שתף קטע נבחר
 

דו"ח ועדת זליכה: בעתיד, מחירון רכב ממשלתי

שר התחבורה ישראל כץ צפוי לאמץ מחר (ה') את דו"ח ועדת זליכה להגברת התחרותיות במשק. הקים כבר היום צוות ליישום ההמלצות. יבואנים: מדובר בהמלצות הזויות. קבלו קישור לדו"ח המלא

המלצות ועדת זליכה יוצגו מחר (ה'), ויזכו לאישורו של שר התחבורה, ישראל כץ, כך הודיע משרד התחבורה. עוד אומרים במשרד התחבורה כי השר החליט כבר היום על הקמת צוות בינמשרדי ליישום המלצות הדו"ח שיגיש ירון זליכה, האיש העומד בראש הוועדה. את הצוות יוביל עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד, ויהיו בו שותפים נציגים בכירים של משרד התחבורה, אגף התקציבים במשרד האוצר והרשות להגבלים עסקיים.

 

 

בקרב יבואני רכב עמם שוחח ynet, שוררת תמימות דעים כי מרבית המלצות הדו"ח אינן ברות יישום. "לזליכה אין שום בעיה להניח על הצלחת המלצות פופוליסטיות שעשויות להיראות מושכות עבור חלקים שונים בעם, גם כאשר הוא מודע לכך שאין שום סיכוי ליישמן", אמר אחד הבכירים בענף.

 

חלק מההמלצות, והבעיות הצפויות:

המלצה: איסור ייצוג של יותר ממותג אחד על-ידי יבואנית המחזיקה בנתח גדול מ-8% משוק הרכב, למעט במקרה ומדובר בתאגיד המחזיק ב-100% מכל המותגים.

בעיה: אם המותגים אותן מייצג היבואן אינם שייכים במלואם לאותו תאגיד, יאלץ היבואן לוותר על מותגים תוך שנה, ובלבד שיחזיק פחות מ-8% נתח שוק. מדובר למעשה בהמלצה לפירוק היבואניות הגדולות "דלק מוטורס" (מאזדה-פורד) וכלמוביל (מיצובישי-מרצדס-יונדאי), ומנגד לחזק את כוחה של צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, אודי, סיאט, סקודה).

 

המלצה: הגבלת הנחות לליסינג ל-5% ממחירון הרכב לכל היותר.

הבעיה: חיסולן של חברות הליסינג, כולל קטגוריית הרכב הצמוד, שכן אף חברה פרטית לא תרשה לעצמה רכישת רכב בהיקף גדול, תוך פגיעה

בדו"חות הכספיים. כדאי להזכיר כי רק לאחרונה קיבלה המדינה - באופן רשמי - הנחה של כ-15% על מכוניות שרכשה).

 

המלצה: חברות ליסינג יוכלו לקנות רכב ישירות מהיבואנית (פעולה המהווה סתירה מסוימת לסעיף הקודם) מבלי להירשם כ"יד נוספת", ולמכור אותו כחדש.

הבעיה: חברות הליסינג מקבלות מתנה לא מובנת, אותה הן מגלגלות הלאה, ולמעשה פוגעות בצרכן הפרטי באופן ישיר.

 

המלצה: נוסחה חדשה ומורכבת תהפוך רכב כלאיים (היברידי) נטען (פלאג-אין) לזכאי להנחה קטנה יותר מרכב דומה שאינו מסוגל להיטען כלל.

הבעיה: רכב נטען, אשר מזהם פחות ונדרש לכמות דלק מועטה בהשוואה, יהפוך לא כדאי לרכישה.

 

המלצה: משרד התחבורה יקים באמצעות מכרז וגוף פרטי מחירון רכב משומש. קוני ומוכרי רכב פרטיים יחוייבו לדווח על עלות העסקה.

המשמעות: יצירת מקומות עבודה חדשים במשרד התחבורה, לטיפול בכ-2,500 עסקאות רכב מדי יום עבודה (600 אלף בשנה), התערבות בוטה בצנעת הפרט מבלי להיות משוכנע שהמידע מדויק.

 

המלצה: חברות ביטוח לא יורשו לתת הטבות או הנחות עבור מוסכי הסדר.

המשמעות: עלייה במחירי הביטוח או התיקון במוסכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ירון זליכה - איך מיישמים?
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים