שתף קטע נבחר
 

מדריך צילום: Lightroom Masterclass

במדריך הבא תלמדו על איזון לבן ותיקוני צבע, ואיך להתאים את התמונה לתנאי התאורה שבה היא צולמה. וגם: טיפ למתקדמים שקשורה לאיזון לבן (חלק שני)

בחלקה הראשון של הכתבה, למדנו שלייטרום היא סביבה ידידותית ומהירה לפיתוח תמונות - סוג של חדר חושך דיגיטלי. אחד מהשינויים הבסיסיים שנבצע כמעט לכל תמונה הוא תיקוני צבע. כשמדברים על צבע בתמונה, לרוב מדברים על איזון לבן (White Balance). ההבנה של איזון לבן דיגיטלי יכול לעזור לצלם להימנע מגוונים לא טבעיים של צבע ובכך לבחור האם לקבל צבע טבעי התואם את המציאות, או להקנות לתמונה מראה חם או קר יותר.

 

עוד מדריכי צילום:

 

 (צילום: אדם שול, קומפוזיציה) (צילום: אדם שול, קומפוזיציה)
(צילום: אדם שול, קומפוזיציה)

 

מהו איזון לבן?

בהגדרה, איזון לבן הוא תהליך של שינוי גווני הצבע בתמונה לקבלת תוצאה מציאותית יותר, כך שעצמים שנראים לבן במציאות, יראו לבן גם בתמונה. איזון לבן נכון צריך לקחת בחשבון את ‪"‬טמפרטורת הצבע‪"‬ של מקור האור, שמתייחסת ל"חמימות/קרירות" יחסית של אור לבן. העיניים שלנו מצוינות בלשפוט מה לבן תחת מקורות אור שונים, אבל לחיישנים במצלמה יש לעיתים קושי רב לקבוע מהו איזון לבן נכון באופן אוטומטי, ולכן לעיתים קרובות נוצרים גווני צבע כחולים, כתומים ולפעמים אפילו ירוקים.

 

לפני העידן הדיגיטלי, נאצלנו להחליף סרט במצלמה או לשים פילטרים צבעוניים שונים על מנת להתאים את איזון הלבן כך שיראה מציאותי. היום, לעומת זאת, ניתן לתקן את האיזון הלבן בעזרת תוכנת עריכה בלחיצת כפתור. תחת סרגל הכלים הבסיסי (Basic) במודול הפיתוח (Develop) נמצא את כלי איזון הלבן.

 

 

 

הכלים שלרשותנו

פריסטים:

ניתן לבחור הגדרות מוכנות מראש מתוך תיבת הגלילה. משם ניתן להגדיר תחת איזו תאורה התמונה צולמה, ולתקן את הצבעים בהתאם. האפשרויות הן: כפי שצולם, אוטומטי, אור יום, מעונן, צילום בצל, נורת ליבון, פלורסנט וצילום מבזק. בנוסף, האפשרות האחרונה הינה הגדרה מותאמת אישית והיא נבחרת כאשר משתמשים באחד מהכלים האחרים (פיפטה/סרגלים).

 

 

פיפטה:

כלי לדגימת צבע, באמצעותו ננסה למצוא נקודה שאמורה להיות ניטרלית, כלומר אפורה. בחירה בנקודה תשנה את איזון הלבן כך שערכי ערוצי ה-RGB, יהיו באחוז זהה באותה נקודה בתמונה, המשמעות היא, שנקודה זו תהיה אפורה. לכן, כדי לקבל איזון מדויק בשימוש בכלי זה, כדאי לבחור אובייקט שצריך להיות אפור במציאות. הבחירה תשפיע על כל התמונה ותסיר גוונים שאינם טבעיים, צלמים רבים משתמשים בכרטיס 18% אפור על-מנת לאזן לבן באופן מדויק לאחר הצילום.

 

סרגלים:

הסרגלים לאיזון לבן שולטים על טמפרטורה וגוון, ונועדו בעיקר להתאמות קטנות לאחר שימוש באחד הכלים שצוינו. שתי ההגדרות לעיל למעשה משנות את הערכים שמוגדרים בסרגלים, סרגל טמפרטורת הצבע נע בין ערכים של 2000 - 50000 (מעלות קלווין). כפי שניתן להבין מהאיור, ערכים נמוכים מסמלים צבע קר יותר ולהיפך. אם למשל יש לנו תמונה עם גוון כחול, נזיז את הסרגל לכיוון הגוונים הצהובים על מנת 'לחמם' את התמונה.

 

שימו לב כי הגדרות אלה יופיעו רק אם אנו עובדים על קובץ RAW. קבצי JPG מוגבלים במידע, ולכן עומדות לפנינו רק שתיים מהאפשרויות לאיזון לבן בקבצים אלה:

1. בחירה אוטומטית (AUTO)

2. באמצעות הפיפטה.

אחד היתרונות המשמעותיים בצילום קובץ RAW הינו החופש לאזן את צבעי התמונה לכל אורך הסקאלה, מבלי לאבד פרטים.

  

שתי עצות חשובות

כדאי לקחת בחשבון שניתן לבחור לשנות במכוון את האיזון הלבן בעת הצילום או בשעת העריכה במחשב, ובכך להגיע לתוצאות מעניינות יותר. לדוגמה, ניתן לקחת תמונה שצולמה ביום קיץ בהיר, ובעזרת איזון הלבן להפוך את מראה התמונה לחורפית. ניתן גם להקנות לתמונה מראה ישן יותר על-ידי שינוי הגוונים לגוונים שיזכירו צילומי פולרואיד וכדומה.

 

 (צילום: עידן פרסר, קומפוזיציה) (צילום: עידן פרסר, קומפוזיציה)
(צילום: עידן פרסר, קומפוזיציה)

 

אחד מהאביזרים השימושיים ביותר לאיזון לבן נקרא 'כרטיס אפור' (משעשע אבל אמיתי). את הכרטיס אנו מצלמים ביחד עם המוצר על מנת לתקן מאוחר יותר, במחשב. הכרטיס גם יסייע לנו להימנע מבעיות שנובעות ממסך לא מכויל עם נטייה לגוונים כמו אדום או כחול.

 

 (צילום: אלן אנטיפורדה, קומפוזיציה) (צילום: אלן אנטיפורדה, קומפוזיציה)
(צילום: אלן אנטיפורדה, קומפוזיציה)

 

טיפ למתקדמים: איזון צבע בשחור לבן

איך צבע קשור לשחור-לבן אתם שואלים? ובכן, לכל תמונה צבעונית שלושה ערוצים: אדום, ירוק וכחול (RGB). פעם היה נהוג למחוק 2 ערוצים כדי להגיע לשחור-לבן, אבל אז היו מאבדים שני שליש מהמידע בתמונה, כי לכל אחד מהערוצים הללו יש מידע חשוב על הגוונים האפורים בתמונה. לכן, עדיף לשמור את שלושת הערוצים, ופשוט לבחור כמה מתוך הערוץ האדום, כמה מהירוק וכמה מהכחול אנחנו רוצים בתמונה שלנו, כדי ליצור את השילוב המושלם. ללייטרום יש כלים מאד מתקדמים להמרה שכזו אך מעטים מייחסים חשיבות לסרגלי הטמפרטורה והגוון.

 

 (צילום: אדם שול, קומפוזיציה) (צילום: אדם שול, קומפוזיציה)
(צילום: אדם שול, קומפוזיציה)

 

כדי להבין את חשיבות הטמפרטורה והגוון בתמונת שחור-לבן, בחרו באופציה Black&White בראש סרגל הכלים הבסיסי. משקיבלתם את התמונה, נסו להזיז את סרגל הטמפרטורה ושימו לב איך התמונה משתנה תוך כדי תזוזה. נסו למצוא את הנקודה האהובה עליכם. עכשיו בצעו את אותה הפעולה עם סרגל הגוון. כפי שציינו, זוהי רק דרך אחת מני רבות להמיר תמונה צבעונית לשחור-לבן, בכתבות הבאות נלמד דרכים נוספות.

 

לאתר קומפוזיציה הקליקו כאן.  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אדם שול, קומפוזיציה
כן, בובות.
צילום: אדם שול, קומפוזיציה
קומפוזיציה - מגזין צילום
מומלצים