש חריגים מוכרים ומאושרים, כמו למשל בחיפה, שם מותרת הפעלת אוטובוסים בימי שבת, אם כי בהיקף מצומצם.
בהתייחסה לאחת הטענות העיקריות שמעלים המתנגדים להפרת הסטטוס-קוו, ולפיה הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תפגע בצביון היהודי של המדינה, אומרת זנדברג כי "מי אומר שצביון יהודי הוא נסיעה של כלי רכב פרטיים בשבת, ולא אוטובוסים? הרי ממילא הצביון היהודי שמדברים עליו אינו מתקיים כיום בתל-אביב. יש חנויות פתוחות, מקומות הבילוי פתוחים, וכלי רכב פרטיים נוסעים".
טענה נוספת שמעלים המתנגדים היא פגיעה בעובדים: הפעלת תחבורה ציבורית תחייב העסקת נהגים ואנשי תחזוקה בימי שבת, וכך תימנע מהם מנוחה. "הטענה הזו היא כבדת-משקל", מודה זנדברג. "זה לא משהו שאני מקלה בו ראש. אבל צריך לאזן בין הרצון שאף אחד לא יעבוד ביום מנוחה, ובין כך שצריך לאפשר לכל מי שרוצה לנפוש, לנוח, לבלות ולנסוע".
"החילוניים נוגסים באופן שיטתי בסטטוס-קוו"
לדברי ח"כ אורבך, יו"ר סיעת הבית היהודי, הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת תגרום לפגיעה חברתית בחלקים נרחבים בציבור - ולא רק בחרדים ודתיים, אלא גם במי שמגדירים עצמם כמסורתיים. "תהיה לכך השפעה על שוק העבודה. אנשים מסורתיים למשל, ייאלצו לעבוד בימי שבת, או שאולי יאבדו את מקום העבודה. צריך גם לזכור שתחבורה מניעה את המסחר, והפעלתה בשבת תביא ליותר חנויות ויותר קניונים שיהיו פתוחים בימי שבת".ההרחבה המתמשכת של פעילות המסחר בימי שבת, כך מבהיר אורבך, משנה את האיזון הקיים בין חילוניים ודתיים בישראל. "יש ציבור גדול ששטחי המחייה שלו הולכים ומצטמצמים", הוא מסביר. "החילוניים נוגסים באופן שיטתי בסטטוס-קוו. יש היום מספר עצום של אנשים שעובדים בשבתות. וזה קורה בעוד תחומים של החיים המשותפים, כמו מעמד הנישואים וכשרות".
עם זאת, ח"כ אורבך אינו פוסל את עצם קיומו של דיון ציבורי בעניין הסטטוס-קוו. "אין בעיה שיהיה דיון, אבל הוא צריך להיות כללי - הוא צריך לעסוק במה מותר ומה אסור בחברה הישראלית. זה הרי קורה בכנסת מדי כמה שנים, ולא רק בעניין תחבורה ציבורית, אלא גם בנושאים אחרים, כמו מעמד אישי, גיור וכשרות".
אולם, אורבך מותח ביקורת חריפה על הדרך שבה בחרה לנהוג אמש מועצת העיר תל-אביב. "אני לא קונה את הצדיקות הזו של חולדאי, את הדאגה שלו לשכבות החלשות", הוא תוקף. "הרי יש היום סטודנטים שלא מסוגלים להגיע מקצה אחד של העיר לקצה האחר עם אוטובוס. שיטפל בזה. זו פרובוקציה זולה, שמגיעה כי בא לו (חולדאי, ש.ה) לצאת נחמד במקומון שלו, או כי הוא רוצה עכשיו להראות שתל-אביב היא עיר חילונית".